خرابی یو پی اس ، خازن ها - بخش دوم

خرابی یو پی اس ، خازن ها - بخش دوم

۱۳۹۸ ۲۳ اردیبهشت
0 نظر ثبت شده

هر خازن حتی می تواند در یک حالت " مدار  باز  " نیز دچار از خرابی شود ، به این صورت که خازن به سادگی از انجام عملیات الکترونیکی باز می ایستد .

همچنین این خازن حتی  می تواند در یک حالت اتصال کوتاه نیز به وظیفه ی خود عمل نکند، که در این حالت ممکن است تا حدی  موجب نشت دی الکتریک گردد و ممکن است تغییر شکل دهد یا حتی به مرحله انفجار برسد. . زمانی که عمل نشتی اتفاق می افتد طراحی بسیاری از خازن ها تنها این اجازه را خواهد داد که فقط نشت الکترولیت به آرامی اتفاق بیوفتد، که از این طریق  باعث می شود که ماده ی خورنده به سایر اجزای مدار الکترونیکی دسترسی نداشته باشد،  ولی در حالت غیر ایده آل و در دنیای واقعی این طراحی ها همانند حالت ایده آل خود به وظیفه ی خود عمل نمی کنند .
طبیعتا سوال بزرگی که در اینجا ایجاد می شود این است که  خرابی خازن چطور یو پی اس های مستقل یا یو پی اس های سه فاز را تحت تاثیر قرار می دهد ؟
این موضوع کاملا به این بستگی دارد که خازن در کجای مدار قرار گرفته باشد ، و یا خازن تا چه اندازه در وضعیت سالمی قرار داشته باشد ، و همینطور اینکه آیا خازن به طور سری در مدار قرار گرفته یا به طور موازی تعبیه شده است .


نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشت  این است که  در بیشتر موارد خازنی که از از کار افتاده در ابتدا باعث از کار افتادن یو پی اس شما نمی شود . ولی این خازن  سریعا عملکردیو پی اس شما را  تحت تاثیر قرار می دهد .
از آن جایی که خازن ها در حالت مدار باز به وظیفه شان عمل می کنند ممکن است شما حتی متوجه این موضوع نشوید که آن ها دچار مشکل شده اند ، و  تا زمانی که حالت اتصال کوتاه رخ دهد ، هیچ نشانه ای از این که عمل سر ریز شدن الکترولیت در حال وقوع است ، نشان داده نخواهدشد . در نهایت نحوه عملکرد یو پی اس های بافناوری آنلاین دچار مشکل خواهد شد.
این موضوع توانایی فیلترینگ یوپی اس ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و " زمانی که یک خازن در یک قطار نیرو از کار افتاد ، هر نوع یو پی اس سه فازی به حالت بای پس خواهد رفت . "  این اتفاق باعث می شود که تجهیزات شما در یک حالت نا امن قرار  بگیرد .


این موضوع اصلا خوب نیست چون تشخیص این موضوع که خازن های مدار تان از کار افتاده اند یا نه  اصلا آسان نیست . موثر ترین راه برای اینکه از ،  از کار افتادگی خازن ها جلوگیری کنیم آن است که قبل از وقوع این اتفاق ، از بروز آن جلوگیری کنیم .

چند نکته ی کوچک که در پایین به بیان آن می پردازیم می تواند به شما کمک کند که در حاشیه ی امن قرار بگیرید تا دچار مشکل نشوید .


1 . برنامه ریزی داشته باشید تا طبق یک قائده ی منظم چک آپ های نگهداری و محافظت از تجهیزاتتان را انجام دهید :

برنامه ی روتین محافظت از سیستمتان به این صورت است که باید مطمئن باشید فیلتر ها تمیز باشند .
فن ها به طور مرتب تست شوند . و گرد و غبار و هرگونه دور ریز ها از اطراف کل سیستم تمیز شوند .
توجه به موارد فوق باعث می شود یو پی اس تان در یک دمای خنک تر به فعالیت خود ادامه دهد که این موضوع باعث افزایش طول عمر خازن هایتان می شود .

 

2 . به سالم بودن یا نبودن لبه های خازن توجه کنید :

معمولا ، در حدود هر شش سال یک بار ، باید یک بررسی جامع بر روی خازن های شما انجام گیرد .

این بررسی ها باید شامل بررسی های چشمی به منظور مشاهده ی هرگونه تغییرات ظاهری و همچنین ارزیابی تغییرات دمایی به منظور فهمیدن وجود هرگونه مشکل و مقابله با هرگونه مشکلی که ممکن است رخ دهد ، باشد .
در بعضی از موارد لازم است که شما سیستم های یو پی اس تان  رادر حالت بای پس قرار دهید و یا حتی ممکن است که لازم باشد تا سیستم یو پی اس  خودتان را خاموش کنید . تا توانایی دسترسی به یو پی اس هایتان را به دست آورید.

 

تعمیر یو پی اس

 

3 . خازن های تان را به طور مستمر تعویض کنید :

یک منبع عظیم برای چرخه ی  کار  هر دو نوع از خازن های ای سی و دی سی ، کاتالوگی هست که به همراه خازن ها قرار داده می شود .
این موضوع بسیار مهم است  که بدانید چطور باید از خازن هایتان مراقبت ونگهداری کنید . و همچنین باید بدانید در سیستم های یو پی اس تان چطور باید از این خازن ها مراقبت به عمل آورید .
درباره ی ویژگی های خاص سیستمهای یو پی اس تان با تولید کننده ی یو پی اس صحبت کنید و و هر جایی که لازم بود نسبت به تعمیر و یا تعویض خازن های سیستم یو پی استان اقدام نمایید .

خازن ها می توانند باعث درماندگی و سر در گمی  مدیران تاسیسات باشند .انواع مختلفی از از کار افتادگی ها ، و روش های بسیار زیادی که این از کار افتادگی می تواند سیستم های یو پی اس تان را تحت تاپیر خود قرار دهد ، می تواندباعث ایجاد بلاتکلیفی های فراوانی برای شما شوند .
به همین علت توجه به برنامه های نگهداری متوالی تنها روش مطمئن برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای سیستم تان است

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید