تاریخچه و حقایقی درمورد یو پی اس

تاریخچه و حقایقی درمورد یو پی اس

۱۳۹۹ ۱۴ مهر
0 نظر ثبت شده

همه کسانی که تا کنون رایانه داشته اند از منبع تغذیه بدون وقفه به نوعی در فرم ها و اشکال مختلف استفاده کرده اند. این دستگاه باوجود اینکه شماتیکی مانند سایر دستگاه های الکترونیکی داشته باشد اما نصب ان برای پشتیبانی از تجهیزات مصرف کننده ی شما بسیار مهم و حیاتی است. به همین دلیل در همه شرکت ها، دفاتر ، سازمان ها، مراکز داده و دانشگاه ها و مؤسیسات و حتی نیروگاه ها می توان وجود یو پی اس را مشاهده کرد. علاوه بر این  UPS  های قابل حمل در برنامه های داخلی صنایع مختلف مانند صنعت معدن ، برنامه های نظامی ، صنعتی و غیره استفاده می شوند.

یو پی اس طوری طراحی شده است که از تجهیزات برقی در برابر اختلالات ناشی از برق شهری مانند نوسان  یا افزایش ولتاژ، افت ولتاژ و یا قطع برق، پشتیبانی کند. در واقع یو پی اس از تمام دستگاههای متصل به خود در برابر منبع تغذیه ناپایدار محافظت می کند. اما منبع تغذیه اضطراری این دستگاه شگفت انگیز چیست؟ در این مقاله برخی از حقایق ، اطلاعات و تاریخچه مورد نیاز UPS آورده شده است که ممکن است برای شما جالب باشد.

تاریخچه UPS

هیچ کس واقعاً نمی داند چه کسی UPS را ایجاد کرده ، چه موقع ایجاد شده است و کجا ایجاد شده است. هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. در واقع ، صاحبان صنعت می گویند هیچ کس نمی تواند ادعا کند که دستگاه UPS ایجاد کرده است. تعدادی از دانشمندان نظریه هایی داشتند و تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند. این ایده مدتها قبل از شکل گیری در جامعه وجود داشته است.

اولین UPS توسط دانشمندی به نام جان هانلی ثبت اختراع شد ، فقط در آن زمان منبع تغذیه بدون وقفه نامیده نمی شد. هانلی این اختراع مهم خود را دستگاهی برای تأمین برق بی وقفه و یا برق پایدار نام گذاری کرد. به مرور زمان این این اسم صحیح اما طولانی یو پی اس به یک تعریف مناسب و مخفف به نام UPS تغییر داده شد .

یو پی اس های مدرن با دستگاه هایی که در گذشته وجود داشتند فاصله زیادی دارند. اولین یو پی اس ها شامل یک چرخ دنده بودند که در هنگام قطعی کوتاه مدت برق، برق پشتیبان را برای مصرف کننده های متصل فراهم می کرد. اما این یو پی اس ناکارآمد بود و نمی توانست از سرورها و بانک های اطلاعاتی مدرن پشتیبانی کند. به هر حال ، یو پی اس دوار فقط برق پشتیبان برای مدت زمان خیلی کوتاه تهیه می گپکرد اما هیچ عملکردی برای  محافظت در برابر اختلالات برق ارائه نمی داد. یعنی فقط برای تا مین برای بود در زمان قطعی برق و نه  اینکه برق سالم و عاری از هرگونه اختلال ا در اختیار تجهیزات الکترونیکی قرار دهد. 

 

 

برخی از حقایق کوچک در مورد UPS

اگر قصد خرید UPS دارید ، بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن بدانید. در اینجا برخی از حقایق آورده شده است که به شما در تصمیم گیری صحیح خرید کمک می کند.

سه نوع مختلف UPS در بازار وجود دارد که شامل یو پی اس آنلاین ، لاین اینترکتیو و در آخر یو پی اس آفلاین است.

باتری های یو پی اس آنلاین همیشه به اینورتر متصل هستند. این بدان معنی است که دیگر نیازی به سوئیچ های انتقال برق نیست. یو پی اس آنلاین گرانترین UPS موجود در بازار است اما ازرش خریدش را دارد و شما خیلی بیشتر از آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید. استفاده از آن بی خطر است و از دستگاه ها و سیستم های شما به خوبی محافظت می کند.

UPS آفلاین برای خانه ها و مشاغل کوچک ایده آل است و قیمت پایین تری نسبت به نوع دیگر یو پی اس دارد. UPS  آفلاین ویژگی های اساسی مانند محافظت در برابر ولتاژ و برخی از پشتیبان گیری باتری را دارد. این دستگاه از تمام UPS های موجود در بازار مقرون به صرفه تر است.

UPS با لاین اینترکتیو دارای یک ترانسفورماتور خودکار ولتاژ متغیر است و مانند یو پی اس های فلاین عمل می کند. یعنی محافظت های اولیه و پشتیبان از برق اصلی را که از یک UPS انتظار دارید ارائه می دهد اما کمی کارآمدتر از UPS آفلاین است.

عملکردUPS  به شدت به باتری های ان بستگی دارد. اگر باتری خوبی در UPS نصب کرده باشید ، می توانید از یو پی اس بهترین پشتیبان گیری و حفاظت از ولتاژ را انتظار داشته باشید. اگر می خواهید UPS شما طولانی مدت کار کند و عملکرد خوبی داشته باشد ، باید از باتری آن به خوبی محافظت کنید. علاوه بر این باید مراقب عمر باتری باشید. شما باید شرایط محیطی ، شارژ و دشارژ و کیفیت برق را در نظر بگیرید. اگر محیط خیلی گرم یا خیلی سرد باشد عمر باتری کم می شود.

 

برای مطالعه بیشتر می توانید به ادرس زیر مراجعه کنید:

https://karatec.com.au/history-and-facts-uninterruptible-power-supply/

 
نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید