ر تا غ

ر تا غ

۱۳۹۷ ۱۱ مهر
0 نظر ثبت شده

ر

 

رآکتور

(Reactor)

دستگاهی الکترومکانیکی که برای بهبود پروفایل ولتاژ انتقال استفاده می‌شود.

رکتیفایر

(Rectifier)

دستگاهی که جریان متناوب (AC)، که به صورت دوره‌ای جهت عوض می‌کند، را به جریان مستقیم (DC)، که تنها در یک جهت حرکت می‌کند، تبدیل می‌نماید.

ز

 

زمان خاموشی

زمانی که کامپیوتر، دستگاه یا عملیات کار نمی کند، در حال اجرا نیست یا در دسترس نمی باشد.

س

 

سیگنال انرژی

سیگنالی که در آن انرژی محدود و توان متوسط صفر است.

سیگنال توان

سیگنالی که انرژی آن نامحدود اما  توان متوسط آن محدود است.

سیستمِ کچر

(Catcher system)

نوعی پیکربندی که درآن یک یوپی‌اس می‌تواند در صورت خرابی یا معیوب شدن یوپی‌اسهای دیگر پشتیبانی بارهای متصل به آنها را به عهده بگیرد.

سیستم مدیریت باتری

 (Battery Management System)

سیستمی برای کنترل باتری‌ها که امکان نظارت و جلوگیری از شرایط نامناسب برای باتری را فراهم کرده و بدین‌ترتیب موجب افزایش طول عمر آن می‌شود.

سیستم مدیریت ساختمان

 (Building Management System)

یا سیستم اتوماسیون ساختمان (Building Automation System) نوعی سیستم الکترونیکی است که برای کنترل و نظارت بر تجهیزات فنی و الکتریکی مثل روشنایی، برق، سیستمهای اطفاء حریق، سیستمهای امنیتی و تهویه در ساختمانها نصب می‌شود.

سرویس اشتراک فضا یا کولوکیشن

(collocation data center)

مرکز داده‌ای که در آن کسب و کارها از صاحب مرکز داده فضا اجاره می‌کنند. معمولا دارندۀ مرکز داده، امنیت فیزیکی، پهنای باند، برق، سیستم خنک کننده و ساختمان را فراهم می‌کند اما سرور و شبکه ذخیره سازی توسط خود مشتری فراهم می شود. تجهیزات هر مشتری در قفسه‌ها و/یا اتاقهای مخصوص نگهداری می‌شود.

سفت افزار یا ثابت افزار

Firmware

به نرم‌افزارهای ثابتی گفته می شود که در سخت‌افزار انواع دستگاه‌های الکترونیک نصب شده‌اند. ثابت افزارها معمولا روی  ROMثابت هستند و با حذف نسخۀ قبلی و جایگزینی آن با یک نسخۀ جدیدتر به روزرسانی می‌شوند.

سیستم یدکی ایزوله

نوعی پیکربندی که در آن یوپی‌اس اصلی بار را پشتیبانی می کند و یوپی‌اس ثانویه (یا همان یوپی‌اس ایزوله) بای‌پس استاتیک یوپی‌اس اصلی را تغذیه می کند. در این پیکربندی که گاها سیستم N+1 هم نامیده می‌شود، در حالت نرمال ماژول یوپی‌اس اصلی کل بار بحرانی را پشتیبانی می‌کند و ماژول ایزوله هیچ باری ندارد. هرگاه ماژول اولیه معیوب شود یا بار به بای‌پس استاتیک منتقل گردد، ماژول ایزوله پشتیبانی کل بار ماژول اول را به عهده می گیرد.

سیستم مولتی ماژول یا MMS

(Multi-Module UPS System)

سیستم یوپی‌اسی که در پیکربندی موازی عمل می‌کند.

سیستم موازی زیادی

(Parallel redundant system)

یا سیستم موازی اضافی یا سیستم یدکی موازی یا سیستم موازی یدکی به سیستمی با چند ماژول یوپی‌اس هم اندازه اطلاق می شود که به یک باس خروجی مشترک متصل هستند. این سیستم باعث می شود که درصورت خرابی یکی از یوپی‌اسها،تأمین توان لازم برای بار متصل به سیستم ادامه داشته باشد. بدین ترتیب که در شرایط نرمال، بار بحرانی بین یوپی‌اسهای متصل به سیستم موازی تقسیم می شود اما وقتی یکی از ماژولها مثلا برای تعمیر از باس موازی حذف شود ماژولهای دیگر بلافاصله بار ماژول یوپی‌اس حذف شده را به عهده می‌گیرند.

سیلیکون کربید یا  SiC

Silicon Carbide

ماده ای که در دستگاه های برقی به کار می رود. نیمه رساناهای مبتنی بر SiC به دستگاه برخی ویژگی های ذاتی دارند که باعث می شود نسبت به نیمه رساناهای مبتنی بر Si پربازده تر بوده و دمای بیشتری را تحمل کنند. استفاده از این ماده در UPS باعث می شود دستگاه بتواند در دماهای بالا نیز بازدهی لازم را داشته باشد و در نتیجه، هزینۀ خنک‌سازی برای کاربر کاهش یابد.  در کاربردهایی مثل مرکز داده این قابلیت باعث می شود که مصرف انرژی الکتریکی تا حدود 35% کاهش یابد.

سوئیچ انتقال استاتیک

(Static Transfer Switch)

وسیله ای که برای انتقال بار بین دو منبع از نیمه رسانای قدرت، معمولا تریستور(thyristors) استفاده می کند.

سیستم درون‌بست

(Trapped key interlock system)

سیستمی از کلیدها و قفلهایی که برای تضمین توالی درست علمیات امنیتی به کار می رود. دستگاه‌های درونبست یا اینترلاک سیک سیم‌لولۀ الکتریکی دارند که تا زمانی که اختلالی در مدار الکتریکی ایجاد شود کلید را قفل نگه می‌دارد. برای مثال تا زمانی که توان یک کابینت ولتاژ-بالا قطع نشود کلید عوض نمی شود.

ش

 

ص

 

ض

 

ضریب توان

نسبت توان مفید به توان ظاهری

ط

 

ظ

 

ظرفیت اختلال کیلوآمپری

(kilo-Amperes Interrupting Capacity)

درجۀ kAIC بیانگر حداکثر مقدار جریانی است که می‌توان مدار را در برابر آن محافظت نمود. مدارشکنهای مورد استفاده در سیستمهای پشتیبان برق معمولا درجه بندی  kAICبخصوصی دارند. اگر درجۀ  kAIC مدارشکن بسیار پایین باشد ممکن است نتواند مدار را در برابر آسیب ناشی از بار اضافی محافظت کند.

ع

 

غ

 

 
نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید