استابلایزر سروو موتور چیست؟ و چرا باید آن را نصب کنیم؟

استابلایزر سروو موتور چیست؟ و چرا باید آن را نصب کنیم؟

۱۳۹۹ ۲۵ آبان
0 نظر ثبت شده

 

Servo Stabilizer یک سیستم تثبیت كننده ولتاژ با تکنولوژی موتور سروو است كه ولتاژ بهینه را با استفاده از ترانسفورماتور Buck \ Boost در اختیار مصرف کننده ها قرار می دهد. این دستگاه  نوسانات ولتاژ را از ورودی گرفته و جریان خروجی را تنظیم می كند. یک موتور سنکرون AC (این موتورها دسته‌ای از موتورهای الکتریکی برق متناوب (AC) هستند که روتور آن‌ها با سرعتی ثابت می‌چرخد. منظور از سرعت ثابت آن است که در صورت تغییر میزان بار مکانیکی روی شفت، سرعت گردش موتور تغییر نخواهد کرد.) ولتاژ را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت تنظیم می کند و ولتاژ خروجی را با اجزایی مانند کارت کنترل ، دیمر ، مقایسه کننده ، ترانزیستور ، موک و ... مدیریت می کند.

 

اجزای اصلی و عملکرد آنها (هفت بخش اصلی در تثبیت کننده ولتاژ سروو وجود دارد): 

 

1. دیمر (ترانسفورماتور متغیر)

2. برس کربنی

3. سرو موتور - همگام سازی موتورها

4. ترانسفورماتور Buck–boost (ترانسفورماتور سری)

5. کانتکتور یا رله

6. MCB ، MCCB

7. مدار الکترونیکی

 

1. دیمر (ترانسفورماتور متغیر) - به طور معمول به شکل گرد است. هسته چنبره سیلیکون CRGO برای سیم پایه و مسی با نسبت چرخش خاص با توجه به ظرفیتش استفاده می شود. هدف اصلی دیمر افزایش یا کاهش ولتاژی است که ترانسفورماتور تقویت و کاهنده (Buck–boost) را تغذیه می کند. 50٪ ولتاژ خروجی فقط توسط دیمر کم یا زیاد می شود. به بیان ساده تر، دیمر یک مدار الکترونیکی است که روشنایی یک لامپ را تغییر می‌دهد. بنابراین با دیمر می‌توان روشنایی یک لامپ را کنترل کرد و به دلخواه تغییر داد. البته از دیمر نمی‌توان برای لامپ مهتابی استفاده کرد. این وسیله با دریافت ولتاژ منبع، می‌تواند ولتاژی نزدیک صفر ولت تا ولتاژ منبع را به عنوان خروجی فراهم کند.

به عنوان مثال: اگر ولتاژ ورودی 160 ولت باشد ، دیمر آن را به 190 ولت افزایش می دهد و بقیه 30 ولت (از آنجا که برای اجرای هر بار تک فاز 220 ولت نیاز است) توسط ترانسفورماتور Buck Boost انجام می شود.

 

2. برس یا جاروبک کربنی - وسیله‌ای برای هدایت جریان الکتریکی بین سیم‌های ثابت و غیر ثابت است. به عنوان مثال در موتور الکتریکی کاربرد دارد. این برس الکترونیکی یک قسمت متحرک در تثبیت کننده سرو است ، که در شافت نصب می شود تا با دیمر تماس داشته باشد. اگر تغییر ولتاژ ورودی مکرر باشد ، این برس کربنی به مرور از بین می رود و مشتری مجبور است  مرتبا آن را تعویض کند. به همین دلیل تولیدکنندگان تثبیت کننده سروو باید از برس کربنی با بهترین کیفیت استفاده کنند.

 

3. سرو موتور (Synchronizing Motors) - همانطور که از نام موتور پیداست سروو موتور قسمت اصلی تثبیت کننده سرو است. موتور با توجه به ولتاژ ورودی ، بازوی متصل به دیمر را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخاند.

 

4. ترانسفورماتورBuck-Boost برخلاف دیمر، به شکل مستطیل است. Bobin (بوبین یا پیچه عبارت است از سیم طویلی که به طورمنظم به صورت مارپیچ منظمی پیچیده شده است) مجهز به هسته EI CRGO است. هنگامی که ساختار ترانسفورماتور ساخته می شود ، برای محافظت بیشتر در مخزن لاک الکل فرو می رود.

این نوع لاک عایق که لاک ترانسفورماتور نیز نامیده می شود، روی کلیه سیم پیچ های مورد استفاده در ترانسفورماتورهای تقویت کننده باک قرار داده می شود تا قبل از آماده شدن تثبیت کننده سروو برای آزمایش رگرسیون ، آنها را کپسوله کند. لاک ترانسفورماتور باعث افزایش عمر سیم پیچ و محافظت از سیم پیچ های ترانسفورماتور در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب های محیطی می شود که در غیر این صورت به دلیل لرزش آسیب می بینند. از این لاک می توان به عنوان یک عایق عالی برای هر سیم پیچ استفاده کرد. اگرچه این خاصیت ترانسفورماتور در ترانسفورماتور ایزوله نیز وجود دارد ، اما با ترانسفورماتور Buck–boost متفاوت است

 

5. کنتاکتور - عملکرد کنتاکتور این است که خروجی هر تثبیت کننده سروو را در صورتی که بیش از حد مجاز باشد کاهش دهد.

 

6. MCB، MCCB - MCB برای روشن یا خاموش کردن تثبیت کننده سرو استفاده می شود و از اتصال کوتاه محافظت می کند در حالی که MCCB به طور معمول برای محافظت در برابر اضافه بار است.

 

7. مدار الکترونیکی - همانطور که از نامش پیداست ، سیگنال را به قسمت های مختلف تثبیت کننده سروو مانند موتور ، دیمر و غیره می فرستد ، بنابراین مطابق با آن سیگنال کار می کند و سهم خود را در تثبیت ولتاژ انجام می هد.

 

برای مطالعه ی بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:

www.servostabilizer.org.in/what-is-servo-stabilizer/

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید