هفت علت شایع خراب شدن یو پی اس

هفت علت شایع خراب شدن یو پی اس

۱۳۹۹ ۱۸ بهمن
0 نظر ثبت شده

 

وقتی نوبت به قطعی برق می رسد تمام راه حل ها به نصب یک منبع تغذیه بدون وقفه منتهی می شوند. منبع تغذیه بدون وقفه یکی از قطعی ترین و مهم ترین راه حل هایی است که می تواند از مصرف کننده های شما در برابر تمام اختلالات ناشی از برق محافظت کرده و برق ایمن و سالمی را دراختیار تجهیزات شما قرار دهد. به طور کلی عمر مفید یک یو پی اس باکیفیت در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود حدود 15 سال و حتی بیشتر می باشد. اما درصورتی که به خوبی از یو پی اس و سیستم های تشکیل دهنده ان مراقبت نشود عمر یو پی اس ممکن است خیلی کمتر از آنچه که بیان شد باشد. سو عملکرد یا کارایی نامطلوب یک یو پی اس در سیستم های برق اضطراری متأسفانه اغلب ناشی از آسیب ها و خرابی های غیرپیش بینی است. اما جای ناامیدی نیست زیرا با رعایت یک سری نکات ایمنی و نگهداری های مورد نیاز، کاهش چشمگیر خطر خرابی UPS بسیار قابل ملاحظه خواهد بود و به راحتی قابل حل است.

تحقیقات نشان داده است مدت زمان خرابی های یو پی اس معمولا بعد از 20 بار استفاده بیشتر رخ میدهد. و به طور کلی میزان خرابی یو پی اس برای افرادی که در سال دوبار به طور منظم یو پی اس و دستگاه های داخلی تشکیل دهنده آن را چک می کنند 30 برابر کمتر است. با انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه با برنامه ریزی منظمPM (سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه   (PM)مجموعه فعالیتها و روشهای منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روزرسانی و حفظ تجهیزات درشرایط مطلوب انجام میشود.) ، می توان احتمال آسیب رسیدن به بار های خود را به طور چشمگیری کاهش داده و در عین حال طول عمر کلی UPS را افزایش داد.

پیشگیری نتیجه خوبی دارد و فرصتی برای شناسایی و ترمیم مشکلات احتمالی پیش از آنکه قابل توجه و پرهزینه باشد ، فراهم می شود.

 

به طور کلی برای اینکه متوجه شوید که آیا شما از سیستم های یو پی اس فرسوده و آسیب دیده استفاده می کنید و یا به دنبال بهینه سازی طول عمر محصولات جدیدتر هستید ، برخی از رایج ترین اجزای UPS را که مستعد خرابی هستند در نظر بگیرید:

1. باتری ها: باتری ها به عنوان قلب هر سیستم UPS ، برای اطمینان از سالم بودن و مناسب بودنشان برای یو پی اس برای محافظت از سیستم های الکترونیک حساس ، به بررسی منظم و دائمی نیاز دارند.

 

صرف نظر از عمر آنها ، باتری ها باید هر شش ماه یک بار به عنوان بخشی از بازدید PM بررسی شوند که شامل آزمایش برای امپدانس یا جریان ، همچنین ارزیابی عملکرد و ارزیابی نقاط ضعف و بخش های آسیب دیده احتمالی است.

 

2. خازن - دستگاهی کاملاً ساده که انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می کند ، اندازه و نوع خازن ها محدود است و معمولاً هر 5 تا 7 سال نیاز به تعویض دارد.

 

یک یو پی اس معمولی حاوی دوازده یا بیشتر خازن است که وظیفه هموار سازی و فیلتر کردن نوسانات ولتاژ را برعهده دارند.

 

با این حال ، از آنجا که خازن ها با گذشت زمان فرسوده و خراب می شوند ، بازرسی سالانه به بهینه سازی عملکرد آنها و افزایش طول عمرشان کمک می کند.

3. فن یو پی اس: بعضی از فن های UPS ممکن است برای 10 سال استفاده مداوم عملکرد خوبی داشته باشند ، در حالی که برخی دیگر می توانند فقط برای مدت کوتاهی قبل از قفل شدن یا خراب شدن کار کنند.

 

محدودیت های الکتریکی یا مکانیکی و بلبرینگ ساچمه ای خشک شده از موارد متداولی هستند که می توانند منجر به خرابی فن و متعاقب آن گرم شدن بیش از حد UPS شوند.

 

4- فیلترها - هنگامی که گرد و غبار یا سایر قطعات ریز پوشش فیلترهای هوا را مسدود می کنند ، UPS نیز مستعد گرم شدن بیش از حد (و خاموش شدن) است. و حتی منجر به انفجارهای ناگهانی می شود.

از آنجا که جایگزینی فیلترها جز ارزان قیمت یک طرح موثر نگهداری UPS است ، باید آنها را بصورت ماهانه بازرسی و در صورت لزوم تعویض کرد.

 

5. اتصالات - بازدید سالانه (تعمییر و نگهداری پیشگیرانه)PM به یک تکنسین خدمات آموزش دیده این فرصت را می دهد تا از UPS و کابینت های باتری برای اتصالات چفت نشده داخلی ، که می تواند از لغزش ناشی از حرکت ماشین آلات نزدیک به سیستم یو پی اس یا ارتعاشات ساختمان حاصل شود ، بازدید کند.

(تعمییر و نگهداری پیشگیرانه)PM ، دوره عمر مفید دستگاهها و تجهیزات اعم از یو پی اس و باتری را افزایش می دهد، قابلیت اطمینان دستگاهها و تجهیزات را تضمین می کند و علاوه بر بالا بردن کارایی کل تجهیزات، تعمیرات اتفاقی دستگاه ها را به حداقل می رساند.

 

6. منبع تغذیه - حتی منبع تغذیه اضافی نیز می تواند تحت تأثیر امواج ولتاژ ورودی باشد که می تواند منجر به تنش و گرم شدن بیش از حد دستگاه یو پی اس شود. با این وجود بازرسی منظم می تواند موارد احتمالی را قبل از ایجاد خرابی شناسایی کند.

 

7. کنتاکتورها – این دستگاه ها در برابر گرد و غبار حساس هستند ، کنتاکتورهای UPS باید مرتباً بازرسی و تمیز شوند.

 

اگرچه واضح است که اجزای UPS به دلایل مختلف مستعد خرابی هستند ، اما سرمایه گذاری در زمینه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (PM) با یک ارائه دهنده (تکنسین) خدمات حرفه ای و ماهر ، به میزان قابل توجهی خطر خرابی - و آسیب های احتمالی را کاهش می دهد.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید