نقش باتری ها در سیستم های تولید کننده ی برق

نقش باتری ها در سیستم های تولید کننده ی برق

۱۳۹۹ ۰۸ آبان
0 نظر ثبت شده

باتری ها تقریباً در تمام سیستم های تولید کننده ی برق، مانند منابع تغذیه به ویژه یو پی اس(UPS)، دیزل ژنراتورها ، سیستم های PV انرژی خورشیدی ، انرژی باد و یا شبکه برق متناوب، بسیار مهم هستند. جالب است بدانید که طی تحقیقاتی، اثبات شده است که یکی از چالش برانگیزترین و مهمترین نگهداری ها برای سیستم های یو پی اس و حتی سایر منبع تغذیه ها، حفظ و نگهداری از باتری آن است.

باتری ها ابزاری را برای ذخیره برق فراهم می کنند که می تواند برای تأمین برق یک مرکز یا سازمان هنگامی که منبع تغذیه کار نمی کند (به عنوان مثال هنگامی که نور خورشید نمی تابد یا بسیار کم است مثلا در روزهای بارانی، زمانی که باد نمی وزد یا انرژی باد در دسترس نیست یا شبکه اصلی برق خاموش است) استفاده می شود. ذخیره برق توسط باتری ها برای دوره ی زمانی که برق قطع است، خدمات مهم و گاه حیاتی را به مراکز و سازمان ها ارائه می دهند. علاوه بر این آنها می توانند برای تأمین برق تمیز و ثابت برای بارهای حساس مانند تجهیزات آزمایشگاهی و رایانه ها و سیستم های IT، حتی در صورت فعال بودن منبع تغذیه اولیه ، طراحی و استفاده شوند.

 

چندین عامل می تواند منجر به خرابی باتری شود از جمله عدم نگهداری صحیح ، شارژ ناکافی و عمق تخلیه بیش از حد. لازم به ذکر است که حتی در شرایط ایده آل می توان انتظار داشت که باتری ها بین 3 تا 7 سال دوام بیاورند - که به طور قابل توجهی کوتاه تر از طول عمر مورد انتظار برای سایر اجزای سیستم (به عنوان مثال صفحه خورشیدی) است. باتری هایی که به درستی استفاده نمی شوند اغلب در کمتر از یک سال خراب می شوند. بنابراین ، اگر تمرکز کافی روی استفاده و نگهداری صحیح باتری وجود نداشته باشد و اگر بودجه ای برای جایگزینی باتری در هنگام خرابی در دسترس نباشد ، تامین برق سیستم های الکتریکی به شدت به خطر می افتد.

مباحث ذکر شده در مورد باتری بر تمام مراحل شامل نصب و راه اندازی باتری حاکم است، از انتخاب و اندازه گیری تا نگهداری و نظارت ، تحت پوشش قرار می گیرند.

 

نقش باتری ها در یک سیستم انرژی

 

سیستم های اینورتر / باتری (IBS) نوعی منبع تغذیه پشتیبان طراحی شده برای تأمین برق بارهای بحرانی برای چندین ساعت (معمولاً بین 4 تا 24 ساعت) در صورت عدم دسترسی به برق اولیه یا یو پی اس است. آنها همچنین برای تأمین برق ثابت و با کیفیت بالا برای بارهای بدون تماسی (contact loads) استفاده می شوند. برق شبکه یا دیزل ژنراتور به یک صفحه اصلی توزیع برق متصل است که برق را به بارهای غیر بحرانی متصل می کند و باتری های باتری را از طریق اینورتر / شارژر شارژ می کند. باتری ها برق خالص را در برابر بارهای بدون تماس تأمین می کنند و در صورت عدم دسترسی به برق اولیه ، بارهای تماسی را تغذیه می کنند.

 

باتری ها همچنین بخش اساسی در هر سیستم PV خورشیدی هستند ، خواه یک سیستم خورشیدی جدا از شبکه اصلی برق باشد، یک سیستم ترکیبی دیزل و یا یک سیستم متصل به شبکه اصلی برق. برای اطمینان از در دسترس بودن برق تولید شده توسط صفحات خورشیدی برای زمان هایی که نور خورشید است و یا استفاده در شب ، باید یک باتری با اندازه مناسب متصل شود.

 

برای ارزیابی طول عمر باتری سیستم PV خورشیدی ، دیزل ژنراتور و سایر سیستم های تولید کننده ی برق یا سیستم های برق ترکیبی برای مشخصات و محل بارگذاری خاص تأسیسات خود ، از ابزار محاسبه بار و بهینه سازی سیستم HOMER استفاده کنید. این ابزار به طور خودکار بانک باتری مورد نیاز برای هر نوع سیستم انرژی را اندازه گیری می کند.

 

برای مطالعه ی بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.poweringhealth.org/index.php/topics/technology/batteries-and-battery-management

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید