انتخاب یوپی اس مناسب برای تجهیزات پزشکی

انتخاب یوپی اس مناسب برای تجهیزات پزشکی

۱۳۹۷ ۰۱ اسفند
0 نظر ثبت شده

تجهیزات پزشکی در زمینه ی تشخیص و درمان پزشکی، در جراحی ها و بیمارستان ها، امکانات وسیعی را در اختیار متخصصان مراقبت های بهداشتی  قرار می دهد.  تجهیزات پزشکی شامل تجهیزات آزمایشگاهی بالینی، سیتی اسکنرها ، تجهیزات چشم پزشکی، ماموگرافی، سیستم MRI ، عکس برداری اشعه ایکس ، سونوگرافی، آنالیزورهای گاز و... را شامل می شوند. در کشورهای در حال توسعه کیفیت پایین شبکه قدرت تهدیدی اساسی برای چنین تجهیزاتی بحساب می آید. برای داشتن بهترین مراقبت های پزشکی به کمک این تکنولوژی ها، باید برای تجهیزات، بهترین محافظت منبع توان نیز بعمل آید. در طراحی تجهیزات الکترونیکی حفظ امنیت بیمار و اپراتور در درجه اول اولویت قرار دارد. بسیاری از تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها مانند نمایشگرها، با سیگنالهای بسیار پایین عمل می کنند. بنابراین نسبت به تداخل های الکترومغناطیسی بسیار حساس هستند. جریان نشتی تجهیزات در این مورد بسیار حساس است و باید در کمترین حد، سطح آن را تنظیم کنیم.

 

لزوم استفاده از یوپی اس برای تجهیزات پزشکی

سیستم یوپی اس می تواند راحتی و ایمنی بیماران را تامین کند و از داده های آنان حفاظت کند زیرا تجهیزات پزشکی بدون منبع پشتیبان بدون وقفه، بر اثر عواملی چون اختلالات شبکه برق اصلی و یا قطع شدن آن، آسیب خواهند دید و داده های بیماران از بین خواهد رفت. هر کدام از تجهیزات پزشکی، مشخصات تامین توان خاص و الزامات تنظیم ولتاژ خاصی دارند و منبع توان  پشتیبان آن ها باید طبق مقررات ایمنی پزشکی تعیین شود. دستگاه های تصویر برداری هنگامی که در حالت استندبای هستند مصرف برق بسیار پایینی دارند، منتها زمانی که اسکن انجام می شود مصرف برق آن ها بسیار افزایش می یابد. بنابراین نوسانات و اختلالات برق شهری، بسیار برای آن ها مضر است و برای تامین توان آن ها نیاز است که از یک یوپی اس ترانس دار استفاده کنیم. یک ترانسفورماتور ایزوله در خروجی اینورتر ، یک ایزولاسیون کامل گالوانی بین ولتاژ DC و خروجی در سمت بار ایجاد می کند. بدین طریق ضمن تامین توان در هنگام قطعی برق اصلی از آلودگی های الکتریکی ، جلوگیری بعمل می آورد. میزان اعوجاج هارمونیک را به حداقل  می رساند وداشتن کمترین میزان خطا را تضمین میکند.

 

یک یوپی اس ممکن است  در یک میزCPR ، فقط  برای کارهای اساسی فلروسکوپی در قسمت حذف کاتتر استفاده گردد و یا اجازه کار کل سیستم را محیا کند. پس با توجه به توان تجهیزاتی که لزوم استفاده همزمان آن ها احساس میشود، اقدام به انتخاب یوپی اس می کنیم.

 

تفاوت یوپی اس ترانس دار و بدون ترانس

یک ترانس ایزوله  فقط ولتاژ متناوب را به تجهیزات الکتریکی منتقل می کند. بنابراین کاملا مولفه ی DC را حذف می کند و مانع انتقال آن از یک سیم پیچ به دیگری می گردد. ترانس ایزوله ، نویز الکتریکی را حذف می کند و از کاربران تجهیزات در مقابل شوک های الکتریکی محافظت بعمل می آورد تا تداخل های هارمونیک را کاهش دهد. در ترانس ایزوله فقط میدان مغناطیسی بین دو سیم پیچ برقرار است و ارتباط الکتریکی با یکدیگر ندارند.

 

مزایای یک یوپی اس ترانس دار

1- نیاز به زمین کردن قابل اطمینان در بارها :  گاها سیستم زمین یوپی اس مقاومت بالایی دارد در حالی که بارهایی که به آن متصل هستند نیاز به مقاومت زمین صفر دارد. در چنین مواردی یک ترانسفورماتور ایزوله می تواند عملکرد ایمن سیستم زمین را ، تضمین کند.

 

2- تبدیل ولتاژ : اگر ولتاژ خروجی یوپی اس متفاوت با ولتاژ مورد نیاز تجهیزات باشد به کمک یک ترانسفورماتور جداساز می توان ولتاژ مورد نظر را تنظیم کرد. 

3- کاهش نویز و جریان خطا : یک ترانسفورماتور ایزوله میتواند  نویز و جریان اتصالی را کاهش دهد تا از عملکرد مناسب تجهیزات نصب شده اطمینان حاصل گردد. ترانسفورماتورهای ایزوله  از میدان های فارادی استفاده می کند تا نویز و جریان های نشتی را کاهش دهد.

 

یوپی اس  ترانس دار پیشنهادی برای تجهیزات پزشکی

یوپی اس سری NS-ISO TECH دارای محدوده وسیع ولتاژ ورودی هستند، ترانسفورماتور ایزوله موجود در این UPS ایزولاسیون کامل در مقابل اختلالات برقی را برای تجهیزات حساس فراهم می کند. محدوده ی وسیع ولتاژ ورودی و قابلیت تحمل اضافه بار و تکنولوژی PFC پیشرفته – اصلاح ضریب قدرت ورودی- و حذف نویز تداخل های الکترومغناطیسی، از مشخصه های این نوع ازUPS هاست. این UPS  مجهز به مد ذخیره سازی انرژی  و شارژ هوشمند باتری ها ست ،در نتیجه باعث کارایی بهینه باتری ها می گردد. همچنین به طور همزمان با ژنراتور می تواند استفاده است. ترانسفورماتور ایزوله مد تبدیل فرکانس را فراهم می کند و برای جداسازی کامل برق DC از برق خروجی استفاده می شود.

البته در یوپی اس های ترانس دار در صورتی که در مد بای پس کار کنند، دیگر خروجی و ورودی ایزوله نخواهند شد. راه حل این مشکل بدین صورت است که ترانس ایزوله را در خروجی و یا ورودی یوپی اس قرار دهیم. اگر ترانس ایزوله در ورودی یوپی اس قرار بگیرد از یوپی اس نیز در شوک های الکتریکی محافظت می کند که در این صورت ایمنی فنی کارکنان کاملا تضمین خواهد شد. یوپی اس های سری Hi Tech  NIROOSAN   که امکان کار با ترانس ایزوله را دارند در این حالت، نیاز به منبع پشتیبان را مرتفع خواهند کرد.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید