انواع باتری های مختلف برای یو پی اس

انواع باتری های مختلف برای یو پی اس

۱۳۹۹ ۱۹ شهریور
0 نظر ثبت شده

انواع باتری های مختلف برای یو پی اس(UPS)

 

سه نوع باتری اصلی در منابع تغذیه بدون وقفه وجود دارد: نیکل-کادمیوم ، سرب-اسید و لیتیوم-یون. هرکدام از این فناوری باتری UPSبسته به اینکه برای چه مواردی استفاده می شوند ممکن است در نوع خود بهترین باشند.

 

باتری های UPS-Lead Acid

 

باتری های اسید سرب یکی از پرمصرف ترین نوع باتری ها و منبع برق میلیون ها وسیله مصرفی، تجاری ، پزشکی ، نظامی و صنعتی در سراسر جهان هستندامروزه به دلیل بالا رفتن قیمت محصولات الکترونیکی دور انداختن وسایل خراب برای تعدادی از افراد کار سختی شده است و بسیاری از ما سعی در تعمیر و استفاده مجدد از آن ها را داریم. مصرف باتری های سرب-اسید در سیستم منبع تغذیه بدون وقفه(یو پی اس)، سابقه طولانی و مطمئنی دارند. در برنامه های بزرگ برق و قدرت ، زمانی که وزن مسئله مهمی در نظر گرفته نمی شود ، انتخاب این تنوع باتری از نظر اقتصادی بسیار مناسب خواهد بود. این مقرون به صرفه بودن با سایر ویژگی های عملکردی باتری مانند امپدانس داخلی کم و تحمل بالا همراه است.

باتری های سرب-اسید در دو نوع مختلف وجود دارند:

 

Valve Regulated (VRLA)باتری نوع :

 

این نوع باتری همچنین به عنوان باتری سیلد اسید Sealed Lead-Acid (SLA) نیز شناخته می شود ، این رایج ترین نوع باتری موجود در سیستم های مدرن UPS است. آنها معمولاً با عمر طراحی 5 یا 10 ساله ارائه می شوند و بهتر است در یک اتاق خشک و دمای 20-25 درجه سانتیگراد نگهداری شوند. باتری‌های (وی آر ال ای) گونه خاصی از باتری های اسید سربس قابل شارژ هستند که در مقایسه با باتری‌های اسیدی معمولی محاسن ویژه‌ای دارند که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. این نوع باتری‌ها نیار به افزودن اسید یا آب مقطر نداشته و همچنین کاملاً بسته بوده و نیار به هیچ دریچه و منفذی ندارد. همچنین قابلیت قرار گیری در هر حالتی (عمودی، افقی، وارونه) را نیز دارا می‌باشد

باتری های VRLA در داخل یک کیس بسته شده اند که دارای دریچه ای است که در صورت فشار بیش از حد داخلی ، گاز آزاد می کند ، بنابراین به این نوع باتری ها به اصطلاح باتری های با "تنظیم سوپاپ" نیز گفته می شود. این نوع باتری ها از آنجا که مهر و موم شده اند ، می توان آنها را به صورت عمودی یا افقی نصب کرد ، بنابراین برای استفاده در محفظه های باتری ، قفسه های رک مونت یا کابینت های خارجی مناسب هستند. علاوه بر این ، آنها به هیچگونه نگهداری مستقیمی مانند پر کردن منظم با آب نیاز ندارند.

دو نوع اصلی از ترکیبات الکترولیت در باتری VRLA UPS استفاده می شود Mat Matter Glass (AGM) ، جایی که الکترولیت در یک جدا کننده شیشه میکروفیبر متخلخل نگه داشته می شود. و ژل(Gel) ، که از مخلوط اسید سولفوریک و سیلیکا ساخته شده است.

به طور کلی باتری ژلی از انواع باتری های سربی - اسیدی است. در این باتری‌ اسید سولفوریک با سیلیس مخلوط می‌شود و یک خمیر یا ژل غلیظ ایجاد می‌کند. این خمیر وقتی که در زمان ساخت باتری شروع به خشک شدن می‌کند شیارهای ریزی را تشکیل می‌دهد که اجازهٔ عبور گاز بین صفحات مثبت و منفی را می‌دهد. بدین ترتیب اکسیژن و هیدروژن می‌توانند از طریق شیر اطمینان از باتری به بیرون هدایت شوند

استفاده از ترکیبات الکترولیت با فناوری AGM به دلیل هزینه کمتر ، مقاومت داخلی کمتر و میزان شارژ / دشارژ بالاتر ، در باتری های UPS یک امر عادی است.

برای مقایسه ، VRLA ژلی دارای مقاومت داخلی بالاتری است که باعث می شود برای دشارژ سریع و معمول در برنامه های UPS ، کمتر مناسب باشد. البته از نظر داشتن دامنه کارکرد گسترده تر و دمای کار (-40 درجه سانتیگراد تا 55 درجه سانتیگراد) و عمر طولانی تر ، مزایایی را به همراه دارد.

 

 

Vented Open (VLA)باتری نوع:

 

این باتری ها با نام Flooded نیز شناخته می شوند ، دارای صفحاتی هستند که با اسید الکترولیت غرق می شوند. این نوع لاتری ها عمر طولانی تری دارند (حداکثر 20 سال) و معمولاً در تاسیسات بزرگ که به درجه آمپر ساعت  (Ah)  بالایی نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجا که این باتری ها مهر و موم نشده اند ، هر نوع هیدروژن تولید شده مستقیماً به محیط وارد می شود. این بدان معنی است که نصب یو پی اس که از باتری های VLA استفاده می کند به سیستم های تهویه قوی تری نیاز دارند و می توانند خطر ایمنی بیشتری را به دنبال داشته باشند و همچنین برای محیط زیست هم آلودگی به بار اورند .

برای غلبه بر این خطرات ، باتری های VLA باید در یک اتاق اختصاصی با امکانات شستشو در صورت نشت اسید قرار گیرند. از آنجا که این نوع باتری ها از تهویه بالایی برخوردار هستند ، باید آنها را نیز به صورت قائم نگه داشت و سطح آب را به صورت دستی بالا برد. علاوه بر این نمی توان از آنها در کابینت یا قفسه استفاده کرد، به این معنی که برای محیط های اداری یا  مرکز داده مناسب نیستند. و جالب است بدانید که باتری های VLA  گرانتر از VRLA هستند.

 

برای مطالعه بیشترمیتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.riello-ups.com/questions/60-different-types-of-ups-batteri

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید