حفاظت از برق تخصصی یک صنعت تخصصی(تولید تراشه های نیمه رسانا)

حفاظت از برق تخصصی یک صنعت تخصصی(تولید تراشه های نیمه رسانا)

۱۳۹۹ ۱۶ مهر
0 نظر ثبت شده

برق ثابت نیست. این جمله در مناطقی که دسترسی به شبکه برق در آنجا محدود است یا مناطقی که شبکه برق محلی خطاها و اختلالات مداوم را تجربه می کند کاملاً شناخته شده است. با درک این موضوع ، شرکتهایی هستند که همواره درگیر تامین برق زنجیره تولیدات محصولات جهانی هستند مانند کارخانجات تولید نیمه هادی ها، زیرا نیاز ویژه ای به برق مداوم و بدون وقفه دارند.

تجهیزاتی که تراشه های نیمه هادی را تولید می کنند، ابزارهایی که قلب محصولات IT به شمار می روند، به دو جنبه دقت بالا در پردازش تراشه ها و قابلیت تولید بالا در ساخت تراشه ها نیاز دارند. از آنجا که اندازه تراشه های نیمه هادی بسیار کوچک است، تجهیزات الکترونیکی تولیدکننده ی آنها باید حرکت دستگاه را در ابعاد یک ده هزارم میلیمتر کنترل کنند. جهت پیاده سازی تکنولوژی مورد نیاز برای کنترل کامل و ایمن این دستگاه، از ریل های حرکتی مینیاتوری، بال اسکروهای مینیاتوری و محصولات دیگر استفاده می شود. که اکثر این تجهیزات با برق کار می کنند در نتیجه وجود اختلال در شبکه ی تامین کننده ی برق این تجهیزات ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به بار آورد.

واقعیت این است که فرایند تولید نیمه هادی توسط تجهیزات مصرف کننده انجام می شوند و مهمترین بخش قضیه اینجاست که تجهیزات برقی تولید این نمیه هادی ها باید توسط یک منبع تغذیه ی بدون وقفه مانند یک UPS محافظت شوند. زیرا قطع یا اختلال در برق ممکن است آسیب های جدی به این سیستم ها وارد کند و هزینه های هنگفتی به بار آورد. سیستم های UPS متناسب این شرکت ها دارای تهویه مناسب بوده و جهت تأمین برق برای حفظ بارهای مصرف کننده طراحی شده اند و اطمینان حاصل می کنند که شرایط بی ثبات شبکه هرگز بر بهره وری این کارخانه ها تأثیر نمی گذارند.

در واقع نصب یو پی اس این اطمینان را حاصل می کند که برق تمیز و پایدار است ، رطوبت و دما ثابت مانده و برق کل محیط تولید  تحت هر شرایط و اختلال برقی، پشتیبانی می شود. هرگونه تغییر در این پارامترهای حیاتی باعث می شود که چرخه تولید نیمه هادی ها قطع شود و کل گروه با هزینه های هنگفت مالی مواجه شوند. نصب یک یو پی اس مناسب تضمین می کند که فرایند تولید می تواند ادامه یابد و انتظارات برقی صنایع زنجیره تامین نیمه هادی ها برآورده شود.

UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) از خاموش شدن سیستم در هنگام قطع دائم و یا لحظه ای برق که برای سیستم های رایانه ای بانک ها ، تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و غیره رخ می دهد ، جلوگیری می کند. در سیستم های UPS برای تامین برق از باتری ها و اینورتر استفاده می شود. در واقع برای چنین صنعت های تخصصی مانند صنعت تولید نیمه هادی ها، منبع تغذیه اضطراری(یو پی اس) مورد نیاز است که دارای قابلیت اطمینان بالا و کارایی بهتری باشد.

به علت عدم نصب یو پی اس مناسب و به اندازه ی کافی حفاظت نشدن دستگاه های مصرف کننده در مقابل برق، هزینه های ناشی از تولیدات اندک ، اتلاف وقت و کاهش زمان تولید دوباره ی محصول ، کیفیت پایین و در نهایت سود از دست رفته می تواند فاجعه ی عظیمی برای کارخانه های ساخت نیمه هادی به بار آورد. یکی از حیاتی ترین اقدامات مربوط به صنایع خاصی همچون تولید نیمه هادی ها، سرمایه گذاری در بهترین سیستم های محافظت از برق ، یو پی اس، می باشد، که تجهیزات مصرف کننده را در آینده از تأثیرات مخرب ناشی از برق نامناسب در امان نگه می دارد. به طور کلی راه حل های حفاظت از برق توسط یو پی اس تجارت شما را قادر می سازد تا با مشکلات ناشی از کیفیت برق ناسالم که اغلب به دلیل افت ولتاژ ایجاد می شوند ، روبرو نشوید. این عوامل می توانند نیروهای محیطی خارجی مانند هوا یا عوامل داخلی مانند موتورها و درایوها باشند.

 

 

تأمین برق با کیفیت بالا از مهمترین دغدغه های اکثر صنایع است ، اما برای صنعت جهانی نیمه هادی نیمه هادی، وجود یک راه حل پشتیبانی از برق مانند یو پی اس یک نیاز تجاری است. در واقع این نوع شرکت ها به یک راه حل کیفیت برق برای کاهش مشکلات و اختلالات ناشی از برق مثل افت و نوسان ولتاژ نیازمند هستند. زیرا برق شرکت های تولید کننده نیمه هادی ها ممکن است در طی مدت زمان های کوتاه و پی در پی دچار افت های اساسی ولتاژ شوند ، که ایم امر باعث می شود تجهیزات آزمایشگاهی آنها از کار بیفتند و تولید برای برنامه ریزی مجدد متوقف شود. این حوادث باعث هدر رفتن مواد ، خرابی و حتی آسیب رسیدن به نیروی انسانی می شود ، موضوعاتی حیاتی که بر سودآوری شرکت و نیازهای فروش و تولید تأثیر می گذارند.

صنعت نیمه هادی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نیمه هادی ها به عنوان مواد اصلی ساخت محصولات مهم الکترونیکی عمل می کنند. وسایل نیمه هادی از تراشه های حافظه بسیار کوچک و ریزپردازنده ها تا برق نیمه هادی های بسیار کارآمد و قابل اطمینان را در بر می گیرد. تولید این تراشه های حساس به جریان الکتریکی با کیفیت بسیار بالا نیاز دارد. برق بدون حفاظت پیشرفته ، ممکن است شرکت های تولید کننده ی این تراشه ها را متحمل آسیب های جدی شوند. هزینه تولید از دست رفته ، زمان کم ، کیفیت و در نهایت سود از دست رفته می تواند مقیاس زیادی برای کارخانه های ساخت نیمه هادی تولید کند که به اندازه کافی محافظت نشده اند.

افت ولتاژ در بسیاری از مطالعات بین المللی به عنوان یکی از پرهزینه ترین مشکلات کیفیت برق در صنعت فرآیند مداوم شناخته شده است. از بین بردن آنها حتی از سطح قوی ترین سیستم های قدرت حتی در سطح اتصال انتقال برای شرکت های برق بسیار دشوار است.

به طور معمول در اثر صاعقه و اختلالات شبکه ایجاد می شود ، افتادگی ها مسافت بسیار زیادی را از طریق شبکه الکتریکی منتشر می کنند و باعث بارهای حساس می شوند. برای برخی از مشتریان این فقط می تواند یک دردسر باشد ، اما برای بسیاری از آنها منجر به از دست دادن محصول گران و خرابی آن می شود.

 

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید