عوامل موثر در میزان بازدهی یو پی اس

عوامل موثر در میزان بازدهی یو پی اس

۱۳۹۷ ۰۵ دی
0 نظر ثبت شده

میزان بازدهی یو پی اس

میزان بازدهی یو پی اس یا همان سیستم برق بدون وقفه ( UPS ) بطور قابل توجهی در تصمیمات مدیران IT  که به دنبال کاهش هزینه های تامین انرژی ( بدون وقفه ) هستند ، تاثیر می گذارد زیرا با افزایش بازدهی سیستم یو پی اس ، اتلاف انرژی سیستم یو پی اس کاهش خواهد یافت. در حالی که بازدهی یو پی اس فاکتور مهمی برای محاسبه هزینه ها می باشد، در این میان به تاثیرات پتانسیل ظرفیت روی بازدهی سیستم یو پی اس توجه نکنید، چون میتواند بازدهی خالص سیستم یو پی اس را کاهش دهد.

 

مفهوم میزان بازدهی سیستم یو پی اس

میزان بازدهی یک یو پی اس (UPS) نشان می دهد که چه مقدار از انرژی ورودی یو پی اس به انرژی مفید و قابل استفاده دستگاه های متصل، تبدیل می شود و چه مقدار از میزان انرژی مفید در عملکرد سیستم یو پی اس مصرف می شود. بعنوان مثال یک یو پی اس که دارای بازدهی 98 درصد باشد یعنی 98 درصد از برق شهری را به مصرف کننده منتقل می کند (2 درصد در داخل یو پی اس تلف می شود) ، در حالیکه یک یو پی اس با بازدهی 94 درصد تنها 94 درصد از توان ورودی خود را به بار می رساند. این بدان معنا است که 2 یا 6 درصد از توان برق شهری صرف هزینه های عملیاتی (داخل یو پی اس ) می شود.

زمانیکه از بازدهی سیستم یو پی اس صحبت می شود به این صورت است که میزان اتلاف انرژی باتوجه به عددی که هر دستگاه مشخص میکند ، تعیین می شود. وقتی دستگاه دارای بازدهی 98 درصد است به این معناست که انرژی مفید تولید شده بسیار بالا و خوب می باشد و صرفه جویی زیادی در مصرف جریان برق ورودی می شود.

 

 

بخوانید : چه یو پی اس هایی را نباید بخریم ؟!

 

تاثیر میزان ظرفیت یوپی‌اس بر میزان بازدهی آن

میزان بازدهی سیستم یو پی اس در یک رنج ثابت و استاتیک قرار ندارد. دارای یک منحنی برداری است که میزان بازدهی را نسبت به ظرفیت سیستم یو پی اس نشان می دهد. زمانیکه میزان شارژ یو پی اس نصف باشد و در همان حالت نیز اجرا شود، میزان بازدهی آن نیز کمتر از زمانی خواهد شد که ظرفیت آن در حالت شارژ کامل قرار دارد.

 برای مثال وقتی میزان بازدهی یک یو پی اس 200kVA ، 98 درصد می باشد ، زمانیکه از 20 درصد ظرفیت خود استفاده می کند (معادل مصرفی یک دستگاه یو پی اس 40kVA) ، تنها از 85 درصد ظرفیت مفید خود برای تامین انرژی دستگاه های متصل استفاده می کند. هرچند که اگر سیستم یو پی اس بخواهد انرژی مورد نیاز دستگاه ها را تامین کند ، می تواند از تمام بازدهی و ظرفیت خود استفاده کند و این بازدهی معادل 98 درصد می باشد که تنها 2 درصد آن صرف هزینه عملیاتی سیستم یو پی اس می شود.

تجهیزات الکترونیکی حداکثر بازدهی موجود یک سیستم یو پی اس را درحالت شارژ کامل آن دریافت می کنند ، پس در نتیجه هرچقدر ظرفیت یک یو پی اس بیشتر باشد میزان بازدهی آن نیز مفید خواهد بود. در نهایت میزان بازدهی سیستم یو پی اس توسط میزان ظرفیت پتانسیل آن محاسبه می شود. زمانیکه میزان تلفات متناسب بطور مستقیم بر منبع جریان الکتریکی مربوط می شود، میزان تلفات ثابت سیستم یو پی اس مستقل از حجم کارکرد یو پی اس ثابت باقی می ماند. این بدین معنا است که وقتی یک یو پی اس (UPS) در حالت بار جزئی قرار می گیرد ، توان تلف شده ثابت – انرژی که یو پی اس برای تثبیت عملکرد خود مصرف می کند - تأثیر قابل توجهی در میزان  بازدهی یو پی اس دارد.

تصویر زیر منحنی های بازدهی دو سیستم UPS کاملا متفاوت می باشد.  یو پی اس A دارای بازدهی 98 درصدی و یو پی اس B دارای بازدهی 94 درصدی می باشد.

 


 

همانطور که در جدول شکل زیر مشاهده می کنید زمانی که ظرفیت یو پی اس A در شارژ کامل قرار داشته باشد، میزان بازدهی منطقی آن 98 درصد خواهد بود. اما اگر میزان ظرفیت یو پی اس کمتر باشد، میزان بازدهی آن نیز کمتر خواهد شد. اما با این همه میزان بازدهی یو پی اس در ظرفیت کمتر از 50 درصد ، باز هم نسبت به ظرفیت 100درصد بازدهی نسبتا بالایی دارد.

              

  ظرفیت 30% ظرفیت 50%   ظرفیت 100%
UPS A "بازدهی 98%"  بازدهی 89.5%  بازدهی 92.0% بازدهی 98%
UPS B "بازدهی 94%" بازدهی 91.5%  بازدهی 92.5%  بازدهی 94%

 

طراحی یو پی اس چه تاثیری بر میزان بازدهی آن دارد؟

بعضی از سیستم های یو پی اس می توانند در حالت bypass یوپی‌اس به میزان 99 درصد بازدهی داشته باشند. این حالت از عملکرد یو پی اس را میتوان به تعریف های مختلفی بیان کرد که شامل حالت ذخیره انرژی ، حالت بازدهی حداکثر ، حالت اکو و حالت استراحت می شود. این خیلی مهم است که بدانید میزان بازدهی که شما دریافت می کنید ، حالت یو پی اس در bypass یا در حالت عملکرد مورد نظر شما قرار دارد.

ابتدا اگر شما درمورد بازدهی سیستم یو پی اس خود از شرکت سازنده آن سوال کنید و مطمئن شوید که میزان بازدهی یو پی اس شما با میزان انرژی مورد نیاز دستگاه های متصل به یو پی اس متناسب باشد.

 

 

نتیجه گیری

همانطور که نشان داده شده است، بهره وری یو پی اس می تواند به طور گسترده ای بر اساس استفاده از ظرفیت آن تغییر کند. با در نظر گرفتن این واقعیت، میتوانیم به این درک برسیم که میزان بار جزئی یو پی اس چگونه بر عملکرد یو پی اس اثر می گذارد و برای اینکه هزینه های مربوط به تامین منبع جریان الکتریکی دریافت کنیم ، باید از میزان بازدهی سیستم یو پی اس خود مطلع باشیم. با این حال هزینه های مربوط به اجزا سیستم تنها یک جزء از هزینه های تجزیه و تحلیل کل سیستم می باشد.

مطمئنا تمام هزینه های تجزیه و تحلیل شامل نگهداری و تعمیر و مانیتورینگ و طراحی یو پی اس مختص سیستم آی تی موجود می باشد. هرچند که با افزایش میزان بازدهی سیستم یو پی اس شما از میزان خطای احتمالی بوجود امده نیز کاهش می یابد.

در پایان با پرسیدن چند سوال ساده از بخش فنی شرکت میتوانید میزان بازدهی مناسب با عملیات موردنظر خود را بطور دقیق محاسبه کنید و بهترین انتخاب را از میان دستگاه های یو پی اس موجود داشته باشید.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید