عحس ( یو پی اس ) چیست ؟

عحس ( یو پی اس ) وسیله ای است که انرژی لازم تجهیزات برقی را در هنگام قطعی برق تامین میکند. همچنین عحس ( یو پی اس ) دستگاه ها را از اختلالات و نوسانات برق حفظ کرده و خطر خرابی آنها را به شکل چشم گیری کاهش می دهد پس اگر احساس می کنید که نیاز به خرید عحس ( یو پی اس ) دارید و دنبال یک شرکت معتبر در زمینه فروش عحس ( یو پی اس ) هستید این مقاله برایتان بسیار مفید خواهد بود

انواع عحس ( یو پی اس ) :

دو نوع مختلف از سیستم های عحس ( یو پی اس ) وجود دارند .
1 . عحس ( یو پی اس ) های آفلاین که ساختاری ساده تر و قیمت های مناسب تری دارند .
2 . عحس ( یو پی اس ) های آنلاین که پیچیده تر و قابل اطمینان تر هستند.

خرید عحس ( یو پی اس ) :

تجهیزات کامپیوتری شما و همچنین اطلاعات شما موضوع حساس و بسیار مهمی برای کسب و کارتان هستند . توان ، به عنوان عامل اصلی در دیتا سنتر شما است و تجهیزات آی تی شمابه این صورت طراحی شده اند که توسط یک توان ثابت تامین و تغدیه شوند .

با توجه به این موضع سیستم های منبع تغذیه ی بی وقفه یا همان عحس ( یو پی اس ) ها یک عضو بسیار مهم برای تجهیزات و اطلاعات شما به حساب می آیند . چه از چند کامپیوتر متصل به هم استفاده کنید چه یک سیستم کامپیوتری بسیار گسترده داشته باشید .

عحس ( یو پی اس ) های ساخته شده طراحی های متفاوتی دارند که اگرعحس ( یو پی اس ) مناسب با دستگاه های خوذتان را انتخاب نکنید ممکن است تجهیزاتتان با مشکل مواجه شوند .

بسیار مهم است که در خرید عحس ( یو پی اس ) قبل از انتخاب سیستم عحس ( یو پی اس ) برای تجهیزاتتان به بررسی جامع و کاملی بپردازید تا از یک انتخاب نادرست که برایتان هزینه و دردسر بسیاری به همراه دارد در امان بمانید .

یکی از نکاتی که در خرید عحس ( یو پی اس ) مناسب برای سیستم هایتان بسیار مهم است توجه به محیط اطرافتان است باید محیطی که در نظردارید تا عحس ( یو پی اس ) هایتان را در آن قسمت نگه داری کنید مورد بررسی قرار دهید .

در صورتی که محیطی که قرار است سیستم های عحس ( یو پی اس ) تان آن جا تعبیه شوند غیر قابل کنترل باشد ، مانند حالت هایی که آن را ذاخل کمد قرار می دهید و یا قرار است آن را روی زمیسن مسطح قرار دهید حتما بایدحواستان به تغییرات دمایی باشد .

و همچنین سیستم عحس ( یو پی اس )تان قابلیت سازگاری با این تغییرات را داشته باشد. اگر محیط قرار گیری عحس ( یو پی اس ) ها دارای مواد خورنده باشند باید قویا اطمینان حاصل کنید که سیستم عحس ( یو پی اس )تان به درستی در محیط عایق بندی شده است و یا حداقل از روکش های الکترونیکی برای قطعات الکترونیکی تان برای جلوگیری از اتصالات داخلی استفاده کنید تا این سیستم ها را از آسیب دیدن مصون نگه دارید .

نحوه ی کارکرد بارتان را مطالعه کنید :

باید زمانی را صرف کنید تا نحوه ی کاکرد بارتان در حال حاضر و در آینده بدانید این موضوع در انتخاب عحس ( یو پی اس )تان بسیار مهم است و توجه به آن در خرید عحس ( یو پی اس )تان نقش بسیار مهمی دارد .

در بیشتر مواقع عحس ( یو پی اس ) های آنلاین برای پشتیبانی از بار های مربوط به سیستم های کامپبوتری مورد استفاده قرار میگیرند مانند سرور های کامپیوتری ، سوییچ های شبکه یا ایستگاه های کار با کامپیوتر که دارای یک پروفایل منظم و مشخص برای بارهایشان هستند مورد استفاده قرار می گیرند .

بارهای راکتیو ، کمپرسور ها ، موتور های الکتریکی و بارهای مشابه به توان های مخصوص با خصوصیات خودشان نیازمندند و این موضوع قبل از انتخاب عحس ( یو پی اس ) باید حتما مورد بررسی قرار گرفته باشد .

در حین خرید عحس ( یو پی اس ) حتما با فروشنده و یا کارخانه ی سازنده ی عحس ( یو پی اس ) صحبت کرده و درباره ی مصرف کننده های خود با آن ها صحبت کنید تا بتوانند شما را در انتخاب بهترین نوع عحس ( یو پی اس ) که با سیستم شما متناسب است راهنمایی کنند .

نوع توانی مصرفی تجهیزاتتان را بررسی کنید :

اینکه توان مصرفی وسیلع ی شما از چه نوعی می باشد و چه مشخصاتی دارد موضوع بسیار مهم دیگری در انتخاب عحس ( یو پی اس ) مناسب برای شما است .

درباره ی نحوه ی توزیع توان در منطقه تان اطلاعات کتفی را به دست آوریذ .

سوالات زیر نحوه ی توزیع توان در ساختمان محلتان را برایتان مشخص می کنند

1 . آیا قطعی های برق ، نوسانات دایم برق و یا ایحاد جرقه های لحظه در ساختمانتان به طور مکرر اتفاق می افتد ؟

2 . در گذشته مشکلات متعدد ناشی از خطاهای برقی در ساختمانتان اتفاق افتاده اند ؟

3 . تامین کننده های کمکی تان تا چه اندازه در وظعیت پایداری قرار دارند ؟

4 . آیا در همسایگی تان کسب و کاری وجود دارد که دسترسی شما را به سیستم های برق شهری مختل کنند؟

نیاز های خودتان را بررسی کنید ، اصلا آیا واقعا به عحس ( یو پی اس ) نیاز دارید؟!

برای بسیاری از مشتریان ما از دست دادن زمان به معنای از دست رفتن سرمایه است و تمام مشتریان ما چشم انداز متفاوتی از نیاز خود به مدت زمان کار کرد دارند.

قطع برق در یک تاسیسات می تواند صرفا یک مزاحم تلقی شود و یا اینکه تاثیرات اساسی روی عملکرد تاسیساتتان داشته باشد .که این مساله ممکن است وجهه ی کاری تان را خراب کند به به تحویل محصولاتتان ضربه بزند و یا باعث شود که سود خالصتان کاهش یابد .

پیش از آنکه سرمایه تان راصرف خرید عحس ( یو پی اس ) های مختلف کنید ، ابتدا بررسی کنید که قطع برق در سازمانتان چه هزینه هایی را در برخواهد داشت .

پایایی عحس ( یو پی اس ) میتواند با انتخاب تجهیزات با میانگین زمان بین خرابی بالا ، افزایش یابد .

که عحس ( یو پی اس ) های مدولار با قابلیت موازی سازی دقیقا به این منظور طراحی شده اند .

چه عحس ( یو پی اس )ی بخریم ؟

بدون شک خصوصیاتی مانند کارایی بالا نیز یک عضو بسیار مهم در چرخه ی طول عمر یک عحس ( یو پی اس ) هستند . یک سیستم با کارایی پایین می تواند باعث آسیب رساندن به تاسیسات شما شود و هزینه های گزافی برای به کار انداختن دوباره سیستم در پی داشته باشد .

بسیار مهم است که برای تجهیزاتتان مناسب ترین نوع عحس ( یو پی اس ) را انتخاب نمایید که بیشترین تطابق را با تجهیزات شما داشته باشند

چهار جز اصلی عحس ( یو پی اس ) که باید بشناسیم

دانستن این موضوع که عحس ( یو پی اس ) تان به چه صورت عمل میکند ، ابتدایی ترین موضوعی است که باید از آن اطلاع داشته اشید .

در قدم بعدی باید چهار عضو کلیدی سیستم های عحس ( یو پی اس ) را بشناسید ؛ این موضوع به شما کمک می کند با نحوه ی عملکرد سیستم عحس ( یو پی اس ) تان آشنا شوید ، همچنین با انواع مشکلاتی احتمالی که ممکن است برای عحس ( یو پی اس ) تان ایجاد شود آشنا می شوید و می توانید از بروز آن ها جلوگیری کنید .

سیستم های عحس ( یو پی اس ) در سایز ها و انواع مختلفی موجود هستند که باید با توجه به نیازمندی تجهیزاتتان مورد مناسبی را برای خودتان برگزینید .

در این مقاله تمرکزمان بر روی " سیستم های عحس ( یو پی اس ) آنلاین با دو مرحله تبدیل " خواهد بود . این نوع از عحس ( یو پی اس ) ها مناسب برای سیستم های میان رده تا سایز بزرگ هستند . عحس ( یو پی اس ) های آنلاین با تبدیل دو مرحله ای ، جریان متناوب اِ سی ورودی را به جریان مستقیم دی سی تبدیل می کنند . بنابر این می توانند توان مورد نیاز باتری را تامین کنند و سپس بار دیگر با استفاده از جریان متناوب توان مورد نیاز تجهیزاتتان را تامین می کنند . به همین علت نام " عحس ( یو پی اس ) های آنلاین با تبدیل دو مرحله ای " برای این نوع از عحس ( یو پی اس ) ها انتخاب شده است .

اگر به قطعات سازنده ی اصلی این سیستم نگاه کنیم به راحتی با نحوه ی عملکرد آن آشنا می شویم و در نتیجه اطمینان حاصل میکنیم که در زمان های حساس سیستم ما به خوبی و به درستی عمل میکند .

چهار قطعه ی اصلی سیستم های عحس ( یو پی اس ) :

قطعات عحس ( یو پی اس )

1 . Bypass یا کنار گذر ایستایی :

سیستم های عحس ( یو پی اس ) آنلاین یک مدار بای پس ایستایی داخلی دارند این اولین خط دفاعی است که در سیستم های عحس ( یو پی اس ) تان دچار شکست می شوند . زمانی که سیستم عحس ( یو پی اس )تان دچار شکست می شود ، حالت بای پس ایستایی مدار را به طور خودکار می بندد و اجازه می دهد که توان ورودی به سمت رکتیفایر ، باتری و اینورتر منتقل شود تا به طور مستقیم به بار شما متصل گردد .

اگرچه این توان شرطی نیست اما به سیستمان اجازه می دهد به عملکرد خودش ادامه دهد حتی زمانی که یکی از اجزای عحس ( یو پی اس ) تان کار نکند .

2 . رکتیفایر :

رکتیفایر دو وظیفه ی اصلی دارد : یکی از آن ها شارژ کردن باتری ها است ( همانند کاری که آلترناتور در ماشین ها انجام می دهد . ) بنابر این باتری در ولتاژ شناور مناسب باقی می ماند برخی سازندگان برای اینکه باتری را در ولتاژ شناور صحیح نگه دارند ، آن را به صورت قطره ای شارژ می کنند . برخی سازندگان از روش پیچیده تری استفاده می کنند . ( سه مرحله ) که یک مرحله ی شارژ سریع تا 90 درصد دارد . و مرحله ی دوم شارژ آهسته تا صد درصد است . سومین مرحله قطع شدن عملیات شارژ در هنگام کامل شدن شارژ باتری می باشد .

وظیفه ی دیگر رکتیفایر تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم است .

به طور نمونه یک جریان متناوب به فرم سینوسی است . در حالی که جریان مستقیم به صورت یک خط راست ترسیم می شود .

3 . باتری عحس ( یو پی اس ) :

باتری به عنوان قلب سیستم عحس ( یو پی اس ) شناخته می شود . در صورتی که تاسسیسات شما دچار اختلال در دریافت توان مطلوب شود ، تجهیزات شما در صورتی مورد محافظت قرار می گیرند و توان رسانی به آن ها قطع نمیشود که باتری های سیستم عحس ( یو پی اس ) تان وظیفه ی خود را به درستی انجام دهند .

سیستم های عحس ( یو پی اس ) ها دارای حداقل یک رشته باتری هستند . تعداد باتری هایی که داخل یک رشته از باتری ها قرار میگیرند بر اساس ولتاژ دی سی سیستم عحس ( یو پی اس ) تعیین می شود . باتری ها در یک رشته به صورت سری به همدیگر متصل می شوند و همین باعث می شود که اگر یکی از باتری ها از کار بیوفتد یا از مدار باز شود باتری های دیگر نیز به وظیفه شان عمل نکنن

رشته های باتری اضافی معمولا به سیستم عحس ( یو پی اس ) اضافه می شوند تا به عنوان یک پشتیبان برای زمان شروع و عملکرد بوده و همچنین به عنوان یک افزونگی در حالت پشتیبان باشند . سیستم های عحس ( یو پی اس )ِ با کیفیت ، معمولا دارای چند رشته باتری اضافی در مقایسه با دیگر نوع سیستم های عحس ( یو پی اس ) هستند .

باتری ها نیز مانند هر وسیله ی دیگری عمر مفیدشان کم کم کاهش پیدا می کند و در نهایت دچار فرسودگی می شوند .

به عنوان نمونه باتری های وی آر ال دی دارای عمر مفیدی در حدود شش سال می باشند . که این عدد می تواند با توجه به کیفیت باتری کاهش پیدا کند . در هر مرحله ای که عملیات شارژ و دشارژ باتری اتفاق می افتد ، عمر مفید باتری کاهش می یابد . اگر باتری های سیستم های عحس ( یو پی اس ) را مانند یک تکه نان در نظر بگیرید ؛ هر بار که تکه ای از آن را بر میداریم ، مقدار کمتری برای دفعات بعدی باقی می ماند .

باتری ها نیز پس از هربار طی کردن چرخه ی شارژ و دشارژ فرایند تامین ولتاژش کاهش می یابد . این موضوع بسیار مهم است که از باتری های سیستم عحس ( یو پی اس ) تان و همچنین از بار های حساس سیستم تان به خوبی محافظت کنید . و این رسیدگی ها را منظم و با قاعده انجام دهید .

یک دوره ی شش ماهه و یا حتی در یک دوره ی فصلی لازم است رسیدگی های لازم را در خصوص عحس ( یو پی اس ) تان انجام دهید .

4 . اینورتر :

چهارمین عضو بسیار مهم سیستم های عحس ( یو پی اس ) تان اینورتر می باشد . این دستگاه جریان مستقیم دی سی را از منبع ارائه دهنده ی جریان مستقیم که میتواند باتری و یا رکتیفایر باشد ، تامین می کند .

اگر سیستم یک توان خروجی داشته باشد رکتیفایر دیگر به عنوان یک منبع دی سی عمل نمی کند و این جریان فقط از طریق باتری تامین خواهد شد . این عمل تا زمانی اتفاق می افتد که باتری به طور کامل تخلیه شده و دیگر توانایی تامین نداشته باشد .

زمانی که باتری قادر به تامین نباشد سیستم در تامین توان دچار مشکل می شود و اگر یک منبع تامین کننده ی توان بیرونی نباشد ، سیستم دچار مشکل شده و در معرض خطر قرار می گیرد . مگر اینکه منبع اصلی و یا ژنراتور وارد عمل شده و توان مورد نیاز را تامین کنند .

موارد دیگری که در حین خرید عحس ( یو پی اس ) باید به آن توجه داشت متوقف ساز موقت نوسان ولتاژ ( تی وی اس اس ) است ، و همچنین به وضعیت ظاهری دستگاه هایتان توجه کنید و از وضعیت مدار بای پس و سالم بودن مانیتور نیز اطمینان حاصل کنید .

با وجود این که این عناصر ، قطعات حیاتی برای عحس ( یو پی اس ) به حساب نمی آیند اما وجود آن ها برای محافظت از سیستم تان ، منعطف بودن و اتوماسیون و بررسی سیستم هایتان می توانند بسیار مهم و کاربردی باشند . برای این که اطمینان حاصل کنید که قطعات سیستم عحس ( یو پی اس ) تان به درستی در حال انجام وظیفه هستند ، توصیه می کنیم که چک آپ های سالیانه از سیستم تان را انجام دهید . این چک آپ ها شامل موارد بسیاری هستند که همه ی آن ها را باید انجام دهید . از این موارد می توان به بررسی باتری ها و تخمین طول عمر باقی مانده ی آن ها اشاره کرد .

همچنین باید تمامی قطعات مهم و اساسی سیستم های عحس ( یو پی اس ) تک به تک با دقت بررسی و نگهداری شوند .

بسیار خوب است که اطلاعات خود را در زمینه ی سیستم های عحس ( یو پی اس ) تان افزایش دهید و فقط به اطلاعات اولیه اکتفا نکنید . آشنایی با قطعات مهم سیستم تان وکسب اطلاعات در خصوص نحوه ی عملکرد آن ها باعث می شود در زمان بروز هر گونه مشکلی به طور تخصصی تر نسبت به شناسایی و رفع آن اقدام نمایید .

چک لیست نگهداری عحس ( یو پی اس ) UPS

تست های معمول تجهیزات باید بخشی از برنامه نگهداری UPS باشد. چنین برنامه ای ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مراقبت سه ماهه

تجهیزات را برای اتصالات ضعیف، عایق سوز شده یا هرنشانه دیگری از سایش بازرسی کنید.

جهت آلودگی مایع از باتری ها و خازن ها به صورت بصری چک کنید.

مراقبت نیمه سالانه

برای آلودگی مایع از باتری ها و خازن ها بصری چک کنید

محفظه های دستگاه پاک کننده و خلاء عحس ( یو پی اس ).

تجهیزات و عملکرد HVAC مربوط به درجه حرارت و رطوبت را بررسی کنید.

مراقبت سالیانه

اسکن های حرارتی را روی اتصالات الکتریکی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که همه آنها کوچک هستند و گرمای تولید نمی کنند، که اولین و گاه تنها نشانه ای از یک مشکل است. یک ابزار تشخیصی کمک می کند تا تکنیک های شناسایی نقاط گرم نامرئی به چشم انسان را شناسایی کند. تکنسین ها باید مجددا اقدام کنند اگر اسکن حرارتی شواهدی از یک اتصال شل را فراهم کند.

ارائه یک آزمایش کامل عملیاتی از سیستم، از جمله یک آزمایش باتری تخلیه شده تحت نظارت برای تعیین اینکه آیا هر رشته یا سلول های باتری در نزدیکی پایان عمر مفید خود هستند.

مراقبت دوسالانه

سوئیچ های انتقال UPS، قطع کننده های مدار و سوئیچ های تعمیر و نگهداری را تست کنید

اگر یک ژنراتور بخشی از سیستم برق اضطراری ساختمان باشد و UPS را تغذیه کند، همچنین باید به صورت ماهانه یا سه ماهه مورد آزمایش قرار بگیرد. اکثر تسهیلات دارای یک برنامه نگهداری ژنراتور هستند که در آن فرکانس تست تعریف شده است.

یک عحس ( یو پی اس ) به طور معمول برای تامین انرژی بار برای مدت کوتاهی ساخته شده است. وقفه های طولانی تر نیاز به بانک باتری بزرگتری دارد. مشخصان هر نوع عحس ( یو پی اس ) منحصر به فرد است و مدیران اتاق عحس ( یو پی اس ) باید یک برنامه تعمیر و نگهداری با توجه به نیازهای هر یک از سایت ها طراحی کنند.

برنامه زمانی سرویس عحس ( یو پی اس ) و بازدید باتری های آمپربالا :

یک برنامه نگهداری عحس ( یو پی اس ) دو دو جز اصلی را هدف قرار می دهد.باتری و سیستم.که هریک برای قابلیت اطمینان و کارایی طولانی مدت عحس ( یو پی اس ) ضروری می باشد.

به طور مثال، سیستم های پسیو غیرفعال از باتری های سربسته (سیلد اسید) استفاده می کنند که نیاز به نگهداری کمتری دارند. اما با وجودی که آن ها به نگهداری بیش تری نیاز دارند و برای جایگزینی گران می باشند. با توجه به نگهداری دایمی باتر ی های تر ، این باتری ها تقریبا دو برابر عمر کارایی بیش تری نسبت به باتری های سیلد اسید دارند. اما در مجموع و با توجه به هزینه ای نگهداری باتری های تر، استفاده از باتری های سربسته سربی عحس ( یو پی اس )، مقرون به صرفه تر می باشد.

• به طور معول باتری های تر با ظرفیت بزرگ در بانک ها و اتاق های ایزوله شده نصب می شوند.
• جهت عملکرد مناسب آنها ،سیستم تهویه اتاق را حداقل ماهانه تست و بررسی کنید.
• باتری ها را برای سطوح الکترولیت مناسب و علایم نشست تست کنید.
• پایانه ها را برای علایم خوردگی و انباشت آلودگی بررسی کنید.و همچنین جریان و ولتاژ کل بانک را اندازه گرفته و ثبت کنید.
• برای تعداد تصادفی از سلول های ولتاژ را ثبت کنید و الکترولیت آن ها را ازمایش کنید.
• ثبت اندازه ها در یک ورودی برای پیگیری کارایی باتری.

دوبار در سال ، تکنسین ها باید اتصالات باتری عحس ( یو پی اس ) را بازرسی کنند .اتصالات ضعیف باعث افزایش گرما در پایانه های باتری عحس ( یو پی اس )،کاهش ظرفیت آنها و کاهش عمر باتری ها می شود. و باعث ایجاد خطرات آتش سوزی جدی می شود.

سالیانه، آنها باید باتری عحس ( یو پی اس ) را تست کنند تا ظرفیت آن مشخص شود. این فرایند نیاز به قطع عحس ( یو پی اس ) از منبع برق خود و اجازه دادن به باتری ها برای تامین برق به یک بار متصل است. تست ادامه پیدا می کند تا زمانی که طراحی سیستم به زمان اجرای آن پایان یابد یا تا زمانی که سیستم به علت ولتاژ باتری عحس ( یو پی اس ) کم دستگاه خاموش شود. تکنسین ها باید در طول آزمایش اسکن های حرارتی را انجام دهند تا اتصالات سست شناسایی شوند.

خود عحس ( یو پی اس ) حداقل سالیانه یکبار نیاز به سرویس منظم دارد. تکنسین ها باید در حالت خاموشی اجزای آن را جهت خوردگی و خطر گرما بررسی کنند. سیستم تصویربرداری حرارتی می تواند جهت شناسای اتصالات ضعیف عحس ( یو پی اس ) و اجزایی که بیش از حد گرم شده اند کمک کند.

در نهایت، آنها باید گرد و غبار را از قطعات عحس ( یو پی اس ) حذف کنند، به خصوص اگر انباشت ها با انتقال حرارت مواجه شوند. تکنسین ها همچنین باید اتصالات برق را بر اساس مشخصات کارخانه سازنده مجددا تنظیم کنند.

کلمات مرتبط : عحس ( یو پی اس ) - فروش عحس ( یو پی اس ) - خرید عحس ( یو پی اس ) - تعمیر عحس ( یو پی اس ) - خرابی عحس ( یو پی اس ) - عحس ( یو پی اس ) آنلاین - عحس ( یو پی اس ) آفلاین - عحس ( یو پی اس ) لاین اینتر اکتیو - عحس ( یو پی اس ) نیروسان - عحس ( یو پی اس ) ولتامکس - عحس ( یو پی اس ) نکرون - عحس ( یو پی اس ) فاران - عحس ( یو پی اس ) فاراتل - عحس ( یو پی اس ) مکلسان

عحس ( یو پی اس ) ها هم نیاز به سرویس منظم و نگهداری دقیق دارند.

همانطور که همه مان به خوبی می دانیم ، در سیستم های توان بی وقفه ( عحس ( یو پی اس ) ها ) ، مراقبت های با برنامه و منظم و همچنین گاه گداری تعویض بعضی از قطعات ، به شما اطمینان خاطر می دهد که سیستم های توان بی وقفه تان به درستی و با اطمینان به فعالیت های خود ادامه می دهد . چرا و چگونه ؟

1 . مراقبت های منظم و با برنامه از سیستم های توان بی وقفه یا همان عحس ( یو پی اس ) هایتان به شما کمک می کند که تا از هرگونه از دست دادن اطلاعات و یا خظرات احتمالی دیگر در امان بمانید .

همانطور که میدانیم همواره مشکلات ناشی از ولتاژ نا مناسب ممکن است سلامت دستگاه ها و عحس ( یو پی اس ) شما رو تهدید کند حتی اگر همواره مراقبت های لازم را به صورت منظم انجام داده باشید . استفاده ازمتخصصان در این حوزه در صورت بروز هرگونه مشکلی همواره بهتر است علت آن است که این متخصصان براساس تجربه گاهی حتی فقط بر اساس مشاهده سیستم می توانند آن راعیب یابی کنند و در این صورت از بروز هرگونه مشکل اساسی جلوگیری خواهد شد .

2 . در صورتی که سیستم های عحس ( یو پی اس ) خود را به صورت منظم بررسی کنید و مراقبت های لازم را به جا آورید ، این کار طول عمر باتری شما را افزایش خواهد داد و از از کار افتادگی غیر منتظره ی باتری هایتان جلوگیری خواهد کرد .

حتی اگرشرکت تولید کننده باتری تان می گوید طول عمر مفیذ باتری شما بین چهار تا پنج سال است ، از اهمیت این موضوع که باید چک آپ های باتری تان را به صورت منظم و با برنامه انجام دهید ، کم نمی کند . هرگونه مشکلی که در باتری های وی پی استان ایجاد شود منجر به آسیب دیدن سیستم عحس ( یو پی اس ) اصلی تان خواهد شد .

معمولا توصیه می شود در سال دو بار باتری هایتان را چک کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید .

چک آپ های که انجام می دهید باید شامل :
انجام تست ولتاژ
بررسی های دمایی
و هم چنین بررسی های چشمی باتری برای مشاهده ی هرگونه تغییرات ظاهری در باتری است .

در صورت بررسی های تخصصی باتری توسط متخصصان به ما گفته می شود که چه مدت از عمر مفید باتری تان باقی مانده و چه زمانی نیاز است که باتری تان را تعویض کنید

در نهایت ، با توجه به آن چه گفته شد ؛ بررسی های منظم و با برنامه ی سیستم های عحس ( یو پی اس ) تان یک مساله مهم و اساسی است . و همواره توجه کنید که بهترین راه ، تماس با خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده ی سیستم های عحس ( یو پی اس )تان است

به این خاطر که این تیم با با بررسی های تخصصی هرگونه مشکل را در صورت وجود شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام می دهند .

باتری های عحس ( یو پی اس ) تامین کننده توان دی سی را برای تجهیزات الکتریکی را ارائه میدهند . مجموعه ی باتری و عحس ( یو پی اس ) از تجهیزات شما در برابر خاموشی های غیر منتظره و نوسانات برق که میتوانند به تجهیزات شما آسیب برسانند محافظت میکند . بنابراین اطمینان حاصل کنید که باتری شما حتما در حالت شارژ کامل باشد. به خوبی میدانیم که رایج ترین دلیل از دست دادن بار الکتریکی به علت کارکرد نادرست باتری است.

بنابراین باتری های عحس ( یو پی اس ) نقش بسیار مهمی در سیستم های عحس ( یو پی اس ) اجرا میکنند. بنابراین بسیار مهم است که ازین باتری ها به طور مناسب نگهداری شود.

نگهداری صحیح از باتری ها نه تنها باعث میشود که در زمان های قطعی برق از آسیب بزرگی که ممکن است به دستگاه وارد شود جلوگیری شود، بلکه طول عمر خود باتری ها نیز با نگهداری درست افزایش میابند.

دلایل خراب شدن باتری عحس ( یو پی اس ) :

باتری عحس ( یو پی اس )

همانطور که میدانیم هر باتری یک وسیله الکترو شیمیایی است که نسبت به انواع مختلفی از فاکتور های خارجی حساس است. نگهداری باتری در شرایط نا مناسب میتواند به شکست های ناگهانی و در نتیجه ی آن به پایین آمدن سیستم های مدولار عحس ( یو پی اس ) شما منجر شود.

در این مقاله به بعضی ازین شرایط نامناسب که طول عمر مفید باتری را کاهش میدهند اشاره میکنیم :

1.دمای بالا

دمای مناسبی که برای هر باتری در نظر گفته شده است متناسب با دمای محیطی ( دمای اتاق) یعنی دمای 25 درجه سانتی گراد (77 درجه فارنهایت) است. و به طور کلی با هر بار افزایش دما به اندازه ی حدودا 9.5 درجه سانتیگراد (15 درجه فارنهایت) نسبت به این مقدار اولیه ی مناسب ، عمر مفید قابل انتظار برای باتری شما تا حدود 50 درصد کاهش خواهد داشت.

2. تهویه ( هواگیری ) ضعیف یا نا مناسب :

باتری ها باید در محیطی تمیز و با تهویه مناسب ذخیره و نگهداری شوند. اگر هوای محیط، کثیف ، آلوده و دارای گرد و غبار باشد و همچنین در محیط های اسیدی یا هر شرایط نامناسب دیگری طول عمر باتری شما کاهش خواهد یافت.

3. ولتاژ شناور نا مناسب :

ولتاژ های کم یا زیر بارگیری های نامناسب میتوانند کریستال های سولفات روی صفحه ی باتری ایجاد کنند.این کریستال ها باعث سفت و سخت شدن باتری میشود و در نتیجه دسترسی به ظرفیت باتری را کاهش میدهد. و برعکس بیش از حد شارژ شدن از طریق ولتاژ شناور بسیار بالا میتواند باعث ایجاد گازهای هیدروژن و اکسیژن بیش از حد شده که ای موضوع منجر به خشک شدن داخلی باتری و افزایش شدید دما میشود.

4. شکستگی ترمینال باتری و یا قطع اتصال های داخلی بین سلول های باتری :

اگر اتصالات داخلی باتری شما به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند و یا ترمینال های باتری شل شوند و یا دچار شکستگی شوند؛ طول عمر باتری کاهش می یابد. تنها روش برای تشخیص این حالت بررسی عملی اتصالات بین باتری ها است.

5. آسیب دیدن روکش محافظ :

همانند مورد قبلی یعنی زمانی که اتصالات داخلی دچار ایراد شده باشند ، آسیب دیدن روکش ها که عمدتا نتیجه ی نگهداری نادرست است و یا ممکن است به هر دلیل دیگری این روکش ها آسیب دیده باشند؛ این حالت نیز باعث میشود که طول عمر باتری کاهش یابد.

6. آسیب های دیگر که ممکن است به امکانات و امنیت شخصی شما آسیب برسانند :

آسیب ها زمانی به وجود می آید که بررسی های عملی اتصالات بین سلول های باتری به درستی انجام نگرفته باشند و یا باتری به درستیدر جای خود تعبیه نشده باشد.

در کنار تمامی امکاناتی که باتری ها به ما ارائه میدهند درست نگهدای نکردن از آن میتواند منجر به آتش سوزی یا آسیب های گسترده در سیستم های عحس ( یو پی اس ) شود.

علاوه بر خطرات بسیاری که ذکر شد، هزینه هایی که از بین رفتن اطلاعات به همراه دارند و یا آسیب دیدن تجهیزات مهم و اساسی میتواند بسیار زیاد و حتی جبران ناپذیر باشد. برای همین است که ما توصیه میکنیم یک برنامه مناسب برای نگهداری از باتری روی سیستم آنلاین عحس ( یو پی اس ) که سالانه دوبار به صورت دستی تنظیم میشود داشته باشید تا طول عمر باتری تان را پایدارتر نگه دارید.

چک کردن باتری عحس ( یو پی اس )

اولین قدم در مورد نگهداری از باتری این است که اطمینان حاصل کنید که سیستم باتری قادر به محافظت از خود، زمانی که نوسانات بار رخ میدهد ، باشد . محافظت موثرانه باید به صورت منظم ، گسترده و همیشگی (پیوسته )باشد.

مراحل بررسی منظم باتری عحس ( یو پی اس ) :

1. بازرسی چشمی :

برای اینکه هرگونه ترک، نشتی و یا تورم در باتری را تشخیص دهید .

2. بازرسی و تمیز کردن اتصالات ترمینال ها و همچنین اتصالات داخلی سلول ها :

برای اینکه مطمئن شوید اتصالات باتری ها به درستی صورت گرفته است لازم است حتما بررسی های عملی اتصال بین ترمینال های باتری ها به درستی صورت گرفته باشند.

3. اندازه گیری های مناسب را انجام دهید :

این اندازه گیری ها شامل اندازه گیری ولتاژ ، مقاومت و امپدانس هستندبا استفاده از این اندازه گیری ها میخواهیم مشکلات داخلی باتری ها و یا مشکلاتی که به هر جهت از دید پنهان مانده اند تشخیص داده شوند.

4. بررسی دما :

این بررسی ها انجام میشودتا اطمینان حاصل کنیم که دمای محیطی باتری ها مناسب بوده و همچنین باید بررسی کنیم که باتری داغ نکرده باشد.

5.تست ظرفیت :

این بررسی به این علت انجام میگیرد که مشکلات احتمالی مربوط به عملکرد دستگاه شناسایی شوند و در صورت وجود هرگونه مشکلی برطرف گردد . تمامی باتری های عحس ( یو پی اس ) طول عمر مفید محدود و مشخصی دارند . هرچند طول عمر باتری به طور گسترده میتواند تحت تاثیر شرایط محیطی ، تعداد دفعات چرخه ی تخلیه ی باتری و نحوه ی نگهداری از عحس ( یو پی اس ) باشد .

بر اساس نکاتی که بیان شد بسیار مهم است که به نگهداری از باتری ها اهمیت دهیم. باتری های عحس ( یو پی اس ) منابع تغذیه ای هستند که سیستم های عحس ( یو پی اس ) تان را راه اندازی میکنند.

در واقع این باتری های عحس ( یو پی اس ) تجهیزاتی هستند که در جهت رفع نیاز دستگاه های شما و با هدف تسهیل استفاده ی آنها طراحی و تولید شده اند.طول عمر باتری ها میتواند بسیار متفاوت باشد و این موضوع به طور کلی مربوط به مسایلی مانند این است که آیا از باتری های خود به درستی مخافظت کرده اید یا خیر .

آیا می توان از عحس ( یو پی اس ) و ژنراتور ها به طور همزمان استفاده کرد ؟

بله . مشابه سیستم های منبع تغذیه ی بی وقفه ( عحس ( یو پی اس ) ها ) ، ژنراتور ها نیز به عنوان پشتیبان در زمان خاموشی و یا وجود اختلالات و نوسان ها استفاده می شوند .

در زمان هایی که توان مصرفی مصرف کننده به هر دلیلی دچار مشکل شود سیستم های منبع تغذیه ی بی وقفه متوجه این موضوع می شوند و بلافاصله با سوییچ کردن به باتری ، و ایجاد یک حالت پشتیبان از بروز هرگونه مشکل و یا از از دست دادن هرگونه اطلاعات جلوگیری می کنند . و به این طریق از دستگاه مصرف کننده ی شما محافظت می کنند . در همین حال , ژنراتور که یک سیستم پشتیبانی دهنده ی کمکی است در طی ده تا پانزده ثانیه فعالیت خود را آغاز می کند .

البته این زمان با توجه به نوع ژنراتورتان می تواند متفاوت باشد .

می دانیم که ژنراتور مانند سیستم های یو پی ای و باتری های آن ها بدون وقفه ی زمانی وارد عمل نمی شود . ساختمان عحس ( یو پی اس ) با توجه به این موضوع طراحی شده است که در صورت بروز مشکل بلافاصله به باتری سوییچ می کند ، اما ژنراتور یک مدت زمانی نیاز دارد تا بتواند توان مورد نیاز سیستم تان را تامین کند . در ادامه باید به این نکته هم اشاره کنیم که ژنراتور ها ممکن است زمانی که در حال توان رسانی به یک سیستم عحس ( یو پی اس ) کم فشار تک فاز و یا سه فاز هستند ، نتوانند ولتاژ خروجی مناسبی را برای مصرف کننده تنظیم کنند.

بعضی از ژنراتور ها با فیلتر های ورودی هوشمندی طراحی شده اند که این اثرات را کاهش میدهند ولی با این حال باز باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم .

برای عحس ( یو پی اس ) های با توان نامی ( توان ظاهری ) کم تر از 150 کیلو ولت آمپر ، لازم است که شما اندازه ی ژنراتور خود را تا 200 درصد افزایش دهید . علت این امر آن است که ژنراتور های در اندازه های خیلی کوچک انرژی جنبشی ماسب برای یک گذر آرام (جابجایی ساده ) را نمی توانند تولید کنند .

شما نمی توانید از یک ژنراتور با تطبیق سایز 1:1 در کنار سیستم عحس ( یو پی اس ) تان استفاده کنید و انتظار داشته باشید تا نتایج مناسب و موثری به دست اورید .

با توجه به یک قاعده ی سر انگشتی کلی اندازه ی ژنراتور های مورد استفادهی شما باید در حدود 1.5 برابر سایز توان خروجی در عحس ( یو پی اس ) تان بر حسب کیلو وات باشد ، در حالیکه این عدد برای ژنراتور های گازی و گازوییلی باید مقدار بزرگتری نیز داشته باشد .

آیا تابحال به این فکر کرده اید که برق چیست؟!

معمولا ما این انرزی را خروجی برق یک پریز دیواری می بینیم که انتظار داریم هر وسیله ای به آنجا وصل کنیم شروع به کار کند.

ارتباطات برقی یک جریان متناوب (ac) از یک منبع بی صدا که به نظر بدون محدودیت میرسد ، می تواند انرژی ای که در ایستگاه های توان ایجاد شده ، توسط انتقال دهندگاه تقویت شده و در هزاران مایل دورتر از ناحیه ای که ایجاد شده ، تحویل داده شده است .

تحلیل جریان برق :

دیدن این که این انرژی در بازه های کوچک زمانی چه کاری میکند ، می تواند یک مفهوم از اینکه توان ای سی چقدر مهم ساده و آرام در عملیات های سیستم های پیشرفته حضور دارد ، ارائه دهد .

یک اسیلوسکوپ به ما کمک می کند تا ببینیم یک انرژی به چه صورت است .

در یک حالت ایده آل توان ای سی تولید شده ، یک توان صاف با طول موج منظم سینوسی است که بسته به این که در کدام قسمت دنیا قرار گرفته اید می تواند مابین سیکل های 50 الی 60 در هر ثانیه ( هرتز ) تغییر کند .

شکل یک نشان می دهد که یک طول موج سینوسی مرتب باید در صفحه ی اسیلوسکوپ به چه صورتی نمایش یابد

طول موج سینوسی در اسیلوسکوپشکل 1

طول موج سینوسی ای که در بالا نشان داده است ، تغییر ولتاژ از مثبت به منفی را 60 یار در هر دقیقه نشان می دهد .

زمانیکه این شکل موج شناور تغیییر شکل ، اندازه ، تقارن ، فرکانس ، ایجاد شکاف ، ضربه ، زنگ و یا زمانی که به صفر میرسد ( هرچند مختصر ) ، یک تداخل توان به وجود می آید .

رسم های ساده بر روی کاغذ هرگونه تغییر نسبت به حالت ایده آل را در شکل موج سینوسی نشان میدهند . این رسوم برای هفت گروه از اختلالات توان در ادامه ذکر خواهند شد .

همانطور که قبلا گفته شد ابهاماتی در صنعت الکترونیک و کسب وکار های مرتبط در خصوص واژگان مناسب برای بیان اختلالات ناشی از توان وجود دارند .

برای مثال از عبارت " نوسان " در برخی از شاخه های صنعت برای بیان اینکه ولتاژ به صورت لحظه ای افزایش یافته ، استفاده می شود که این افزایش لحظه ای ولتاژ می تواند ناشی از خاموش شدن یک بار بزرگ باشد . از طرف دیگر لغت " نوسان " می تواند جایی استفاده بشود که ولتاژ گذرا به جای آن که چند میکرو ثانیه دوام داشته باشد ، چند میلی ثانیه تداوم یابد در حالیکه دارای مقدار پیک بسیار بالایی است .

موارد آخری که ذکر شد در اثر جرقه های رعد و برق و همچنین تغییر بین رویداد هایی که باعث ایجاد جرقه می شوند ، ایجاد می شود .

استاندارد IEEE 1100-1999 مشکلات ناشی از ابهامات در کلمات را حل کرده است و توصیه نموده است در بسیاری از استفاده های مشترک از گزارشات حرفه ای و منابع مرجع به دلیل ناتوانی آنها در توصیف ماهیت مشکل به طور دقیق استفاده نشده است .

استاندارد IEEE 1159-1995 همچنین مشکل ارائه ی پیوسته ی لغات مرتبط با منابع حرفه ای را نیز حل کرده است .

برخی از این مفاهیم دارای ابهام در زیر آورده شده است .

خاموشی کامل – نیمه خاموشی – اتصال برجسته – اضافه جهش ولتاژ توان – توان تمیز – ضربه – خروجی – پرش – توان آلوده – تغییر فرکانس – جرقه – جریان قوی و غیر عادی – نوسان توان – توان بیش از حد – توان مصرفی خام – چشمک

این که قادر باشیم به طور موثر درباره ی توان صحبت کنیم ، مثلا این که قادر باشیم درباره ی قطعی های توان و نوسانات گذرا تفاوت قایل شویم ، می تواند در تصمیم گیری ما برای خرید دستگاه های تصحیح کننده ی توان درست ، موثر باشد .

هفت مشکلی که ممکن است در تامین انرژی برق برایمان پیش بیاید :

دنیای تکنولوژیکی ما به شدت به حضور پیوسته ی توان الکتریکی ، وابسته است . در بیشتر کشور ها ارتباطات برقی از طریق شبکه های سراسری در دسترس هستند که تعداد بسیار زیادی از ایستگاه های تولید را به یکدیگر متصل می کنند .

این شبکه ی سراسری باید نیاز های اولیه ی جهانی ساختمان های مسکونی ، روشنایی ، سیستم گرمایشی ، سیستم سرمایشی ، سیستم حمل و نقل و دستگاه های تهویه را تامین کند . همچنین این سیستم موظف است به خوبی نیاز های دستگاه های دولتی ، صنعتی ، تبلیغاتی ، پزشکی و ارتباطات را نیز پوشش دهد .

شبکه های سراسری برق به معنای واقعی کلمه دنیای مدرن امروزی را در سرعت فزاینده ای که دارد ، قادر به فعالیت می سازد .

تکنولوژی پبشرفته به طرز عمیقی درون خانه ها و کسب و کار های ما نفوذ کرده است و با ظهور ارتباطات برقی ، به طور پیوسته در حال تغییر رویکرد ما در برخورد با بقیه ی دنیا هستیم .

تکنولوژی هوشمند به توانی عاری از قطعی و هرگونه اختلال نیاز دارد . پیامد های حوادث توان در مقیاس بزرگ ، به خوبی مستند شده اند .

یک مطالعه ی اخیر در آمریکا نشان داده است که کسب و کار های صنعتی و دیجیتالی هر سال مبلغی در حدود 45.5 میلیارد دلار بر اثر قطعی های برقی که رخ می دهد زیان می بینند .

از سوی دیگر ، کسب و کار های دیگر شاخه ها مبلغی در حدود 104 میلیارد دلار تا 164 میلیارد دلار در اثر قطعی های برق ضرر می کنند . همچنین سایر مشکلات برقی خسارتی درحدود 1 تا 24 میلیارد دلار در پی دارد . در پروسه ي اتوماتيک صنعتي تمامي خطوط توليد مي توانند از کنترل خارج گردند و شرايط خطرناکي را براي خود سايت ايجاد کنند و مواد گران قيمت را هدر دهند .

از بين رفتن پروسه ي فعاليت در شرکت هاي مالي مي تواند در هر دقيقه از خرابي يا قطعي هزار دلار ضرر و زيان با خود به همراه داشته باشد و همچنين در مدت زمان هاي طولاني براي بازسازی دستگاه ها نيز سيستم با زيان همراه است .

بازيافت اطلاعات نرم افزاري که دچار خرابي اطلاعات و برنامه ها شده اند و این امر در اثر قطعي برق اتفاق افتاده است ، مي تواند تا هفته ها طول بکشد .

خيلي از مشکلات ناشي از قطعي توان ، از شبکه ي ارتباطات سراسري سرچشمه مي گيرد . بسیاری از مشکلاتی که در اين شبکه هاي ارتباطات سراسري برق که حتی در فواصل بسیار زیاد کشیده شده اند، ایجاد می شوند در شرايط آب و هوايي نا مناسب مانند طوفان ها ، رعد و برق ، برف و يخبندان و سيل ، به همراه خرابي تجهيزات تصادفات جاده ای و عمليات هاي اصلي سوئيچينگ اتفاق می افتند .

همينطور مشکلات برقي که تجهيزات تکنولوژيکي امروزي را تحت تاثير قرار مي دهد ، به صورت محلي عبارت اند از يک مرکز از هر تعداد از شرايط ، مانند ساخت و ساز محلي ، باز هاي راه اندازي سنگين ، اجزاي توزيع نا درست و حتي نويز الکتريکي پس زمينه . کنار آمدن با شرایط معمول، اولین قدم در ارتباط با اختلالات قدرت است.

استفاده ي گسترده از الکترونيک از وسايل الکترونيکي موجود در خانه گرفته تا پروژه هاي عظيم و پر هزينه در صنعت باعث بالا رفتن آگاهي در زمينه ي اهميت کيفيت برق شده است .

کيفيت توان يا به طور تخصصي تر کيفيت توزيع توان به طور کلي به عنوان هرگونه تغيير در توان اعم از تغييرات در ولتاژ يا جريان يا فرکانس تعريف شده است که با عمليات نرمال تجهيزات الکترونيکي تداخل مي يابد .

در يک مطالعه از کيفيت توان و راه هاي کنترل آن براي خدمات الکتريکي کمپاني هاي بزرگ صنعتي ، کسب و کار ها و حتي در منازل شخصي به صورت يک نگراني بروز مي کنند .

اين مطالعه همچنين تاکيد کرده است که تجهيزات حتي نسبت به تغييرات دقيقه اي منبع توان که شامل تغييات ولتاژ ، جريان و يا فرکانس است ، نيز حساس شده اند .

متاسفانه اصطلاحات فني متفاوتي براي آن که توزيع هاي توان را شرح دهد ، استفاده شده است .

که باعث ايجاد سردگمي مي شود همين موضوع باعث مي شود تا بحث و تبادل نظر و همچنين مطالعه بر روي اين موضوع به طور موثر انجام نشود و در نتيجه تغييري در مشکلات کيفيت توان امروزي ايجاد نشود .

انجمن مهندسان الکتريکي و الکترونيکي IEEE) ) تلاش کرده است تا اين مشکل را از طريق بهبود بخشيدن به استاندارد هايي که شامل تعاريفي براي اختلالات توان است ، حل کند .

ای استاندارد ( استانداراد انجمن IEEE 1159-1995. " IEEE تلاش برای نظارت بر کیفیت توان را پیشنهاد کرد . " ) بسیاری از مشکلات کیفیت توان را تشریح کرد . که در این مقاله به این موضوعات بیشتر میپردازیم

یک اشتباه ارتباطی می تواند زمانی که میخواهید یک دستگاه اصلاح کننده توان بر اساس نیازتان بخرید ، باعث ایجاد عواقب پر هزینه ای شود که شامل خرابی، دستمزد از دست رفته یا حتی آسیب به تجهیزات است


اختلالات توانی ای که در این مقاله به آن ها اشاره شده است بر اساس تقسیم بندی IEEE به هفت گروه زیر تقسیم بندی می شوند .

1 . قطعی ها یا وقفه ها
2 . نوسانات گذرا
3 . ولتاژ پایین
4 . ولتاژ بالا
5 . تغییر شکل موج
6 . تغییرات ولتاژ
7 . تغییرات فرکانس


برای درک بهتر هرکحدام از اختلالات، مقاله شامل طرح های گرافیکی ای است که تفاوت های بین هر اختلال توان با دیگری را نشان می دهد .


به طور بالقوه بیشترین خرابی های ناشی از اختلالات توان بر اثر نوسانات گذرا است که به دو زیر شاخه تقسیم می شوند.

1 . نوسانات نا منظم
2 . نوسانات تاب وار


نوسانات نامنظم در واقع رویداد های با اوج بالا هستند که ولتاژ و یا جریان را در جهت مثبت یا منفی افزایش می دهند و بر اساس سرعتی که رخ می دهند دسته بندی می شوند ( کم سرعت ، با سرعت متوسط ، پر سرعت ) نوسانات گذرا می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی ( ممکن است در مدت 5 نانو ثانیه ) رخ دهد. یک مثالی که در آن نوسان گذرای مثبت موجب دشارژ الکتریکی می شود در شکل 2 نشان داده شده است

دشارژ با نوسان گذرای مثبتشکل 2

نوسان گذرا رایج ترین پدیده ای است که مردم در زمان مواجه با آن چه که بدان نوسان و یا جرقه میگویند ، مواجه می شوند .

در شرایط مختلف مانند ضربه ، جهش نوسان توان جرقه ، برای توصیف نوسانات گذرا استفاده می شود . از عوامل ایجاد نوسانات گذرا می توان به رعد و برق ، عایق ضعیف ، تغییر القایی بار ها ، پاکسازی خطای ابزار و تخلیه ی الکترو استاتیکی اشاره کرد (ESD). بیشترین میزان خرابی را به بار دارند .

عوارضی که یک رعد و برق ایجاد می کنند به راحتی پس از مشاهده ی رعد و برق دیده می شوند .

مقدار انرژی ای که باعث روشن شدن آسمان شب می شود قطعا می تواند باعث ایجاد خرابی در دستگاه های حساس شود علاوه بر این لازم نیست که حتی برخورد مستقیمی صورت بگیرد فضای مغناطیسی ای که توسط رعد و برق ایجاد شده است می تواند خرابي بالقوه از طريق ايجاد جريان الکتريکي القايي ايجاد کند مانند شکل 3

جريان الکتريکي القاييشکل 3

دو تا از روش هاي قابل اعتماد براي محافظت در برابر اين نوع از نوسانات وابسته به حذف ESD بالقوه است و همچنين استفاده از دستگاه هايي که جهش ولتاژ را حذف مي کنند ( که به عنوان دستگاه هاي حذف ولتاژ گذرا معروف شده اند . SPD

زماني که ESD به طور ناگهانی می تواند از نوک انگششتتان به بدنتان منتقل شود بدون اینکه آسیبی به شما برساند ، همین جرقه ی به ظاهر کوچک میتواند مادر بورد کامپیوترتان را هم تحت تاثیر قرار دهد و آن را برای همیشه از کار بیاندازد .

در مراکز داده ، کار خانه های تولید برد های مدار و یا در محیط های مشابه آن جایی که PSB ها در معرض رسیدگی های انسانی قرار دارند بسیار مهم است که از خطرات بالقوه ی ESD دوری کنید .

برای مثال هر محیط درست پایگاه داده ای در اتاق خود دارای یک سیستم تهویه ی هوا است . این سیستم تهویه ی هوا با خنک کردن محیط نه تنها از گرم شدن تجهیزات جلوگیری می کند بلکه باعث تنظیم میزان رطوبت محیط می گردد .

اگر رطوبت محیط را در حدود 40 الی 55 درصد نگه داریم خطرات ناشی از ESD کاهش می یابند .

احتمالا شما این موضوع را که چطور رطوبت بر روی ESD اثر می گذارد تجربه کرده اید .

زمانی که در زمستان ( که هوا بسیار خشک است ) جورابتان روی فرش کشیده می شود و جرقه ی ایجاد شده از انگشتتان به بدنتان انتقال می یابد . این اتفاق زمانی که به گوش کسی نزدیک می شوید نیز اتفاق می افتد .

مورد دیگری که در محیط های PSB مشاهده خواهید کرد ، برای مثال آن چه که در هر کسب و کار مربوط به تعمیرات کامپیوتر های کوچک مشاهده می شود ، تجهیزاتی هستند که بدنتان را عایق می کنند .

این تجهیزات شامل مچ بند،کفپوش های آنتی استاتیک و دسکتاپ، و کفش های ضد استاتیک هستند . بیشتر این تجهیزات به سیمی متصل هستند که این سیم به زمین آن کارگاه متصل است . که از مردم در برابر شوک های الکتریکی محافظت می کند و همچنین ESD ممکن را به زمین تخلیه می کند.

از SPD ها برای سال های متمادی استفاده است . این دستگاه ها در سیستم های مورد استفاده ی امروزی نیز مورد استفاده قرار میگیرند . از دستگاه های بزرگ موجود در کارگاه ها و پایگاه های داده گرفته تا کسب و کار های کوچک حتی در منازل .

عملکرد آنها با پیشرفت در تگنولوژی واریستور اکسید فلزی (MOV) )بهبود می یابد . MOV ها به طور پیوسته باعث حذف نوسانات گذرا ، موج ها و شرایطی که ولتاژ بالا ایجاد میکند می شوند و می تواند با دستگاه های حرارتی از قبیل قطع کننده مدار، ترمیستورها، و همچنین اجزای دیگر مانند لوله های گاز و تریستورها ترکیب شوند .

در برخی مواقع مدار های SPD در داخل خود دستگاه های الکتریکی قرار می گیرند مانند منبع توان کامپیوتر که با قابلیت حذف ساخته شده است .

به طور کلی آن ها یا به صورت جداگانه در دستگاه های حذف موج استفاده می شوند و یا اینکه از عحس ( یو پی اس ) ها برای حذف این نوسانات وهمچنین استفاده از باتری آن ها در مواقع اورژانسی و یا در زمان قطعی و یا در زمان هایی که توان ورودی بیش از حد مجاز برای تجهیزات است ، استفاده می شوند .

فشرده سازی SPD ها و دستگاه های UPS، موثرترین روش برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در مقابل اختلالات برق است .

با استفاده از این تکنیک یک قطعه ی SPD در ورودی سرویس قرار داده می شود و به اندازه ای است که انرژی نوسان زیادی را حذف می کند .

دستگاه های بعدی در زیر پانل های الکتریکی و دستگاه های حساس ولتاژ را به میزانی که دستگاه را آسیب نرساند یا مزاحم نداشته باشد تنظیم میکنند .

باید توجه ویژه ای به اندازه گیری ولتاژ و رتبه بندی انرژی این دستگاه ها و هماهنگ کردن دستگاه ها برای کارایی مؤثر داشته باشند . همچنین باید به این که عملکرد دستگاه حذف موج در این شرایط زمانی که MOV به نقطه ی شکست می رسد چقدر است ، توجه کرد .

در حالی که یک MOV در عملکرد خود در توانایی حذف موج سازگار است ، اما می تواند در صورتی که این حذف موج از حد خود فراتر رود می تواند باعث ایجاد خرابی و عدم کارکرد در این دستگاه هم شود .

نکته ی مهم این است که جایی که MOV دیگر قادر به دفع این موج ها نیست در این وضعیت SPD وارد عمل شده و وظیفه ی دفع این موج هارا بر عهده خواهد داشت .

نوسان تاب وار

یک نوسان تاب وار حالت نوسانی ای است که در آن یک سیگنال ولتاژ یا جریان و یا هردو در حالت پایدار بین حدود مثبت و منفی سیگنال نوسان می کنند .

به عبارت ساده تر این نوع از نوسان باعث می شود که سیگنال توان ناگهان بسیار بزرگ شود و بلافاصله بعد از آن بسیار کوچک شود و این وضعیت بسیار تکرار شود .

این موج پس از چندین بار نوسان بالاخره به صفر میرسد ( نوسانات کوانتومی )

این نوسانات معمولا زمانی اتفاق می افتد که شما یک بار القای و یا خازنی را خاموش نمایید .

مانند یک موتور یا یک بانک خازنی .

یک نوسان تاب وار به این دلیل اتفاق می افتد که بار در برابر تغییر مخالفت می کند .

درست مانند حالتی که شما ناگهان یک شیر آب را می بندید و صدایی مانند صدای چکش کاری درون لوله ها می شنوید .

جریان آب در برابر تغییر حالت مقاومت می کند درست مانند حالتی که بار در برابر تغییر وضعیت مقاومت کرده و نوسان تاب وار ایجاد میکند .

به طور مثال زمانی که یک موتور چرخان خاموش میشود ، به طور مختصر مانند ژنراتوری عمل می کند که قدرتش در حال از بین رفتن است بنابر این تولید الکتریسیته کرده و آن را به سمت واحد توزیع توان ارسال می کند .

یک سیستم توزیع الکتریسیته ی طولانی میتواند مانند نوسانات تابدار در زمان روشن و خاموش شدن عمل کند چرا که تمام مدارها دارای یک مقدار القایی ذاتی و ظرفیت توزیع شده هستند که به طور مختصر در یک شکل ناپایدار نیرو می گیرد .

زمانی که نوسانات تاب دار در یک مدار تغذیه ظاهر می شود خصوصا زمانی که یک عملیات سوییچینگ در مدار رخ می دهد ( به ویژه وقتی که بانک های طرفیت خازنی به طور خودکار به سیستم سوییچ می کنند ) ، مزاحمت شدیدی را برای تجهیزات الکترونیکی ایجاد می کنند .

شکل 4 به طور نمونه یک موج نوسان تاب دار فرکانس پایین را زمانی که بانک های طرفیتی به مدار سوییچ کرده اند نمایش می دهد .

موج نوسان تاب دار فرکانس پایین را زمانی که بانک های طرفیتی به مدار سوییچ کرده استشکل 4

بیشترین مشکل گزارش شده در حین تعویض خازنی و در نتیجه ی آن نوسانات تابدار ، از کار افتادن درایو های دارای قابلیت تنظیم سرعت است ASD

این نوسان گذرای نسبتا آهسته ، باعث افزایش ولتاژ دی سی می شود ( ولتاژی که فعالیت های ASD را تحت کنترل خود دارد ) و همین موضوع سبب می شود که سیستم با نشان دادن یک وضعیت ولتاژ اضافه به حالت آف لاین برود .

یک راه حل رایج برای حل مشکل از کار افتادن خازن ها ، نصب کردن راکتور های خط و بازدارنده ها است که نوسانات تابدار را تا اندازه ای که قابل مدیریت کردن باشند تعدیل می کند .

این راکتور ها را میتوان در قسمت جلوی درایو ها نصب کرد و یا میتوان آن ها را روی خطوط دی سی وصل نمود .آن ها یک راه حل استاندارد و یا یک گزینه ی پیشنهادی در برابر مشکلات ناشی از ASD ها قرار دارند . ( در باره ی دستگاه های ASD در ادامه به تفضیل صحبت خواهیم کرد )

یک راه حل دیگر در زمینه ی نوسانات ناشی از سوییچ های خازن ها استفاده از مدار سوییچ صفر است . زمانی که یک موج سینوسی کاهش یافته و به نزدیکی صفر می رسد ( قبل از اینکه منفی شود ) این حالت در شکل پنج نشان داده شده و آن را وضعیت عبور از صفر می نامند .

نوسان ناشی از سوییچ خازن ها هرچه دورتر از این خط صفر رخ دهد اندازه ی بزگتری دارد .

یک مدار سوییچ صفر با کنترل موج سیسنوسی شرایطی را پدید می آورد که در زمان رخ دادن نوسانات ناشی از سوییچ موج سینوسی در نزدیکترین مقدار خود به خط صفر قرار داشته باشد .

یک مدار سوییچ صفر با کنترل موج سیسنوسیشکل 5

البته که سیستم های UPS , SPD ها نیز در کنترل این نوسانات ناشی از سوییچ بسیار موثر هستند به خصوص در زمان هایی که اطلاعات بین دو تجهیز در حال انتشار هستند مثلا در کامپیوتر هایی که در یک شبکه به یکدیگر متصل شده اند .

با این حال این سیستم ها ممکن است قادر نباشند که از این نوسانات در داخل خود سیستم ممنوعیت ایجاد کنند کاری که مدار سوییچ صفر و باز دارنده های در بعضی از سیستم ها قادر به انجام آن هستند مثلا در ماشین آلات طبقه ی تولید و سیستم های مرتبط با آن ها .

قطعی ها

یک قطعی همانطور که در شکل شش نشان داده شده است از کار افتادن کامل منبع ولتاژ یا جریان بار است . بر اساس مدت زمانی که قطعی دارد می توان آن را در دسته ی قطعی آنی ، زود گذر یا موقت و یا پایدار دسته بندی کرد

مدت زمانی که بر اساس آن دسته بندی ها انجام شده در پایین آورده شده است :

لحظه ای 0.50 تا 30 سیکل
زودگذر : 30 سیکل تا دو ثانیه
موقت : 2 تا 120 ثانیه
پایدار بیش از دو دقیقه

قطعی برقشکل 6

علل این قطعی ها بسیار می تواند بسیار متنوع باشد . ولی علل رایج آن عبارت اند از آسیب شبکه ی منبع توان ، حیوانات ، درختان ، تصادفات جاده ای ، آب و هوای نا مساعد ( باد های شدید ، برف سنگین ، یخ زدگی خطوط انتقال ) ، خرابی تجهیزات و یا خرابی مدار شکن .

معمولا زیر ساخت ها به گونه ای طراحی می شوند که ازین گونه آسیب ها در امان باشند با این حال باز امکان دارد که این پدیده ها باعث ایجاد قطعی گردند .

یکی از متداول ترین اشکالاتی که ممکن است در شبکه های انتقال سراسری برق باعث قطعی شوند ، ابزار های حفاظتی از دستگاه ها هستند مانند وصل کننده های مجدد اتوماتیک مدار .

بیشترین مدت زمان قطعی ها توسط این وصل کننده های مجدد ایجاد می شود بسته به اینکه ماهیت اصلی خرابی در کجا قرار دارد .

وصل کننده ها دستگاه هایی هستند که توسط کمپانی های سازنده برای اینکه افزایش جریان در یک مدار کوتاه را متوجه شوند و منبع توان را در همچنین شرایطی خاموش کنند استفاده می شود . دستگاه وصل کننده معمولا بعد از مدت زمانی منبع را دوباره وصل می کند ، بعد از آن که توانست ماده ی ایجاد کننده ی اتصال کوتاه را شناسایی کرده و آن را حذف کنند . این ماده میتوانند شاخه ی یک درخت بوده و یا حیوانی باشد که بین زمین و خطوط گیر کرده است .

همه ی شما قطعی در برق را زمانی که در خانه هایتان هستید تجربه کرده اید . و وقتی که در حال روشن کردن شمع ها بوده اید برق دوباره وصل شده است . قطع شدن برق در خانه ها حتی اگر تمام طول شب ادامه داشته باشد ، ممکن است نارحت کننده باشد اما این قطعی در کسب و کار ها ممکن است زیان هایی به بار آورد . بدون توجه به اینکه قطعی که اتفاق می افتد آنی ، زودگذر یا موقت و یا پایدار باشد ، باعث می شود که اختلال خرابی و یا از کار افتادگی برای کاربران در منزل و یا صنعت ها رخ دهد .

یک کاربر در منزل و یا یک کسب و کار کوچک ممکن است در اثر قطعی که رخ می دهد کاری نیمه تمام و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات داشته باشد .

اما در مشاغل بزرگ تر ممکن است قطعی خسارت های بسیار بزرگتری را به بار بیاورد .

وقتی در اثر قطعی اجزا ناکهان خاموش می شوند ، آسیب به تجهیزات ، خراب شدن محصول تولیدی که علاوه بر خرابی زیان مالی نیز به همراه دارد ، از دست رفتن اطلاعات و راه اندازی دوباره ی سیستم ها را در پی داشته باشد .

مثلا در یک سیستم صنعتی تولید نخ و ریسندگی اگر در مرحله ی خروج نخ ریسیده شده به بیرون قطعی در سیستم ها اتفاق بیوفتد باعث میشود نخ همان جا گیر کند و راه خروجی بسته شود ودستگاه ها دچار مشکل شوند . از طرفی برای آن که نخ ریسیده شده با کیفیت باشد باید پیوسته و با سرعت مناسب از دستگاه خارج شود که در حین قطعی این امر ممکن نیست .

این نخ هایی که در خروجی گیر می کنن باید از جایی که گیر کرده اند تمیز شوند و عملیات نخ ریسی مجددا انجام شود . همان طور که حدس می زنید این کار به تلاش زیادی نیاز دارد و زمان زیادی می طلبد از طرفی عملیات مجدا باید راه اندازی شده و فرایند ها دوبراه تکرار شوند و همچنینی وجود ضایعات در این شرایط بسیار طبیعی است .

روش هایی که با استفاده از آن ها می توانیم از قطعی جلوگیری کنیم بر اساس میزان تاثیرشان و قیمت ها متفاوت هستند . اولین کاری که باید انجام دهیم حذف و یا کاهش عواملی است که این نوع قطعی را به همراه دارند . طراحی مناسب و نگهداری صحیح از سیستم هم بسیار اهمیت دارد . این موضوع باید در طراحی سیستم های صنعتی مشتری نیز مورد توجه قرار بگیرد که خود این موضوع بسیار گسترده و دارای میزان آسیب پذیری بالایی است .

زمانی که مسایل بیرونی مورد توجه قرار گرفت و حل شد لازم است به فکر روش ها و دستگاههایی باشیم که با استفاده از آن ها این قطعی ها به حداقل برسد و آسیب به دستگاه ها و اطلاعات نرسد .این روش ها باید به گونه ای باشند که دستگاه را همواره و به طور پیوسته در حال انجام وظیفه نگه دارند و در زمانی که قطعی اجتناب ناپذیر است به طور خودکار پس از وصل شدن به کار بیافتند .

رایج ترین دستگاه هایی که در همچین شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند منبع های تغذیه ی بدون وقفه ( UPS ) ها ، موتور های ژنراتور و استفاده از تکنیک های طراحی که دارای مزیت سیستم های انبوه و ذخیره سازی انرژی هستند ، می باشند .

زمانی که دسترسی سیستم به توان ورودی قطع می شوند این روش های جایگزین می توانند تامین کننده ی توان مورد نیاز سیستم ها باشند .

اگر لپ تاپ داشته باشید با این موضوع آشنا هستید . زمانی که لپ تاپ به برق متصل است منبع تغذیه ی آن علاوه بر تامین توان دستگاه باتری لپ تاپ را هم شارژ می کنند و زمانی که به هر دلیل این منبع توان بیرونی قطع شود باتری بلافاصله وارد عمل شده و در نتیجه هیچ گونه قطعی را تجربه نخواهید کرد . پیشرفت های اخیر در تکنولوژی سوئیچ اجازه می دهد تا سیستم های ذخیره سازی انرژی آماده به کار ، در کمتر از نیم دوره استفاده شوند.

"قطعی پایدار" به حالتی اطلاق می گردد که شبکه ی تامین سراسری که خود دارای سیستم های اتوماتیک حفاظتی هستند به یک علت بیرونی که در بالا اشاره شده قادر به انتقال توان نباشند و در چنین شرایطی نیاز به دخالت دست بشر داریم . این واژه نسبت به واژه ی قطع برق ، معنای درست تری را منتقل می کند .

واژه ی قطعی OUTAGE در واقع بیان گر وضعیتی است که یکی از اعضای سیستم به درستی کار نمی کند و باعث ایجاد وقفه در سیستم می شود . ( با توجه به استاندارد IEEE 100-1192 )

به نظر می آید زمانی که قطعی برق بیشتر از دو دقیقه به طول می انجامد و گاه حتی کامیون های شرکت برق برای تعمیرات نمایان می شوند ، استفاده از لغت قطعی پایدار مناسب تر است .

یک خمیدگی رو به پایین همان طور که در شکل هفت نشان داده می شود ، یک کاهش ولتاژ AC در فرکانس داده شده در مدت زمان 0.5 سیکل تا یک دقیقه است . این خمیدگی ها معمولا به علت خرابی در سیستم ایجاد می شوند . از مهم ترین علل ایجاد آن ها می توان به سویچینگ بار ها زمانی که جریان ورودی بسیار بالا باشد ، اشاره کرد .

سویچینگ بار ها  زمانی که جریان ورودی بسیار بالا باشدشکل 7

از علل رایج این خمیدگی ها می توان به راه اندازی بار های بزرگ اشاره کرد ( یکی ازین مواردی که ممکن است دیده باشید ، راه اندازی سیستم های تهویه ی بزرگ است ) و پاکسازی از راه دور خطاهایی که توسط تجهیزات ایجاد می شوند .

به طور مشابه راه اندازی موتور های بزرگی که در کارگاه های صنعتی وجود دارند می توانند باعث افت ولتاژ قابل توجه در سیستم شوند SAG

یک موتور معمولا می تواند تا شش برابر جریان ورودی مورد نیاز خود را تامین کند در بعضی مواقع این عدد می تواند بیشتر باشد .

ایجاد یک بار الکترکی به این بزرگی و به طور ناگهانی به شدت احتمال دارد که موجب افت ولتاژ در سایر قسمت های مدار متصل به این بار شود .

فرض کنید زمانی که در حمام هستید یک نفر تمامی شیر های آب موجود در منزلتان را باز کند علاوه بر اینکه آب سرد خواهد شد بلکه فشار آن نیز کاهش خواهد یافت . مسلما برای حل چنین مشکلی حتما یک دینام مستقل برای حمام تان در نظر گرفته اید . همچون مسایلی در سیستم هایی که دارای بار بزرگی هستند در حین راه اندازی مد نظر قرار می گیرد .

درست است که یک مدار کمکی که در این شرایط به سیستم اضافه می شود برای حل مشکل تا حدودی مناسب است اما ممکن است مسایل دیگری برای سیستم و از نظر مالی ایجاد کند ؛ مخصوصا زمانی که کارگاه صنعتی دارای بار های سنگین بی شماری در حین راه اندازی داشته باشد .

از روش های دیگر راه اندازی بار های اولیه ی مدار می توان به یک منبع جایگزین اشاره کرد که وظیفه ی آن تنها راه اندازی موتور بوده و با سایر قسمت های مدار ارتباطی ندارد مثلا در ولتاژ کم ، با ترانسفورماتور خودکار یا تنظیمات ستاره دلتا دخالتی ندارد . یک نوع از استارتر های آهسته که حالت جامد است هم در دسترس بوده و هم برای کاهش نوسان ولتاژ در موتور های شروع کننده در دسترس است . بخصوص اخیرا دستگاه های با سرعت قابل تنظیم asd ها که در سرعت موتور در مطابقت با بار ها متفاوت هستند ( در کنار دیگر استفاده ها ) ، برای کنترل پروسه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند ، موثر ترین و از منظر اقتصادی به صرفه ترین هستند ، به عنوان یک مزیت مازاد ، مشکل راه اندازی موتور های بزرگ را حل می کنند .

همانطور که در بخش وقفه ها گفته شد تلاش زیر ساخت های تاسیسات برای آن که خطاهای دور را پاک کند ، می تواند موجب این شود که کاربران نهایی به مشکل بر بخورند .

زمانی که این مشکل بسیار مشهود است از آن به عنوان قطعی یاد می شود . این مشکل میتواند خود را به صورت افت شدید توان نیز نشان دهد که سریع تر می توان آن ها را حل کرد و یا اینکه خودشان فقط برای یک دوره ی کوتاه اتفاق می افتند . برخی راه حل هایی که استفاده میکنیم تا از طریق آن ها قطعی ها را کاهش دهیم می توانند برای جلوگیری از افت ولتاژ نیز استفاده شوند که می توان از آن ها به سیسم های عحس ( یو پی اس ) موتور های ژنراتور و تکنیک های طراحی سیستم اشاره کرد . با این وجود خرابی های ناشی از افت ولتاژ معمولا تا زمانی که به مرحله ی نهایی برسیم ظاهر نمی شوند . ( تجهیزات آسیب دیده ، اطلاعات ناقص ، خطاهایی در پروسه های صنعتی ) امروزه در ابتدای پروسه های صنعتی یک آنالیزور رفتار SAG به عنوان یک سیستم ارزش افزوده برای مشتریان قرار داده می شود . بررسی های افت توان اکنون به ما اجازه می دهد که بدانیم در کدام رنج از این افت تجهیزات قادر به فعالیت هستند و از چی رنجی دیگر قادر به فعالیت نیستند .

بر اساس مطالعاتی که انجام میگیرد ، این نقاط ضعف شناسایی شده مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند و در نهایت در اختیار سازنده ی دستگاه ها قرار می گیرند تا ضعف ها در این زمینه به حداقل برسد .

ولتاژ پایین

ولتاژ پایین مشکلی است که در اثر افت ولتاژ های دراز مدت در سیستم رخ میدهد همانند شکل هشت . عبارت نیمه خاموشی معمولا لغتی است که برای توصیف این شرایط از آن استفاده می شود . که با عبارت کمبود ولتاژ جایگزین شده است .

استفاده از این لغت ممکن است باعث ایجاد ابهام شود چرا که برای توصیف استراتژی تحویل شبکه ی سراسری توزیع برق زمانی که در خواست بالا است نیز استفاده می شود .

کمبود ولتاژ باعث افزایش دما در ولتاژ شده و همچینین باعث خرابی در بار های غیر خطی مانند منابع توان کامپیوتر ها شود . راه حل هایی که برای افت ولتاژ استفاده می شوند معمولا برای کمبود ولتاژ نیز قابل استفاده اند . هر چند استفاده از یک عحس ( یو پی اس ) با قابلیت تنظیم ولتاژ که قبل از اینکه از توان باتری استفاده کند از یک اینورتر استفاده می کند ، تعداد دفعاتی که نیاز به تعویض باتری است را کم می کند . مهم تر آن که اگر فرایند کمبود ولتاژ به طور پیوسته ادامه یابد باعث آسیب دیدن جدی دستگاه ها و ایجاد مشکلات شده و نیازمند توجه به منابع تغذیه و رسیدگی به آن ها خواهد بود .

ولتاژشکل 8

شکل 9 موجی را نشان میدهد که برعکس افت ولتاژ یک افزایش در حالت ولتاژ ای سی را برای مدت نیم سیکل تا یک دقیقه به همراه دارد .

در حالت افزایش موج ، اتصال خنثی با امپدانس بالا ، کاهش بار ناگهانی و معمولا بزرگ و خطای فاز سیگنال از عوامل اصلی این افزایش هستند .

موجی که برعکس افت ولتاژ یک افزایش در حالت ولتاژ ای سی را برای مدت نیم سیکل تا یک دقیقه به همراه داردشکل 9

نتیجه ی این اتفاق می تواند سوسو زدن چراغ ، تخریب اتصالات برق ، آسیب الکترونیکی نیمه هادی ها و تخریب عایق باشد .

از روش های رایج برای حل این مشکل می توان به تهویه ی خطوط توان ، سیستم های عحس ( یو پی اس ) و انتقال دهنده های کنترل فرورزونانس اشاره کرد .

افزایش ولتاژ درست مانند افت ولتاژ ممکن است تا آخرین مرحله قابل تشخیص نباشد . استفاده از سیستم های عحس ( یو پی اس ) و یا سیستم های تهویه ی خطوط توان می توانند ورودی های توان مدار را بررسی و مدیریت کنند و از این طریق اندازه و تعداد دفعاتی که این اتفاق رخ می دهد را متوجه شویم .

اضافه ولتاژ

اضافه ولتاز در نتیجه ی ادامه یافتن مشکلات مربوط به افزایش توان در دراز مدت ایجاد می شوند . این حالت میتواند با اضافه ولتاژ در سطح گسترده ، اشتباه گرفته شود .

افزایش ولتاژ ها معمولا در مکان هایی که تنظیمات ترانسفورماتور تامین به درستی تنظیم نشده اند و زمانی که مقدار بار کاهش یافته است ،اتفاق می افتند .

این در تقسیم بندی های فصلی زمانی که شرکت ها تصمیم می گیرند استفاده از توان را در فصل های خاص کم کنند هم رخ می دهد ولی باز میزان توانی که در خروجی وجود دارد بیشتر از میزان توانی است که مصرف می شود .

مثل این که انگشت خود را در برابر شلنگ آب قرار دهید . میزان فشار آب بالاتر خواهد رفت در حالی که میزان آبی که از شلنگ خارج می شود تغییری نکرده است . شرایط ولتاژ بالا می تواند باعث کشیده شدن جریان بالا شده و موجب شود که جریان غیر ضروری در مدارات پایین قطع شود و همچنین باعث داغ شدن دستگاه شده و آن را در وضعیت بحرانی قرار دهد .

ولتاژ بالاشکل 10

از آنجایی که ولتاژ بالا درست مانند افزایش ولتاژ در سیستم به طور پیوسته وجود دارد ، استفاده از سیستم های عحس ( یو پی اس ) و یا دستگاه های تهویه ی توان برای حل مشکل مناسب خواهند بود .

اما در صورتی که توان ورودی شما همواره در حالت اضافه ولتاژ قرار دارد شرکت های ارائه دهنده ی این توان باید نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند . همان مواردی که در حالت افزایش ولتاژ در سیستم ایجاد می شوند در حالت اضافه ولتاژ نیز وجود دارند .

از آن جایی که ممکن است اضافه ولتاژ به یک حالت پیوسته تبدیل شود ، کگمای بیش از حد نرمال در سیستم و دستگاه ها می تواند نشانه از این موضوع باشد . همه ی تجهیزات در یک محیط و در یک شرایط خاص مقداری گرما ایجاد می کنند اما زمانی که این گرمای ایجاد شده فراتر از حد انتطار برود باید حتما احتمال افزایش ولتاژ را در نظر گرفت این اتفاق ممکن است در یک مرکز پایگاه داده ای که به طور جدی محافظت می شود نیز اتفاق بیوفتد

افزایش گرما و تاثیرات مخرب آن در مراکز پایگاه داده ای که به خوبی از آن نگهداری می شود یکی از نگرانی هایی است که در حوزه ی آی تی وجود دارد .

پنج نوع اعوجاج و تغییر شکل موج وجود دارند که عبارت اند از :

1 . ولتاژ آفست ورودی
2 . هارمونی ها
3 . اینتر هارمونیک ها
4 . ناچینگ
5 . نویز

ولتاژ آفست ورودی

جریان های مستقیم می توانند به یک سیستم توزیع جریان متناوب القا شوند معمولا به علت خرابی در رکتیفایر . در میان تکنولوژی های مختلف تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم در تجهیزات مدرن افزایش یافته اند . دی سی میتواند سیستم ای سی را مختل کرده و با اعمال جریان به مدار قسمت هایی را که به کار خود مشغول هستند را مختل کند .

از نتایج این جریان مستقیم می توان به داغ کردن و اشباع ترانسفورماتور اشاره کرد . زمانی که ترانسفورماتور اشباع می شود نه تنها داغ می شود بلکه نمی تواند توان را به طور کامل منتقل کند و اعوجاج موج بعدی می تواند در تجهیزات بار الکترونیک باعث بی ثباتی های بیشتر گردد .

یک ولتاژ dc افست در شکل 11 نشان داده شده است .

ولتاژ dc  افستشکل 11

روش از بین بردن مشکلاتی که در این وضعیت به وجود می آید حذف قطعه ای است که باعث ایجاد این وضعیت می شود .

داشتن قطعاتی که مدولار پذیر بوده و قابلیت تعویض توسط کاربر را دارند می توانند به شدت کار رفع مشکل ولتاژ آفست را که در نتیجه ی وجود قطعه ی خطاکار ایجاد می شود را راحت کنند و این کار با هزینه ای بسیار کمتر از تعمیرات در مراکز تخصصی اتفاق می افتد .

هارمونی ها

اعوجاج ناشی از هارمونی ها که در شکل 12 نشان داده شده است ، یک تغییر شکل اساسی در موج سینوسی فرکانسی که ضرایبی از طول موج اصلی هستند ( مثلا 180 هرتز هارمونی سوم از عدد 60 است )

علایم مشکلاتی که هارمونی ها ایجاد می کنند عبارتند از : گرم شدن ترانسفورماتور ها ، رساناهای خنثی و دیگر تجهیزات توزیع الکترونیکی . همچنین خاموش شدن مدار های تعویض کننده و از بین رفتن هماهنگی در زمان بندی مدار ها که به یک موج سینوسی شروع کننده در مبدا صفر وابسته هستند .

مشکلات هارمونیک در گذشته در تجهیزات آی تی ، به خاطر ماهیت منابع توان سوییچ دار ، smps) (مشکل بزرگی بودند . این بارهای غیر خطی و بسیاری از طراحی های خازنی دیگر به جای کشیدن جریان از هر چرخه ی مثبت "sip " در موج سینوسی ولتاژ از پیک های مثبت و منفی استفاده می کنند . در یک سیستم توزیع جریان بازگشتی به خاطر این که کوتاه مدت است ( تقریبا یک شوم سیکل ) در حالت خنثی با سایر جریانات بازگشتی ترکیب می شود .

بنابر این به جای اینکه جریانات کمتر بشوند با هم ترکیب شده افزایش می یابند که در حالت تئوری این عدد 1.73 برابر بیشتر از حالت جریان فاز است . یک جریان خنثی ی بیش از حد می تواند در پایه های منبع توزیع ایجاد ولتاژ بسیار بالایی کند که این موضوع باعث ایجاد خرابی های جدی و سنگین به تجهیزات می شود .

از سوی دیگر بارهاsmps در اوج هر ولتاژ در نیمه ی سیکل کشیده می شوند که معمولا باعث اشباع ترانسفورماتور و در نهایت ایجاد گرما می شود .

بار های دیگری که درگیر این مشکل می شوند عبارت اند از : درایو های موتور سرعت متغیر ، ایستاگر های روشنایی و سیستم های عحس ( یو پی اس ) بزرگ به جا مانده .

راه های مقابله با این مشکل عبارت اند از بزرگ تر کردن رساناهای خنثی ، استفاده از ترانسفورمر های k-rated و فیلتر های هارمونیک .

با گسترش یافتن صنعت آی تی در دهه ی اخیر طراحی منبع توان برای تجهیزات آی تی بر اساس استاندارد های جهانی ارتقا یافته است . یک تغییر اساسی آن چه را که فشار زیر ساخت های الکترونیکی ایجاد کرده ، به وسیله ی گروه های بزرگی از تجهیزات آی تی که در آن مشارکت می کنند ، جریان های هارمونیک بیش از حد کارگاه ها را ، جبران می کنند .

بسیاری از تجهیزات آی تی امروز با منبع توان دارای فاکتور توان طراحی می شوند . منابع توان تصحیح شده به صورت بار های خطی و غیر هارمونیک فعالیت می کنند . این منابع توان جریان تلف شده ایجاد نمی کنند .

اینتر هارمونیک ها

اینترهامونیک ها همانطور که در شکل 13 نشان داده شده اند یک اعوجاج در شکل موج سینوسی هستند که در نتیجه ی سیگنال های نفوذی در منبع ولتاژ به وسیله ی تجهیزات الکترونیکی و یا مبدل های فرکانس ایستایی ، موتور های القایی و دستگاه های قوس الکتریکی ایجاد می شوند .

سیکلوکانورتر ها ( که موتور های خطی بزرگ را در کارخانه های تولید ورق و فولاد ، سیمان و تجهیزات معدنی استفاده می شوند را کنترل می کنند ) برخی از مهم ترین مشکلات تولید اینترهارمونیک های منبع توان را تولید می کنند .

این دستگاه ها منبع ولتاژ را به یک ولتاژ ای سی با فرکانس بیشتر و یا کمتر ازفرکانس منبع ، انتقال می دهند . از مهم ترین مشکلاتی که در اثر وجود اعوجاج اینتر هارمونیک به وجود می آید می توان به لرزش بصری نمایشگر ها و سوسو زدن لامپ های رشته ای و ایجاد گرما و اختلالات ارتباطی اشاره کرد .

اینتر هارمونیک هاشکل 12

از روش های از بین بردن اینتر هارمونیک ها می توان به استفاده از فیلتر ها ، سیستم های عحس ( یو پی اس ) و تهویه کننده های خطی اشاره کرد .

ناچینگ

ناچینگ همانطور که در شکل 14 دیده میشود اختلالات گاه به گاه ای است که در موج ولتاژ دیده می شود که به وسیله ی دستگاه های الکترونیکی مانند درایو های سرعت متغیر ، دیمر های ( کاهنده های ) روشنایی ، جوشکاری های قوس الکتریکی در یک عملیات عادی ایجاد می شوند .

این پدیده می تواند به عنوان مشکلات تداخل گذرا شرح داده شود اما به خاطر این که ناچ ها در مدت های معلوم بیش از یک دوم سیکل دیده می شوند ، ناچینگ ها به عنوان یک مشکل و تغییر در شکل موج ایجاد می شوند . از رایج ترین مسایل ناشی از ناچینگ ها می توان به مکث های سیستم ها از دست رفتن اطلاعات و مشکلاتی در زمینه ی انتقال اطلاعات اشاره کرد .

ناچینگشکل 13

یکی از روش های از بین بردن ناچینگ جابجا کردن و دور کردن بار از وسیله ای است که ایجاد مشکل می کند ( در صورتی که مقدور باشد ) . برای دستگاه هایی که امکان جابجایی ندارند استفاده از سیستم های عحس ( یو پی اس ) و فیلترینگ ها گزینه های مناسبی هستند .

نویز

نویز همان طور که در شکل 15 نشان داده شده است ، ولتاژ یا جریانی است که ناخواسته در ولتاژ سیستم برق و یا شکل موج جریان ایجاد می شود . نویز می تواند توسط دستگاه های تولید توان الکتریکی ، مدار های کنترل ، جوش های قوس ، منتبع تغییر توان ، انتقال دهنده های رادیویی و بسیاری موارد دیگر ایجاد شود . مکان هایی که به خوبی عایق بندی نشده اند بیشتر در معرض وجود نویز قرار دارند .

نویز می تواند موجب ایجاد مشکلات تکنیکی در تجهیزات مانند اشتباهات در داده ها ، عملکرد نا درست تجهیزات ، خرابی طولانی مدت قطعات ، خرابی هارد دیسک ها و اختلال در تصاویر نمایشگر ها شود .

نویزشکل 14

روش های زیادی برای کنترل نویز ارائه شده اند و گاهی لازم است از چندین روش هم زمان استفاده شود تا اثرات نویز از بین برود .

1 . ایزوله کردن بار با استفاده از عحس ( یو پی اس )
2 . از یک انتقال دهنده ی عایق و ایزوله ی محافظت شده استفاده گردد
3 . عوض کردن جای بار و قرار دادن آن در مکان هایی به دور از مزاحم ها
4 . نصب فیلتر های نویز
5 . محافظت از کابل ها

اختلال در داده ها از رایج ترین اثرات نویز است . EMI ( دخالت های الکترومغناطیسی ) RFI ( دخالت های فرکانس های رادیویی ) که باعث ایجاد القا در ولتاژ و جریان ، در سیستم های انتقال داده ها می شوند و شکل 16 . از آنجاییی که اطلاعات در فرمت دیجیتالی منتقل می شوند ( صفر و یک هایی که بیانگر وجود ولتاژ و نبود ولتاژ هستند ) افزایش ولتاژ به اندازه ای بیش از حد عملیات باعث می شود که اطلاعات دچار تغییر گردند . یک مثال کلاسیکی که نویز در اثر القا ایجاد می کند آن است که در کابل کشی شبکه نور های فلوروئوسنت سقف های کاذب شروع به چشمک زدن می کنند .

چراغ های فلوروئوسنتEMI القایی مهمی ایجاد می کنند که اگر در نزدیکی شبکه قرار بگیرند تولید نویز می کنند .

این اتفاق زمانی که کابل های شبکه در نزدیکی خطوط توان با ظرفیت بالا قرار دارند نیز اتفاق می افتد . بسته های خطوط برق معمولا منجر به همسویی با کابل های شبکه در مراکز داده ی شده می شوند و این موضوع احتمال نویز را بالا میبرد .

بالا رفتن نویزشکل 15

روش رهایی از این نوع از نویز تعویض جای دستگاه های حمل داده و یا دور کردن شبکه های کابلی ایجاد کننده ی EMI/RFI است و یا اینکه باید محافظت های لازم از دستگاه های انتقال اطلاعات انجام شود تا تاثیرات این دو عنصر به حداقل برسد .

نوسانات ولتاژ

از آن جایی که نوسانات ولتاژ اساسا با سایر تغییر شکل های موج ها متفاوت هستند ، آن ها را در دسته ی مخصوص خودشان قرار می دهند .

یک نوسان ولتاژ همان طور که در شکل 17 نشان داده شده است ، یک تغییر سیستماتیک در شکل موج ولتاژ یا یک سری از تغییرات رندوم ولتاژ است یک دیمانسیون کوچک برای مثال 95 تا 105 درصد از ولتاژ نامی در فرکانس پایین که معمولا کمتر از 25 هرتز است می باشد .

شکل نویزشکل 16

هر باری که تغییرات جریان مهمی ارا نشان دهد ، باعث ایجاد نوسانات ولتاژ می شود . کوره های قوسی بزرگ ترین دلیل نوسانات ولتاژ در سیستم های انتقال و سیستم های توزیع هستند . یک نشانه ی این مشکل سوسو زدن لامپ های رشته ای است . برداشتن بار مختل کننده ، عوض کردن جای تجهیزات حساس ، یا نصب خطوط تولید توان و یا نصب سیستم های عحس ( یو پی اس ) ، روش هایی برای حل این مشکل هستند .

تغییرات فرکانس

تغییرات فرکانس همان طور که در شکل 18 دیده می شوند ، در سیستم های تولید برق که در حالت ثابت قرار دارند ، بسیار نادر است .

مخصوصا در سیستم هایی که به وسیله ی یک شبکه ی توان به هم متصل شده اند . زمانی که سایت ها ژنراتور های در حالت استند بای یا زیر ساخت های ضعیف توان قرار داده اند ، احتمال تغییرات فرکانسی افزایش می یابد . مخصوصا اگر ژنراتور بسیار باردار شده باشد .

تجهیزات آی تی در برار تغییرات فرکانسی مقاوم تر هستند و با تغییرات جزیی که در فرکانس ژنراتور محلی وجود دارد تحت تاثیر قرار نمی گیرند .

آن چه که تحت تاثیر قرار میگیرد هرگونه موتور ها و یا دستگاه های حساس هستن که به طور مداوم به چرخه ی منظم توان متکی هستند .

تغییرات فرکانس باعث می شود که یک موتور سریع تر یا آهسته تر از حد معمول حرکت کند تا با فرکانس ورودی مطابقت داشته باشد این موضوع باعث می شود تا موتور اثر بخشی خود را از دست بدهد ، تولید گرما کند و افزایش سرعت موتور و ایجاد جرقه ی جریانی باعث خرابی موتور گردد .

تغییرات فرکانسشکل 17

برای حل این مشکل تمام منابع توان های تولید شده و منابع توان دیگری که باعث ایجاد تغییر در فرکانس می شوند ارزیابی شده و تعمیر ، اصلاح و یا جایگزین شوند .

عدم تعادل ولتاژ

عدم تعادل در ولتاژ نباید با تغییر شکل موج ولتاژ اشتباه گرفته شود . با این حال چون بسیار مهم است که زمانی که مشکلات ناشی از کیفیت توان را ارزیابی می کنیم ، از عدم تعادل ولتاژ اگاه باشیم . که این موضوع شایستگی بحث در این مقاله را دارد .

به زبان ساده عدم تعادل ولتاژ همان طور که از نام آن پیدا است زمانی به وجود می آید که توان های تولید شده یکسان نباشند . هرچند این مشکلات می توانند ناشی از استفاده از منبع بیرونی باشند ، اما بیشتر مواقع عامل ایجاد این معضل منابع درونی هستند و توسط بار ساختمان ایجاد می شوند .

به طور مشخص این وضعیت در سیستم های توزیع سه فاز رخ می دهد . زمانی که یکی از پایه ها در حال تغذیه ی یک سیستم تک فاز است در حالی که همزمان سیستم در حال تغذیه ی تجهیزات سه فاز نیز ، هست .

معمولا عدم تعادل در ولتاژ به صورت گرما در سیستم نمایان می شود به خصوص در موتور های حالت جامد . عدم تعادل در ولتاژ در اندازه های بزرگ تر باعث میشود که قطعات موتور گرمای بسیار زیادی را تحمل کنند و کنترل گر های موتور به طور متداول دچار خرابی گردند .

یک روش سریع برای بررسی عدم تعادل در ولتاژ این است که تفاوت بین بالاترین ولتاژ و پایین ترین ولتاژ را در سیستم های سه فاز بدانیم . این عدد نباید از 4 درصدِ کمترین مقدار ولتاژ منبع تجاوز کند در زیر به مثالی ساده برای نحوه ی ارزیابی عدم تعادل ولتاژ در یک سیستم نوشته شده است :

مثال

ولتاژ منبع اولیه : 220 ولت
ولتاژ منبع دوم : 225 ولت
ولتاژ منبع سوم : 230 ولت
کمترین مقدار ولتاژ : 220 ولت
4% کمترین مقدار ولتاژ عبارت است از : 8.8 ولت
تفاوت بین کمترین و بیشترین ولتاژ : 10 ولت
10 V > 8.8 V = عدم تعادل ولتاژ بسیار زیاد است .

تصحیح عدم تعادل ولتاژ نیازمند تنظیم مجدد بار ها و یا داشتن منبع تغییراتی که در ولتاژ ورودی اتفاق افتاده است ( در صورتی که منبع ایجاد عدم تعادلات داخلی نبوده باشد )

جدول 1 اختلالات توانی که در این مقاله بحث شده است را به صورت خلاصه به همراه راه حل های ممکن برای آن ها ارائه داده است تا کسب و کارتان در اثر این مشکلات دچار مشکل نشوند .

اختلالات توانشکل 18

نتیجه گیری

گسترش استفاده از الکترونیک آگاهی در برابر کیفیت توان و تاثیرات آن روی تجهیزات الکترونیکی حساس و تاثیر آن در کسب و کارمان را افزایش داده است .

دنیای ما به شکل فزاینده ای توسط میکروپروسسور های بسیار کوچکی اداره می شوند که حتی در برابر کوچک ترین نوسانات الکترونیکی حساس هستند . این میکروپروسسور ها می توانند به شکل چشم گیری گروه رباتیک های اتوماتیک سریع را کنترل کنند و سیستم های خط بسته بندی که نمی توانند هزینه خرابی را تامین کنند .

همواره راه حل های اقتصادی برای محدود کردن و یا حذف اختلالات در کیفیت توان مورد استفاده قرار می گیرند .

هرچند در بخش صنعت این که متوجه اختلال در توان شده و از چگونگی به وقوع پیوستن آن جلوگیری کنند ، مساله ی دیگری است .

در این مقاله سعی شده است که این اختلالات به همراه تصاویرشان بر اساس استاندارد های IEEE 1159-1995درج شوند

IEEE توصیه می کند که حتما با این اختلالات و نحوه ی رفع کردن آن ها آشنا باشید .

کم کردن خرابی و عدم کارکرد دستگاه ها و تجهیزات و همچنین هزینه های تولید که منجر به افزایش سود و منفعت می شود از مهم ترین دغدغه های کسب وکار ها چه کوچک و چه بزرگ برقراری ارتباط با استفاده از درک محیط های الکترونیکی و همچنین درک قابلیت های تجهیزات ، با اختلالات کیفیت توان در کشف بهترین راه ها برای دست یابی به اهداف و آرمان های کسب و کار کمک خواهد کرد .

کاری از رایانیکس