یو پی اس و اصلاح ضریب توان

یو پی اس و اصلاح ضریب توان

۱۳۹۹ ۱۵ شهریور
0 نظر ثبت شده

یو پی اس (UPS) و اصلاح ضریب توان(PFC):

در سالهای اخیر ، تقاضا برای منبع تغذیه بدون وقفه تک فاز (UPS) به سرعت در بازارهای تجهیزات رایانه ای و به ویژه در صنعت در حال رشد است. این در حالیست که بازارهای مختلف نیازهای متفاوت خود را دارند. به عنوان مثال در کشورهای توسعه یافته، زمان پشتیبان گیری مورد نیاز از یو پی اس بسیار طولانی است، در چین، زمان پشتیبان گیری 8 ساعته مورد نیاز است. در کشورهای پیشرفته، سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) برای مطابقت با مقررات دولت ، مانند   IEC 1000 و سایر موارد ، بیشتر مد نظر است است.

 جالب است بدانید که طبق یکی از این استانداردها ،IEC-1000-3-2 ، یو پی اس باید محدودیت هارمونیک جریان ورودی را داشته باشد. این مورد UPS باید یک مبدل تقویت کننده با عملکرد اصلاح فاکتور قدرت (PFC) را جایگزین مبدل اصلی خود کند. در واقع یک توپولوژی جدید UPS است که دارای اصلاح فاکتور توان (PFC) برای هم فاز کردن جریان و ولتاژ ورودی است.

PFC مخفف اصلاح ضریب توان یا کنترل کننده ضریب توان است. میزان توان راکتیو تولید شده توسط دستگاه های الکتریکی را به حداقل می رساند. بخشی از توان که به‌طور متوسط در یک دوره ی کامل از شکل موج AC، در نتیجه انتقال خالص انرژی در یک جهت (از منبع به بار) به عنوان توان حقیقی   (Active)شناخته می‌شود. بخشی از توان که در هر سیکل به منبع برمی گردد، به عنوان توان رِاَکتیو (Reactive) شناخته می ‌شود. درواقع توان راکتیو نیرویی است که توسط خازن ها و سلف های دستگاه، ذخیره و آزاد می شود.

کم شدن ضریب توان به سمت صفر علاوه بر افزایش خرابی ناشی از برق، باعث حرکت هارمونیک هاي جریان در خط خنثی شده و موجب اختلال در کارکرد وسایل الکترونیکی می گردد . بنابراین متوجه می شویم که ضریب توان هر چه به عدد یک نزدیک تر باشد (زاویه اختلاف فاز کمتر و توان اکتیو به توان ظاهري نزدیک تر ) مقدار توان غیر مفید "راکتیو" کاهش می یابد . براي انجام این مهم از مداراتی به نام (Correction Factor Power)PFC  یا تصحیح ضریب توان استفاده می گردد. این بلوك یک منبع تغذیه سویچینگ بوست است. که خازن ورودي را در فرکانس بالا لحظه به لحظه شارژ می کند و وظیفه آن حذف هارمونیک ها ، به حداقل رساندن اعوجاج و کاهش اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان به صورت یک شبیه ساز مقاومت می باشد .

علاوه بر سیستم های رایانه ای ، PFC همچنین توان راکتیو بر روی سایر تجهیزات ، از جمله جوشکاری با القایی الکترومغناطیسی ، چراغ های LED با توان بالا و کوره قوس الکتریکی را کاهش می دهد. جدا از کاهش هزینه برق ، PFC همچنین توزیع برق به دستگاه های متصل به منبع تغذیه(UPS) را نیز تضمین می کند.

PFC دو نوع دارد: PFC فعال و PFC پسیو. Active PFC از مدارهای الکترونیکی در توزیع موثر انرژی به دستگاه های متصل به منبع تغذیه استفاده می کند. از طرف دیگر ، Passive PFC ساده است و از خازن ها و سلف ها در افزایش توزیع برق کارآمد استفاده می کند. پیچیدگی در روش استفاده شده در تصحیح فاکتور توان توسط PFC فعال باعث گرانتر شدن آن نسبت به PFC پسیو می شود. اما ، Active PFC در مقایسه با Passive PFC نیز در استفاده از برق کارآمدتر است.

منبع تغذیه PFC وسیله ای است که اطمینان حاصل می کند که برق برای تجهیزات الکترونیکی به طور موثر استفاده می شود. همچنین با به حداقل رساندن میزان توان راکتیو تولید شده توسط رایانه ها و سایر دستگاه ها ، هزینه برق را کاهش می دهد. منبع تغذیه PFC باید به منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) متصل شود تا در صورت خاموش شدن منبع اصلی برق ، از برق مناسب دستگاه ها اطمینان حاصل کنید. همچنین مهم است که از اتصال UPS به یک سیم سیار یا پریزهای چندتایی برق جلوگیری شود تا از افزایش قدرت برق که می تواند دستگاه های متصل به یو پی اس را نابود کند ، جلوگیری شود.

برای مطالعه بیشتر به ادرس زیر مراجعه کنید:

https://www.upsbatterycenter.com/blog/power-factor-correction/

https://ieeexplore.ieee.org/document/891406

https://power-backup.ro/wp-content/uploads/2018/04/White_Paper_Power_factor_UPS.pdf

file:///C:/Users/hp/Downloads/4010102901001.pdf

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید