یوپی‌اس و تکنولوژی دابل کانورژن

یوپی‌اس و تکنولوژی دابل کانورژن

۱۳۹۷ ۱۴ شهریور
0 نظر ثبت شده

تفاوت یوپی‌اس های آنلاین دابل کانورژن (یا تبدیل مضاعف) با یوپی‌اس های استندبای در این است که در یوپی‌اس های آنلاین، برق ابتدا از اینورتر عبور می‌کند نه از شبکۀ جریان متناوب (یا AC mains). در طراحی این نوع یوپی‌اس‌ها قطعی ورودی AC منجر به فعالسازی سوئیچ ترانسفر نمی شود چون AC نقش منبع پشتیبان را بازی می‌کند نه منبع تأمین برق. در این سیستم ها ابتدا توان AC ورودی توسط رکتیفایر به DC و آن هم توسط اینورتر به AC تبدیل می‌گردد و امکان عملکرد دو سویه وجود ندارد. درچنین طرحی به هنگام خرابی منبع ورودی و یا عوامل دیگر نیز اینورتر پیوستگی توان خروجی را با استفاده از انرژی ذخیره شده باتری‌ها تامین می‌نماید؛ در نتیجه در زمان قطعی برق AC، عملا زمان ترانسفر صفر خواهد بود. در حالت آنلاین هنگامی زمان ترانسفر خواهیم داشت که برق باتری، شارژر باتری یا اینورتر قطع شده باشد. هنگام قطعی برق عکس العمل کامپیوتر و یا لپ تاپی که انرژی خود را از یوپی‌اس آنلاین دریافت میکند مشخص است، بدون وقفه به کار خود ادامه می‌دهد! تنها اتفاقی که می‌افتد این است که باتری یوپی‌اس ضعیف میشود زیرا در این حالت شارژری برای شارژ آن وجود ندارد.

 از مزایای طراحی دابل کانورژن آنلاین این است که هنگام بروز خطاهایی مثل دمای اضافی، بار اضافی یا خرابی اینورتر خروجی یوپی‌اس خود به خود و بدون وقفه از مسیر بای‌پس (bypass) تامین می‌شود. از دیگر مزایای تکنولوژی دابل کانورژن این است که انرژی خروجی به طور کامل از انرژی ورودی جدا است. هر اغتشاش و نوسان احتمالی که از برق شهر وارد شود فقط بر روی شارژر باتری یوپی اس تاثیر می‌گذارد نه بر خروجی های یوپی‌اس. اما از معایب این سیستم ها می‌توان به هزینه بالای آنها اشاره کرد؛ این یوپی‌اس‌ها به دلیل کارکرد مداوم اینورتر، فرسایش قطعات و اتلاف بالای انرژی، بازده کم و هزینه نگهداری بالایی دارند.

یوپی‌اس های دابل کانورژن توان بالایی داشته و اکثراً مصرف صنعتی (و یا غیرصنعتی در مقیاس بزرگ) دارند، همچنین به خاطر خروجی سینوسی که تولید می‌کنند برای مصارف حساس نیز مناسب هستند. یوپی‌اس های آنلاین و standby دارای مولفه های مشابهی می باشند ولی باید دقت نمود که قطعا طراحی شارژر و اینورتری که شاید در ماه تنها چند دقیقه به کار بیفتند با شارژر و اینورتری که تمام وقت روشن هستند متفاوت است. تفکر مهندسی و افزایش اندازه و کیفیت مولفه های ترکیبی در ساخت یوپی‌اس آنلاین باعث افزایش قیمت قابل توجه این یوپی‌اس‌ها نسبت به بقیه انواع آن می‌شود. این یوپی‌اس ها معمولاً برای سرورهای بزرگ و پشتیبانی از قطعات و تجهیزات مراکز داده پردازی به کار می‌روند و با قدرت 5000 ولت-آمپر تا صدها و هزاران ولت-آمپر و حتی بزرگتر تولید می‌شوند. یوپی‌اس آنلاین معمولاً برای کسب و کارهای کوچک توصیه نمی‌شود. برای چنین مصارفی یو‌پی‌اس‌های Line-Interactive مناسب تر و به صرفه‌تر هستند.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید