یو‌پی‌اس‌های ترانس‌ایزوله و بدون ترانس

یو‌پی‌اس‌های ترانس‌ایزوله و بدون ترانس

۱۳۹۷ ۲۷ شهریور
0 نظر ثبت شده

کارکرد یوپی‌اسهای ترانس ایزوله مبتنی بر ترانسفورمر تاحدی مشابه یوپی‌اسهای بدون ترانسفورمر یا یوپی‌اس ترانسلس است، هرچند بین آنها تفاوتهایی وجود دارد که باعث می‌شود هرکدام برای کاربرد بخصوصی مناسب باشند.

یوپی ‌اس ترانس‌دار

در یوپی‌اس مبتنی بر ترانسفورمر درصورتی که برق شهری وصل باشد، برق از رکتیفایر، اینورتر و ترانسفورمر به سمت خروجی عبور می‌کند تا برق را به بار برساند. این پروسه دابل کانورژن نام دارد. با قطعی برق شهری، برق باتری از طریق ترانسفورمر به بارها منتقل می شود.

ترانسفورماتور ایزوله در عمل از طریق یک میدان مغناطیسی دو مدار الکتریکی را از هم جدا یا ایزوله می‌کند. به همین دلیل به واسطۀ وجود ترانسفورمر ایزوله، خطر برق‌گرفتی افراد کاهش می‌یابد چرا که ترانس مدار را از زمین جدا می کند و در نتیجه تماس با سیم برق موجب برق گرفتگی نمی شود. یوپی‌اس‌های ترانس‌دار در لحظه اول استارت مصرف‌کننده جریان بیشتری رامی‌توانند تحمل کنند و طول عمر بیشتری دارند اما در عوض اتلاف گرمایی بیشتری دارند. این UPSها به واسطۀ ویژگی‌های منحصر بفرد خود برای مصارف بیمارستانی و تجهیزات موتوردار و هیتردار مناسب‌ هستند.

شکل زیر اتصالات یوپی‌اس ترانس ایزوله را نشان می دهد.

در این شکل مسیر بای‌پس استاتیک وقتی باز می شود که در مسیر دابل کانورژن مشکلی مثل بار اضافی یا دمای اضافی به وجود آمده باشد. مسیر بای‌پس maintenance نیز ورودی را به خروجی وصل کرده و امکان بای‌پس یوپی‌اس را فراهم می‌کند. بدین ترتیب امکان ایزوله شدن و تعمیر یوپی‌اس فراهم می‌شود.

یوپی‌اس بدون ترانسفورمر

طرز کار یوپی‌اس بدون ترانسفورمر یا یوپی‌اس ترانسلس نیز مشابه یوپی‌اس مبتنی بر ترانسفورمر است با این تفاوت که در نوع اول چون IGBT میتواند ولتاژهای بالا را کنترل کند، نیازی به ترانسفورمر نیست؛ در نتیجه کارایی این یوپی‌اس ها از 90 به 96 درصد بیشتر می‌شود. بعلاوه یو پی ‌اس بدون ترانسفورمر سبکتر است و سرمایه و هزینه نگهداری کمتری دارد. معمولا از UPSهای بدون ترانس برای تجهیزات پیشرفتۀ کامپیوتری و اداری استفاده می‌شود.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید