ولتاژ استاندارد در ایران

ولتاژ استاندارد در ایران

۱۴۰۰ ۱۷ مرداد
0 نظر ثبت شده

 

در کشورهای مختلف برای سیستم انتقال انرژی الکتریسیته استانداردهای متفاوتی وجود دارد و معمولا̋ همراه انواع تجهیزات الکتریکی کاتالوگی نیز وجود دارد که اطلاعاتی در مورد توان مصرفی و ولتاژ و فرکانس مورد نیاز تجهیز مورد نظر در آن قید شده است.

امروزه ولتاژ استاندارد تک فاز و سه فاز در ایران به ترتیب 230 ولت و 400 ولت در فرکانس 50 هرتز است (قبلا ولتاژ تک فاز 220 ولت و ولتاژ 380 ولت بوده است). ولتاژ برق تک فاز به معنی اختلاف پتانسیل بین یک فاز و نول و منظور از ولتاژ برق سه فاز اختلاف پتانسیل بین دو فاز مختلف است.

 

توان موتورهای برقی

در موتورهای برقی توان موتور متناسب با مجذور ولتاژ است. برای مثال درصورتی‌که 5% از مقدار اسمی یک موتور برقی کاهش یابد توان موتور 10% کاهش می‌یابد و چنان‌چه ولتاژ 10% افت داشته باشد توان موتور 19% کاهش می‌یابد. در مورد لامپ‌های رشته‌ای کاهش ولتاژ به مقدار 5% توان نورانی خروجی را 16% کاهش می‌دهد و کاهش ولتاژ به اندازۀ 10% میزان نور را 30% کاهش می‌دهد. این امر به این دلیل است که با کاهش ولتاژ درجه حرارت کار لامپ بسیار کاهش می یابد و همچنین نور تولید شده بستگی به درجه حرارت کار لامپ دارد.

در جدول زیر سطوح ولتاژی مختلف را طبق دو استاندارد IEC و ANSI معرفی کرده‌ایم.

 

استاندارد <th/>

IEC

ANSI

فشار ضعیف LV

تا Kv1

تا Kv1

فشار متوسط MV

Kv 1-35

Kv 1-100

فشار قوی HV

Kv 35-230

Kv 100-230

فشار فوق قوی EHV

Kv 230 به بالا

Kv 230-1000

فشار فوق‌العاده قوی UHV

___

Kv 1000 به بالا

 

 

فشار ضعیف (LV): ولتاژی است که قرار است تحویل مصرف کنندۀ نهایی شود. معمولا ولتاژهای کمتر از 1000 ولت. فشار ضعیف در نظر گرفته می‌شود.

فشار متوسط (MV): این سطح برای انتقال توان در فواصل کم و سطح شهر کاربرد دارد. گروه ولتاژی متوسط در ایران دارای مقادیر KvKv6/6، Kv 11، Kv20 و Kv33 است.

فشارقوی HV و EHV و UHV: ولتاژها در سطوح مختلف فشار قوی برای انتقال توان در حجم زیاد و در فواصل طولانی استفاده می‌شوند. در نزدیکی شهرها و در پست‌های انتقال، ولتاژ فشار قوی به گروه‌های فشار متوسط MV تبدیل می‌شود. شبکه‌هایی که برای جابجایی توان با ولتاژ فشار قوی استفاده می‌شوند، شبکه‌های انتقال نام دارند.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید