کاربرد یو پی اس در نیروگاه های نفت و گاز

کاربرد یو پی اس در نیروگاه های نفت و گاز

۱۳۹۹ ۱۸ شهریور
0 نظر ثبت شده

یو پی اس(UPS) برای صنعت نفت و گاز:

بزرگترین صنعت موجود در کشور صنعت نفت می باشد، که فعال ترین صنعت ایران نیز به حساب می آید. توسعه اقتصادی کشور همواره پیوند ناگسستنی با این بخش دارد. به طور کلی صنعت نفت را می توان به عنوان ستون فقرات تمدن صنعتی امروز در نظر گرفت، که همواره بزرگترین بخش انرژی جهان را تأمین می کند. نیروگاههای نفت و گاز غالباً در مناطق دورافتاده و کم سکونت واقع می شوند، از قطب شمال یخ زده و صحراهای گرم گرفته تا محیط های سخت دریایی. سیستم های UPS نقش مهمی در صنعت نفت و گاز دارند. این محصولات هم در زمینه پردازش های بالادستی(اکتشاف و تولید) ، میانی و پایین دستی(فروش و توزیع) نفت و یا گاز استفاده می شوند. کاربردهای فراوانی در تامین برق سرور های اطلاعاتی نیروگاههای نفت و گاز (دریایی و خشکی) ، در زمینه کنترل کانال های نفتی ، سیستم های الکترونیکی بررسی خط لوله گاز ، در کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی یا در پالایشگاه ها است. انتخاب نوع مناسب UPS برای این صنعت می تواند حفاظت و امنیت دستگاه های الکترونیکی را در برابر خطرات ناشی از برق و به دنبال آن ایجاد جرقه آتش سوزی یا سایر خطرات تضمین کند.

 

 

یو پی اس برای پالایشگاه:

یک سیستم UPS معمولی شامل اینورتر و شارژر باتری است. برای محیط های سختی مثل سکوهای نفتی ، نیروگاه یا تأسیسات پتروشیمی ، سیستم یو پی اسی با درجه صنعتی لازم است. این یو پی اس ها از اجزای الکترونیکی و مغناطیسی پسیو استفاده می کنند و نسبت به سیستم های استاندارد UPS ، برای محیط های صنعتی مناسب تر هستند

 

 

یو پی اس برای استفاده در زمینه پردازش های بالادستی(اکتشاف و تولید):

یو پی اس برای نیروگاه های بالادست نفت و گاز ، چه در خشکی و چه در نیروگاه های نفتی دریایی برقی خاص عاری از هرگونه اختلال را فراهم می کند. یو پی اس مناسب برای مناطق بالادستی می بایست شامل مبدلهای فرکانسی باشد که جریان برق با فرکانس 60 هرتز را به صورت ثابت به 50 هرتز تبدیل می کند. درواقع بسیاری از برنامه های کاربردی صنعتی و سیستم های نیروی دریایی نیاز به منبع تغذیه با فرکانس Hz 60 و یا حتی در برخی کشورها با فرکانس Hz50 دارند. و مبدل های فرکانس استاتیکی برای تبدیل بهینه ی هر فرکانس یا ولتاژ ورودی در منبع تغذیه مورد نیاز برای مصرف کنندگان استفاده می شود. این یو پی اس همچنین می تواند برای عملکرد بهتر و بازده بالا دارای اصلاح فاکتور توان یا PFC نیز باشد.

یو پی اس برای استفاده در زمینه پردازش های میانی:

برای ایستگاه های انتقال گاز طبیعی ، وجود UPS برای تامین برق سالم و بی وقفه و جلوگیری از قطع برق تجهییزات الکترونیکی نیروگاه که می تواند بسیار هزینه بر باشد، امری حیاتی و الزامیست. با توجه به نیاز هر مشتری در زمینه پردازش های مرحله میانی صنعت نفت و یا گاز، انواع یو پی اس برای محافظت از برق نیروگاه بصورت ایمن و کارآمد و قابل اعتماد در دست رس است.

یو پی اس برای استفاده در زمینه پردازش های پایین دستی(فروش و توزیع):

پالایشگاه ها و کارخانه های فرآوری از فرآیندهای پیشرفته ای برای حفاظت از سیستم های کنترل مانند DCS ، PLC و سیستم های رایانه ای صنعتی استفاده می کنند. نیروگاه ها و فرایندهایی که نیاز به حفاظت از برق دارند به دستگاهی نیازمند هستند که ولتاژ برق ورودی را تنظیم کند ، دارای اصلاح ضریب توان بوده و برق پشتیبان سالم و ایمنی را برای تجهیزات تهیه کند. به همین خاطر نصب یو پی اس برای ارائه عملکرد بهینه و محافظت از سیستم های الکترونیکی نیروگاه نه تنها باعث بهبود بهره وری تجهیزات الکتریکی نیروگاه می شود بلکه میزان آسیب به مواد و دستگلاهها را به حداقل می رساند و  عملکرد دستگاهها را بهتر میکند.

سیستم های برقی پالایشگاه:

پیشرفت تکنولوژی در سیستم های تامین برق اضطراری(UPS) در پالایشگاه ها باعث نوآوری و پیشرفت در عملکرد و ایمنی سیستم های الکترونیکی شده است و به تبع آن کاهش ریسک وخطرات ناشی از برق در سیستمهای نفت و گاز به ویژه پالایشگاهها را به همراه داشته است. نیاز به سیستم های تأمین برق بی وقفه (یو پی اس) کل زنجیره لجستیک نفت و گاز را شامل می شود ، از اکتشاف و حفاری تا توزیع و خرده فروشی. یک سیستم یو پی اس مناسب می تواند جریان برق پشتیبان سیستم های الکترونیکی نفت و گاز در سراسر جهان را پوشش دهد. UPS در نیروگاه های خشکی یا دریایی ، فناوری اطلاعات یا سیستم های الکتریکی ، راه حل های مقرون به صرفه ای را ارائه می دهد که در سخت ترین شرایط عملیاتی اثبات شده است.

 

برای مطالعه بیشتر می توانید به ادرس زیر مراجعه کنید:

https://www.statron.com/applications/oil-gas/

https://library.e.abb.com/public/2e1a60b803f54925a1132b9d4897f511/2UCD301131_c%20oil%20and%20gas%20brochure.pdf

 

 

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید