یو پی اس و سیستم های مهم تشکیل دهنده ی آن

یو پی اس و سیستم های مهم تشکیل دهنده ی آن

۱۳۹۹ ۲۲ مهر
0 نظر ثبت شده

در رفع نیازهای مربوط به برق اضطراری و مسائل مربوط به کیفیت برق ، طیف وسیعی از فناوری ها علاوه بر سیستم های UPS در دسترس هستند. برای هر دستگاه ، عملکرد و هزینه ی آن، بسته به برنامه های در نظر گرفته شده متفاوت خواهد بود (تجهیزات بزرگتر یا مقاوم تر معمولاً گران تر هستند). تجهیزات حساس الکتریکی می توانند با استفاده از این فن آوری ها به روشی متناسب با در دسترس بودن و کیفیت عالی منبع تغذیه و میزان تخصیص بودجه و منابع انسانی به سیستم برقی آنها ، سود زیادی ببرند.

انواع مختلف تجهیزات مورد استفاده برای تهیه ی برق پشتیبان و تنظیم کیفیت استاندارد برق به طور خلاصه در زیر شرح داده شده است. بیشتر این دستگاه ها در واقع اجزای سیستم های UPS هستند ، اما می توانند در خارج از یو پی اس برای دستیابی به نتایج مشابه مورد استفاده قرار گیرند.

 

مبدل:

اینورتر قطعه اساسی تمام تجهیزات برق است که وظیفه تبدیل برق از DC به AC را دارد. اینورترها جزئی از هر سیستم UPS هستند زیرا برای تبدیل برق DC از باتری به برق متناوب مورد نیاز برای راه اندازی تجهیزات مصرف کننده لازم هستند. در سیستم های UPS با تبدیل دوگانه(آنلاین) ، از اینورترها برای تنظیم برق شبکه به فرم یک موج سینوسی کامل استفاده می شود.

علاوه بر این، مبدل ها لوازم جانبی لازم برای سیستم های PV(فتووولتاییک) و بانک های باتری هستند ، زیرا هر دو برق DC تولید می کنند - که قبل از تأمین برق متناوب نیاز به تبدیل به برق AC دارند. بنابراین اینورترها ممکن است مدارهای کوچکی برای سیستم های UPS یا انواع دیگر تجهیزات باشند ، یا ممکن است واحدهایی مستقل باشند که می توانند مقادیر زیادی برق را کنترل کنند ، مانند انچه که در یک باتری یا یک سلول خورشیدی استفاده می شود.

 

رکتی فایر

یکسو کننده ها عملکرد مخالف اینورتر را انجام می دهند و برق AC را از شبکه به برق DC مورد نیاز برای شارژ باتری تبدیل می کنند. این نوع مدار برای هر دستگاهی که با ولتاژ مستقیم کار می کند ، از جمله اکثر وسایل الکترونیکی و رایانه ای ، ضروری است. به عنوان مثال ، منبع تغذیه کامپیوتر شامل یکسوساز است. در یو پی اس یکسو کننده ها بخشی از کنترل کننده شارژ را تشکیل می دهند که با استفاده از شبکه برای شارژ کامل باتری داخلی کار می کند. در یو پی اس های با تبدیل دوگانه(آنلاین) ، یکسو کننده اولین قدم در فرایند تبدیل دوگانه ، فیلتر کردن سر و صدا و سایر مشکلات کیفیت برق ناشی از شبکه اصلی AC است.

 

 

باتری:

باتری ها انرژی شیمیایی را ذخیره می کنند که در صورت اتصال به مدار الکتریکی می تواند مستقیماً به برق DC  تبدیل شوند. تمام سیستم های UPS دارای باتری برای ذخیره برق در زمان قطع شبکه اصلی هستند. به همین ترتیب ، می توان بانک های بزرگ باتری را برای تأمین برق پشتیبان برای کل مدارهای ساختمانی برای مدت زمان طولانی شارژ کرد.

باتری های مورد استفاده در چنین سیستم هایی قابل شارژ هستند و بسته به نوع باتری مورد استفاده ممکن است هزاران بار شارژ و تخلیه شوند.

 

کنترلر شارژ

برای شارژ باتری ، از جمله یو پی اس ، به یک کنترل کننده شارژ نیاز است. شارژ باتری یک فرآیند چند فازی است که شامل اعمال یک سری ولتاژ خاص به باتری است. اگر یک باتری به درستی شارژ نشود ، عمر آن  بسیار کم می شود یا به طور کامل خراب خواهد شد. کنترل کننده های شارژ مسئول انجام این فرآیند هست.

 

 

تنظیم کننده کیفیت برق

تنظیم مطبوع برق یا همان سیستم تنظیم کننده ی کیفیت برق دستگاهی است که به یک یا چند مسئله کیفیت برق ، از جمله افت ولتاژ یا اختلال آنی در ولتاژ برق (به عنوان مثال تنظیم کننده ولتاژ خودکار) و اعوجاج های هارمونیک (به عنوان مثال فیلتر هارمونیک) پاسخ می دهد. سیستم های UPS آنلاین عملکردهای مشابه تجهیزات تنظیم برق را انجام می دهند ، اما با تهیه درجه ای از قدرت پشتیبان گیری در فرم باتری ، کار را ادامه می دهد.

 

تنظیم ولتاژ خودکار(AVR):

یک تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک، به طور خودکار برای حفظ ولتاژ ثابت طراحی شده است. در واقع این دستگاه دامنه ی ولتاژ ورودی را در محدوده ی استانداردی از ولتاژ ، تنظیم می کند. چنین دستگاه هایی می توانند براساس ترانسفورماتورها یا قطعات الکترونیکی ساخته شوند.

تنظیم کننده های ولتاژ اجزای داخلی برخی از سیستم های UPS ، به ویژه انواع لاین اینترکتیو هستند. به عنوان واحدهای مستقل ممکن است از سایر قابلیت های تهویه برق مانند محافظت در برابر موج ، کاهش صدا و فیلتر هارمونیک نیز استفاده کنند. AVR ها عملکردهای مشابه UPS های لاین اینترکتیو و آنلاین را انجام می دهند ، اما قابلیت ذخیره برق پشتیبان را ندارند و بارهای متصل را در معرض قطعی برق قرار می دهند.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید