سرویس یوپی‌اس - بخش سوم

سرویس یوپی‌اس - بخش سوم

۱۳۹۷ ۲۹ مهر
0 نظر ثبت شده

یکپارچه بودن فیلتر یا Filter integrity

در بیشتر یو پی اس ها فیلتر از سه جزء تشکیل شده است؛ ورودی، رکتیفایر و خروجی. معمولا حذف مؤلفه های ناخواسته از موج جریان برق در فیلتر به واسطۀ وجود خازن، اندکتور و مقاومت ممکن می شود. معمولا با اسکن حرارتی می توان خرابی اندکتور یا القاگر را مشخص کرد. احتمال خرابی خازنها هم در شرایط تنش بیشتر است. بسته به نوع خازن، با وارد شدن تنش بیش از حد یا خشک شدگی خازن احتمال انبساط سریع الکترولیک اسیدی و نشت آن وجود دارد.

در یوپی اسهای سه فاز بزرگ صدها خازن به کار می رود. شناسایی کردن یک خازن سوخته سخت و وقت گیر است. یکی از آسانترین راه ها برای بررسی یکپارچگی سیستم بالانس کردن جریان فاز است. با بررسی جریان فاز می توان بینشی از عملکرد خازنها به دست آورد؛ وجود تفاوت قابل توجه در جریان فازها می تواند نشان دهندۀ خرابی یک یا چند خازن باشد.

 

تست واکنش به بار گذرا (Transient response load test)

در آزمایش واکنش گذرا عملکرد یو پی اس در بارهای آنی و متناوب شبیه سازی می شود. دستگاه یوپی‌اس باید بتواند نوسان در بار کامل را بدون ایجاد اختلال در ولتاژ یا فرکانس خروجی جبران کند. با آزمایش مرتب عکس العمل یو پی اس به نوسان بار و مقایسۀ نتایج به دست آمده با مشخصات اورژینال در سالم ماندن یو پی اس مؤثر است.

برای انجام این آزمایش یک دستگاه نوسان سنج یا اوسیلوگراف و لود بانک ها را  به خروجی یو پی اس وصل کنید تا بتوانید سه فاز ولتاژ و یک فاز جریان را مورد بررسی قرار دهید. اضافه و حذف کردن بار روی شکل موج ولتاژ تأثیر می گذارد. در طول آزمایش شکل موج ولتاژ نباید بیشتر از 8 درصد تغییر کند یا ضعیف شود. چنین آزمایشی را می توان روی اتلاف توان ورودی AC نیز انجام داده و بعد بازگشت ورودی AC را اندازه گرفت.

می توانید آزمایش بار را طبق مراحل زیر انجام دهید:

  1. 0% - 50% - 0%؛
  2. 25% - 75% - 25% و
  3. 50% - 100% - 50%.

 

آزمایش نقص ماژول

در سیستم های چند ماژوله باید اطمینان حاصل کرد که در صورت از کار افتادگی یا نقص هرکدام از ماژولها، بار بحرانی حفظ خواهد شد. با اعمال حداکثر باری که سیستم می تواند تحمل کند (به وسیلۀ لود بانک) می توان از کار افتادگی یک ماژول را شبیه سازی کرد. سیستم باید بتواند بدون انحراف قابل توجه از ولتاژ یا فرکانس استاندارد همان بار مورد نیاز را تأمین کند. ماژولها را تک به تک بیازمایید. با از کار انداختن همزمان چند ماژول نیز می توانید انتقال سیستم به حالت بای‌پس را تست کنید.

 

تست از کار افتادگی باتری (Battery-rundown test)

آخرین آزمایشی که باید انجام شود، تست از کار افتادگی باتری است. معمولا بیشتر نقصهایی که در باتریها به وجود می آیند به راحتی قابل شناسایی نیستند. پارامترهایی که در آزمایش باتری یو پی اس باید مورد بررسی قرار گیرند دما، ولتاژ و جریان تحت شرایطی است که بار(load)ها به یوپی‌اس متصل باشند.  

 

ادامۀ مطلب در بخش چهارم...


منبع:

https://www.ecmweb.com/content/how-maintain-and-test-ups-systems

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید