چه زمانی باید باتری های یو پی اس را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید باتری های یو پی اس را تعویض کنیم؟

۱۳۹۷ ۰۳ بهمن
0 نظر ثبت شده

رنج وسیعی از انواع باتریها برای UPS ها بکار برده میشود. رایجترین این باتریها، باتری سیلد اسید هستند. باتریهای سیلد اسید بهترین انتخاب اقتصادی برای توانهای بالا بحساب می آیند زیرا ابعاد کوچک ، عملکرد عالی، بهره وری بالا، امپدانس داخلی پایین، قدرت تحمل تلرانسهای بالا، دشارژ خود به خودی پایین و از همه مهمتر قیمتهای مناسبی دارند.

 

تعویض باتری یوپی اس


بعضا مطرح میشود که تعویض باتری های اورجینال یک UPS ، موجب میشود که UPS عملکرد اولیه خود را نداشته باشد این نگرش کاملا اشتباه است چون باتری معیوب و یا باتری که ظرفیت آن کاهش یافته است در صورت عدم تعویض به UPS صدمه وارد میکند.


این کاملا واضح است که باتری ها مادام العمر نیستند بنابراین بسیار ضروری است که با برنامه منظم، وضعیت باتری ها نظارت گردد. مهندس خدمات با انجام آزمایش امپدانس بر روی هر باتری کمک میکند تا زمان مناسب برای تعویض باتری ها پیش بینی گردد، بدین صورت برنامه مناسب برای تعویض، طرح میگردد تا حین تعویض با هیچ گونه قطع منبع اصلی مواجه نگردیم.


عوامل موثر بر عمر باتری های استفاده شده در UPS عمر باتری ها، بستگی به دفعات و چگونگی تخلیه بار باتری ها دارد. باتری ممکن است به صورت کامل و یا جزئی تخلیه گردد. با دشارژ کامل باتری ها به نحوی که ولتاژ آن ها از حد نرمال کمتر شود، عمر مفید باتری ها و ظرفیت آنها کاهش خواهد یافت. نمودار زیر اثر دشارژ را بر عمرباتری های سیلد اسید استفاده شده در UPS ، نمایش میدهد.

 

باتری یوپی اس


یکی از عوامل مهم دیگر که عمر باتری ها را تحت تاثیر قرار میدهد دمای فضای قرار گیری آن هاست. باتری های که فضای پیرامون آنها به قدر کافی خنک باشد به طور متوسط به مدت 4 تا 5 سال عمر میکنند. در مقابل باتری هایی که در معرض خورشید قرار دارند و فضای پیرامون انها دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد دارد، در خوشبینانه ترین حالت، عمر باتری ها کمتر از 2 سال، تمام خواهد شد.


بهترین زمان برای تعویض باتری های UPS چه زمانی است؟

در شرایط مختلف دمایی، عموما باتریهای UPS حدودا 3 تا 5 سال عمر میکنند. بنابراین تعویض باتری هر 3 سال یک فکر هوشمندانه با حاشیه امنیت مناسب خواهد بود. البته در مورد کاربری های بزرگ که چندین UPS در آنها استفاده میشود و یا در کاربری های حساس، تعیین زمان دقیق تعویض باتریها بسیار مهم است چون هزینه بالایی را شامل خواهد شد. گاها تصور میشود برای این کاربری ها خرید و انبارکردن چند باتری رزرو میتواند راهکار مناسبی باشد اما انبارکردن باعث کاهش عمر مفید باتریها میگردد.


راهکارهای افزایش عمر مفید باتری ها

باتریهای سیلد اسید برعکس نوع تر نیاز به اضافه کردن آب ندارد. اما چند گزینه برای داشتن عمرمفید بالا و بهترین عملکرد باید در نظر گرفته شود:
ولتاژ باتری، دمای محیط، وضعیت اتصال های باتری ها - باید اطمینان حاصل کنیم که کاملا بدون گرد و غبار باشند . به هیچ وجه از دستمال مرطوب یرای تمیز کردن کانکشنها استفاده نکنید - از نظر خوردگی و نشت باید بررسی گردد.
آزمایش تست تخلیه باتری سالانه یک بار انجام میشود. دو روش برای تست باتریها وجود دارد در روش اول ولتاژ ورودی قطع میگردد و جریان مورد نیاز برای تغذیه بارها از طریق باتری های UPS تامین میگردد و مدت زمان پشتیبانی اندازهگیری میشود و با بررسی آنها شرایط فعلی باتری تعیین میگردد. در روش دوم در صورتی که اگر بتوانیم باتری های یک UPS را از آن جدا کنیم و با کمک یک مصرف کننده،20  % از جریان باتری را مصرف کنیم نهایتا ولتاژ باتری نباید کمتر از 11.4 ولت باشد.


روش تجربی : بهترین روش تست باتری یو پی اس، استفاده از تجربه افراد متخصص می باشد. بدین صورت که کل باتری ها پس از شارژ کامل، توسط تکنسین یو پی اس و روی بارهای مختلف دشارژ می شود و زمان های دشارژ بر اساس تجربه با زمان دشارژ باتری های نو مقایسه می شود.


علایم هشدار تعویض باتری USP

هرکدام از انواع مختلف UPS ، برای اعلام اخطار منبی بر لزوم جایگزینی باتری علائم هشدار شنوایی مشخصی ایجاد میکنند. این صدای BIB دقیقا در زمان لزوم تعویض باتری شنیده میشود.البته باید در نظر گرفته شود که نقش اساسی یک سیستم UPS این است که ریسک وقوع وقفه های غیرقابل پیش بینی را برای بارها به حداقل برساند.
بنابراین برای داشتن بهترین عملکرد، ضروری است که شما برنامه ریزی برای جابه جایی باتری های UPS در زمان معینی داشته باشید. در بیشتر یو پی اس های آنلاین، گزینه ای برای اعلام خرابی باتری بر روی نمایشگر UPS تعبیه شده است که هنگام خرابی، آن را به کاربر اعلام می کند.


خلاصه
برای افزایش عمر مفید باتریهای UPS ، چند مساله را در نظر بگیرید:
1-. واحد UPS را در محیط خشک و خنک قرار دهید.
2- باتریهای جایگزین را به درستی انبار کنید.
3- باتریهای UPS را هر یک یا دو سال کالیبره کنید.
4- برنامه نظارت منظم داشته باشید.
توجه داشته باشید که باتری های معیوب به یوپی اس صدمه وارد میکند. عمر مفید باتریها با توجه به شرایط بین 2 تا 5 سال متغییر است و با گذشت زمان ، مدت پشتیبانی نسبت به حالت اولیه کاهش مییابد. نهایتا با توجه به آلارم یوپی اس نسبت به تعویض باتری های یو پی اس اقدام کنید.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید