نگاه جامع تری به انواع یو پی اس

نگاه جامع تری به انواع یو پی اس

۱۳۹۹ ۱۹ مهر
0 نظر ثبت شده

انواع منبع تغذیه بدون وقفه

سیستم های UPS یک راه حل جامع و مدولار برای محافظت از تجهیزات حساس در برابر مشکلات منبع تغذیه ارائه می دهند. انواع مختلفی از مشکلات برق وجود دارد كه توسط سیستم های UPS و سایر تجهیزات مشابه برطرف می شوند. سیستم های UPS دارای توپولوژی های مختلفی هستند که با توجه به قیمت و عملکردشان سطوح مختلفی از حفاظت در برابر برق را ارائه می دهند. در زیر شرح مختصری از هر یک از این یو پی اس ها ، نحوه ی محافظت از برق و مقایسه مهمترین ویژگیهای این یو پی اس ها اورده شده است.

 

UPS آنلاین یا Double Conversion

سیستم UPS با تبدیل دوگانه یا آنلاین ، ضمن اطمینان از یک منبع فوری قدرت پشتیبان گیری در صورت اتلاف برق از شبکه ، از حفاظت کامل و انزوای الکتریکی در برابر مشکلات کیفیت برق جلوگیری می کند.

این نوع UPS با جداسازی کامل بارهای متصل از برق شبکه ، بالاترین سطح حفاظت را ارائه می دهد. برق AC از شبکه قبل از اینکه دوباره به برق AC تبدیل شود ، به برق DC تبدیل می شود. این خروجی برق AC دارای رنج ولتاژ و فرکانس استانداردی است، بنابراین از تمام موارد مربوط به کیفیت برق پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، خازن های داخلی انرژی را در طول فرایند تبدیل ذخیره می کنند، و یک انتقال بی وقفه برق از شبکه اصلی به باتری را ایجاد می کنند.

پیکربندی اساسی UPS با تبدیل دوگانه در زیر نشان داده شده است. این شکل اجزای اساسی تبدیل برق را ارائه می دهد ، اما تعدادی از اجزای دیگر نیز در این فرآیند دخیل هستند ، از جمله خازن ها ، ترانسفورماتورها و مدارهای بای پس.

 

 

این سیستم ها هزینه بالاتری نسبت به UPS های آفلاین یا UPS های لاین اینترکتیو دارند اما از حفاظت در برابر برق بالاتری برخوردار هستند. مقدار زیادی انرژی از طریق فرایند تبدیل دوگانه از بین می رود ، بنابراین بازده این سیستم ها کمتر از سایر گزینه های UPS است.

 

UPS  آفلاین:

در سیستم UPS آفلاین یا لاین اینترکتیو ، بار مستقیماً از شبکه اصلی برق تامین می شود، بدون هیچگونه تهویه یا محافظتی غیر از محافظت اولیه در برابر ولتاژ ، یا در بعضی موارد ، فیلتر صدا. وقتی برق شبکه قطع شود ، برق از باتری های داخلی یا خارجی سیستم تأمین می شود.

یو پی اس آفلاین کم هزینه ترین نوع سیستم UPS است و کمترین سطح حفاظت را ایجاد می کند. علاوه بر این ، مدل های ارزان قیمت اغلب هنگام تبدیل برق باتری DC به برق AC ، به جای موج سینوسی کامل ، یک موج شبه سینوسی(مربعی) تولید می کنند که با گذشت زمان به برخی از تجهیزات حساس آسیب می رساند. شماتیکی از یو پی اس آفلاین در زیر نشان داده شده است.

 

 

یو پی اس لاین اینترکتیو:

سیستم های UPS لاین اینترکتیو سطح دیگری از حفاظت از سیستم یو پی اس آفلاین را ارائه می دهند. این سیستم ها با تنظیم ولتاژ برق شبکه ورودی ، درجه حفاظت بالاتری از برق را فراهم می کنند. این یو پی اس برق کاملا تمیزی را ارائه نمی دهد ، یا بارها را از تمام مسائل مربوط به کیفیت برق جدا نمی کند ، اما مسائل اساسی مانند ولتاژ کم و ولتاژ بیش از حد را حل می کند ، که می تواند یک رویداد معمول در برق باشد.

به عنوان گزینه ردیف دوم برای سیستم های UPS ، یو پی اس های لاین اینترکیو علاوه بر داشتن کلیه عملکردهای یو پی اس آفلاین، از برخی تنظیمات اساسی ولتاژ نیز برخوردار هستند. این کلاس از یو پی اس نسب به نوع آنلاین قیمت مناسب تری دارد. شماتیک کلی از یک یو پی اس لاین اینترکتیو در زیر نشان داده شده است.

 

 

هر یک از این فناوری های UPS برای تأمین برق با کیفیت و محافظت از برق و پشتیبانی از نیازهای برقی  تجهیزات الکترونیکی در انواع برنامه ها و بازارها طراحی شده اند. به طور کلی ، سیستم های یو پی اس آنلاین و لاین اینترکتیو به سمت تجارت و صنعت می روند ، در حالی که واحدهای آفلاین برای سیستم رایانه ای مصرف کننده متوسط ​​در نظر گرفته شده اند. علی رغم این تمایز ، در هزینه و عملکرد انواع مختلف سیستم همپوشانی زیادی وجود دارد که نشان دهنده تنوع برنامه هایی است که برای آنها طراحی شده اند. جدول زیر سه نوع اصلی UPS را با توجه به اندازه ، بازده و عملکرد مقایسه می کند.

به طور کلی قیمت یک سیستم UPS ظرفیت کلی آن گره خورده است. زمان نگهداری یو پی اس، باتری ها ، کیفیت برق و ویژگی های نظارت بر آن نیز در تعیین قیمت یو پی اس نقش مهمی دارند. تمایز مهم دیگر بین واحدهای UPS مدارهای داخلی یو پی اس است. به ویژه در خروجی یو پی اس. در واقع خروجی یو پی اس به پریزهای برق موجود متصل می شوند و به نوبه خود چندین خروجی واحد را برای تأمین بارهای پشتیبانی شده فراهم می کنند. نوع دیگر خروجی یو پی اس مستقیماً به یک مدار الکتریکی سیم کشی می شوند. بارهای پشتیبانی شده به پریزهای موجود متصل به آن مدار وص می شوند. یو پی اس با این نوع خروجی معمولاً ظرفیت کمتری دارند و ممکن است هر یک از سه نوع UPS باشند و بطور معمول یو پی اس های لاین اینترکیو یا آنلاین با ظرفیت بالا هستند.

 

 

 توجه داشته باشید که سیستم های Double Conversion سطح بالا که در مراکز داده و سایر برنامه های کاربردی پر مصرف انرژی استفاده می شوند ، می توانند ظرفیت زیادی تا چندین مگاوات داشته باشند. این سیستم ها معمولاً به طور خاص برای اهداف خاصی طراحی و ساخته می شوند ، بنابراین محدودیتی در اندازه و هزینه چنین سیستم هایی وجود ندارد.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید