یو پی اس برای تابلو فرمان آسانسور

یو پی اس برای تابلو فرمان آسانسور

۱۳۹۷ ۱۷ بهمن
0 نظر ثبت شده

یو پی اس آسانسور چیست؟

یو پی اس آسانسور از سری یو پی اس های لاین اینترالکتیو 2.4کاوا میباشد که دارای باتری خارجی است. یو پی اس دستگاهی برای حل مشکلات پشتیبانی آسانسور در مواقع قطعی برق می باشد. یو پی اس آسانسور باتوجه به چند عامل مهم ازجمله مدت زمان قطعی برق، ظرفیت موتور آسانسور، نوع آسانسور، یا محل قرارگیری آسانسور در محل مسکونی یا تجاری و... تولید میشود.

آسانسور دیگر یک کالای لوکس محسوب نمی شود و نصب آن برای تمام ساختمان هایی با ارتفاع کف به کف 7 متر طبق مقررات ملی ساختمان اجباری است. تصور کنید که هنگام قطعی برق اصلی شخصی در آسانسور گیر کرده باشد، توقف آسانسور، خاموشی روشنایی ، لرزش ناگهانی و.... وضعیت وحشتناکی را ایجاد خواهد کرد و یا اگر شخصی با ناتوانی جسمی در آسانسور حضور داشته باشد و برای خروج از آسانسور که متوقف شده است ، لازم باشد آسانسور حرکت کند  و با نزدیک ترین طبقه به آسانسور هم تراز شود،  چه باید کرد؟

 

در این شرایط افراد محبوس شده اگر بتوانند افراد خارج از آسانسور را از حضور خود مطلع کنند با روش سنتی و متداول برای به حرکت در آوردن کابین، باید ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم باز شود و چرخ دستی با رعایت احتیاط لازم گردانده شود. علاوه بر اینکه، این روش نیاز به آموزش دارد، مساله زمان بر بودن آن نیز مطرح است. اساسا اگر شخصی در خارج از کابین حضور نداشته باشد  افراد برای مدت نامعلوم در کابین محبوس خواهند ماند.

 

چگونگی کارکرد یو پی اس آسانسور؟

در هنگام قطعی زمانی که منبع اصلی برق قطع میشود یو پی اس بصورت اتوماتیکی به باتری متصل شده و به تغذیه بارهای متصله ادامه میدهد و زمانی که منبع اصلی برق دار میشود یو پی اس بصورت اتوماتیک آسانسور را به منبع اصلی منتقل کرده و دوباره شروع به شارژ باتری خود میکند. مدت زمان اتصال یو پی اس به باتری در مواقع قطعی برق حدود چند میلی ثانیه است که بدون قطعی میباشد.

 
 
یو پی اس برای آسانسور
 

کاربرد UPS آسانسور

در این  حالت اگر تجهیزی موجود باشد که بمحض قطعی برق اصلی، بلافاصله و بدون وقفه، بطور خودکار آسانسور را تا نزدیک ترین طبقه منتقل کند و درب طبقه را بصورت خودکار باز کند و سپس آسانسور را از مدار خارج کند ، دیگر نگرانی از این بابت نخواهیم داشت. استفاده از منبع پشتیبان برای آسانسورهای بدون گیربکس  الزامی و برای سایر آسانسورها نیز پیشنهاد می شود. باتری بلک اوت وUPS - یا همان منبع ولتاژ بدون وقفه - وظیفه مهم تامین توان پشتیبان را بر عهده دارد . باتری بلک اوت را باید ماهانه 1 یا 2 بار چک کنیم و اقدام به شارژ آنها بنماییم. ولی در مورد یو پی اس به صورت خود به خودی باتری ها شارژ می شوند و نیاز به بازرسی  و تعمیر  و نگهداری و پشتیبانی ،  به مراتب کمتر است. این دستگاه همراه با تابلو فرمان آسانسورهای هیدرولیکی و هم آسانسورهای کششی به کار برده می شود. UPS  بر خلاف ژنراتور و منابع اضطراری که با تاخیر وارد مدار تغذیه می شوند به صورت فوری عمل می کنند.

دو روش برای استفاده از یو پی اس برای حرکت در این شرایط داریم. روش اول بدون تزریق جریان به موتور و روش دوم با تزریق جریان صورت میگیرد. در روش تزریق جریان UPS ابتدا کابین را کمی بالا و پایین می کند.هر کدام از جهت های حرکت که کمترین مقدار جریان را نیاز داشته باشد، انتخاب می شود.

یو پی اس 2000 ولت آمپر نیروسان با دو عدد باتری داخلی 9 آمپر ساعت، مجهز به ترانس تثبیت ولتاژ و سیستم حذف اعوجاج با قابلیت کنترل شارژ بهینه ABM و خروجی شبه سینوسی با قیمت بسیار مناسب پیشنهاد ما برای تغذیه تابلو فرمان آسانسور در زمان قطعی و یا نوسان شدید ولتاژی برق اصلی است. این یو پی اس ها مجهز به LCD هستند و نصب آن ها بسیار کاربر پسند است. در نظر داشته باشید قیمت یو پی اس آسانسور که پیشنهاد شد، بسیار مناسب است.

 

یوپی اس برای آسانسور
 

یو پی اس باید به گونه ای تنظیم شود که هنگام قطع منبع برای کار روی آسانسور برای داشتن ایمنی بیشتر سوئیچ خود به خود را خاموش کند. باید اطمینان حاصل کند که آسانسور در حالت بازرسی نیست .

ضمنا در صورتی که، توان مورد نیاز تابلو فرمان افزایش یابد و نیاز باشد از یو پی اس با توان بالاتر استفاده کنیم، یو پی اس های آنلاین با باتری خارجی با حساسیت های بیشتر و خروجی کاملا سینوسی جز گزینه های پیشنهادی به عنوان یو پی اس مخصوص آسانسور می توانند مدنظر قرار گیرند.

هنگام نصب یو پی اس در تابلو فرمان موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

1- در آسانسور های سبز که از ولتاژ تکفاز و وزن وزنه تعادل برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده می کنند در صورتی که کابین خالی در پایین ترین طبقه و وزنه تعادل در آخرین طبقه باشد.هنگام حرکت مانند یک ژنراتور عمل می کند این برق تولید ی از آسانسور به UPS صدمه وارد می کند. در نتیجه همراه با آسانسورهای سبز نمی توان از یو پی اس استفاده کرد. چون جریان برگشتی از آسانسور به یو پی اس صدمه وارد می کند.

2- هنگامی که آسانسور فقط از یو پی اس استفاده می کند باید چراغی در درون آسانسور موجود باشد که نشان دهد برق مصرفی از طریق باتری تامین می گردد.

3- یو پی اس علاوه بر جریان مورد نیاز آسانسور باید جریان فن ها را نیز تامین کند. چون باید از بالا رفتن حرارت جلوگیری شود.

4- عملکرد یو پی اس توسط بازرس آسانسور باید تایید گردد.

5- نصب صحیح توسط شخص متخصص برق باید صورت گیرد .

برای تمام آسانسورهای گیرلس که نقشه و پروانه آنها بعد از تاریخ 96/12/26  تایید شده است وجود یو پی اس متناسب با آسانسور، الزامی است.

 

ویژگی های یو پی اس آسانسور:

  • یو پی اس آسانسور کاملا اتوماتیکی است و نیازی به مداخله های دستی ندارد.
  • یو پی اس آسانسور در سایزهای کوچک میباشند که براحتی میتوانند در راه پله یا اتاقک های آسانسور نصب شوند.
  •  یو پی اس های آسانسور بدلیل استفاده از انرژی الکتریکی بجای سوخت های اشتعال زا بسیار ایمنی هستند.
  • یو پی اس های آسانسور فاقد  صدا و آلودگی برای محیط هستند.

 

برای آسانسور از یو پی اس استفاده کنیم یا ژنراتور؟

برای ساختمان هایی که باید از برق اضطراری ژنراتور برای تغذیه آسانسور استفاده کنیم با توجه به تاخیر در زمان راه اندازی، یو پی اس می تواند این فاصله زمانی را پوشش دهد. گاها استفاده از یو پی اس های توان بالای آنلاین را به تنهایی برای تغذیه آسانسور مطرح می کنند منتها حتما باید در نظر داشته باشید، این یو پی اس ها نمی توانند تغذیه آسانسور اضطراری را برای مدت طولانی بعهده بگیرند.

 
جستجوهای مرتبط با مقاله :

قیمت ups آسانسور

قیمت یو پی اس آسانسور

قیمت یو پی اس آسانسور

یو پی اس آسانسور چیست

خرید ups آسانسور

 

آیا میتوان کولر گازی را به یو پی اس متصل کرد؟

از کولرهای گازی به عنوان بار مشکل دار یاد میشود که باعث نوسانات ولتاژ و جریان میشود. یو پی اس ها برای مدت خیلی کوتاه میتوانند اضافه بار را متحمل شوند ولی سیستم یو پی اس شما ممکن است صدمه ببیند. برای کولرها یو پی اس توصیه نمیشود بلکه دیزل ژنراتور مناسب تر است. زیرا یو پی اس قابل استفاده برای کولر، 6کاوا ایزوتک نیاز است که قیمت آن حدود سیزده میلیون تومان است که باصرفه نیست و ما آنهارا برای تجهیزات حساس بیمارستانی یا اتاق های سرور پیشنهاد میدهیم

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید