محافظ نوسان یا یو پی اس

محافظ نوسان یا یو پی اس

۱۳۹۷ ۲۸ بهمن
0 نظر ثبت شده

بیشتر کاربران کامپیوتر کاملا در جریان هستند که افزایش قدرت، خاموشی و یا قطعی برق اصلی این ظرفیت را دارد که به کامپیوترها آسیب برساند. برای حل این مشکل، راه حل استفاده از محافظ هاست . دو نوع محافظ استاندارد ، محافظ نوسان- که اشتباها به آن سه راهی گفته می شود- و منبع توان بدون وقفه یا همان یو پی اس را شامل می شوند. اینکه کدام یک را انتخاب می کنید، به کاری که قصد انجام آن را دارید و میزان پشتیبانی که نیاز دارید، بستگی دارد.

بعضا یک محافظ نوسان را معادل یک تقسیم کننده توان- سه راهی- در نظر میگیرند و این بدلیل شباهت ظاهری آن هاست. اما اشتباه گرفتن آن ها با هم خطرناک است. چون یک  مقسم از یک مدار تقسیم ساده ساخته شده است که اجازه می دهد دستگاه های بیشتری از یک پریز استفاده کنند و هیچ گونه نقش محافظتی ندارد. اما محافظ های نوسان علاوه بر اینکه چندین خروجی دارند ، یک مکانیزم و یک خط زمین را نیز شامل می شوند که مانع می شود انرژی بیش از حد به دستگاه های شما منتقل شود.

محافظ های نوسان شامل انواع مختلفی  هستند  . تفاوت هایی چون  ساده تا پیچیده بودن ، یاتفاوت در تعداد خروجی ها ، و یا تفاوت درنوع خروجی هایی که  برای تجهیزات مختلف مانند خطوط تلفن- کارت های اترنت – ورودی کابل USB- کابل های کواکسیال طراحی شده اند ، از عوامل ایجاد تنوع در این محافظ هاست. تمام این امکانات مفید هستند در صورتی که قصد شما از استفاده از این تجهیز تغذیه یک سیستم تلویزیونی و یا کارهای ساده ی اینچنینی باشد  در این صورت با توجه به انرژی مورد نیاز می توان از این محافظ های شارژ استفاده کرد. بیشتر این محافظ های مجهز به یک LED  هستن که نشان می دهند زمین ایمن همچنان برقرار است و یا قطعی و برقراری منبع برق را نمایش می دهند.

یو پی اس تنها راه حل  برای ذخیره کار و زمان در مقابل اختلالات شبکه برق اصلی یک منبع توان بی وقفه کاملا متفاوت از یک محافظ نوسان است. البته درست است که یک UPS مانند محافظ نوسان نقش تقسیم کردن توان و هم ولتاژ کردن تمام تجهیزات متصل به آن را دارد و در مقابل بزرگتر و حجیم تر است، اما نباید فراموش کنیم که اساسی ترین هدف استفاده از یک یو پی اس، کاملا از نام آن استخراج می شود و آن تامین توان بدون وقفه در زمانی که برق اصلی دچار اختلال است، می باشد.

 

محافظ کامپیوتر

 

برای دستیابی به این مهم باتری یو پی اس باید آماده بکار باشد، در این حالت یو پی اس مانند یک باتری پورتابل، پشتیبانی تامین توان تجهیزات را برای مدت کوتاهی بر عهده می گیرد تا هیچ داده ذخیره نشده ای از بین نرود، با این تفاوت که یو پی اس به صورت خودکار مشکل قطعی را تشخیص داده و با کمک باتری های خود تامین توان را ادامه می دهد.

یو پی اس مانند ژنراتور نوع دیگری از برق اضطراری است . با این تفاوت که حتی یک یو پی اس با یک ظرفیت بالای باتری نیز فقط برای مدت محدودی توان مورد نیاز برای تغذیه پشتیبان تجهیزات را تامین می کند. این مدت با توجه به توان مورد نیاز کم یا زیاد می شود . برای تجهیزات چون لپ تاپ و یا تلفن همراه این مدت زمان می تواند طولانی تر باشد. یو پی اس ها رنج قیمت متفاوتی دارند. اما در شرایطی که فقط بخواهیم از خاموشی های ناگهانی سیستم کامپیوتری جلوگیری بعمل آوریم و فقط برای یک مدت کوتاه توان مورد نیاز آن را تامین کنیم به راحتی با یو پی اس های ارزان قیمت میتوانیم نیاز خود را برطرف سازیم. در شرایط که هدف ما از استفاده از یو پی اس، تامین توان پشتیبان برای یخچال و یا تجهیزات پزشکی حساس به دما و یا سیستم امنیتی باشد باید یو پی اس های صنعتی و حساس تر را در نظر بگیریم.

یو پی اس یا محافظ نوسان

یک محافظ برای این در نظر گرفته می شود که از تجهیزات شما در مقابل آسیب های فیزیکی محافظت کند در کنار اینکه اجازه می دهد از چند خروجی استفاده بکنید. یک منبع توان بدون وقفه علاوه بر موارد فوق این مزیت را در اختیار شما قرار میدهد که دیگر با سردرد های ناشی از حذف اطلاعات به هنگام قطعی برق اصلی و یا اختلال در آن، دست به گریبان نخواهید شد.

اگر شما جز کاربران خانگی هستید و حذف اطلاعات مساله حادی برای شما به حساب نمی آید، یک محافظ نوسان به تنهایی برای محافظت از تجهیزات شما کفایت می کند. یو پی اس برای شرایطی پیشنهاد می شود که شما به طور متناوب کارهای حساس با کامپیوتر خود انجام می دهید  و نمی خواهید با ریسک قطعی منبع برق اصلی حتی برای یک ثانیه مواجه شوید.  همچنین در شرایطی که برق اصلی منطقه شما دچار نوسان باشد و یا قطعی های مکرری را به واسطه شرایط آب و هوایی شاهد باشید وجود یو پی اس یک آرامش ذهنی را برای شما در پی خواهد داشت.

اگر شما هر دو این محافظت های فیزیکی را مدنظر داشته باشید، می توانید این دو تجهیز را ترکیب کنید. بیشتر سیستم های یو پی اس یک مقسم ولتاژ  اصلی را دارا هستند و شما می توانید ابزارهای غیرحساس مانند اسپیکرها ، شارژرهای تلفن و یا لامپ ها را به یک محافظ شارژ ارزان در پریز برق دوم متصل کنید.

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید