از بین رفتن باتری سرب اسید

از بین رفتن باتری سرب اسید

۱۳۹۷ ۱۱ آذر
0 نظر ثبت شده

از بین رفتن باتری سرب اسید

 

1-ظرفیت محدود "قابل استفاده"

به طور معمول، فقط 30٪ تا 50٪ از ظرفیت اسمی باتری های  اسید سرب معمولی "باتری دیپ سایکل" استفاده شود،این به این معنی است که یک باطری با ظرفیت 600 آمپر ساعت در عمل فقط 300 آمپر ساعت ظرفیت واقعی را فراهم می کند

                                            اگر حتی گاهی اوقات باتری های بیشتری را تخلیه می کنید، عمرآنها به شدت کوتاه می شود

2- چرخه عمر محدود(Limited Cycle Life )

حتی اگر روی باتری های خود بار زیادی وصل کردید، مراقب باشید هرگز بیش از حد آنها را تخلیه نکنید، حتی بهترین باتری های اسیدی سرب عمدتا به طور معمول تنها برای 500-1000 دور مناسب هستند

اگر شما  به بانک باتری خود به صورت مکرر فشار بیاورید، این کار منجر به کاهش عمر باتری های شما ( حتی کمتر از 2 سال) میشود.

 

اسید سرب(AGM)

انتظارات لایف سایکل در مقابل DOD

3-شارژ آهسته و ناکارآمد

20٪ آخر ظرفیت باتری سرب اسید را نمی توان "سریع" شارژ کرد.

80٪ از اولین  ظرفیت باتری متواند به وسیله ی "بارگیری شارژ" "فله شارژ" توسط شارژر هوشمند سه مرحله ای به سرعت شارژ شود(خصوصا باتری های AGM می توانند به جریان شارژ بالا برسند) ، اما پس از آن مرحله "جذب" شروع می شود و جریان شارژ به طور چشمگیری کاهش می یابد. درست همانند یک پروژه توسعه نرم افزار، 20٪ نهایی کار میتواند 80٪ زمان را در بر داشته باشد.

اگرچه شما بخواهید که در یک شب باتری های خود را شارژ کنید در این صورت این امر برای شما یک مشکل نخواهد بود، اما اگر مجبور باشید ژنراتور خود را به مدت چند ساعت ببندید، مسئله مهمی است (که می تواند نسبتا پر سر و صدا و گران قیمت باشد) اگر قبل از آنکه 20 درصد نهایی به پایان برسد، بسته به تجهیزات خورشیدی تنظیم شود، به راحتی می توانید باتری هایی که هیچ وقت به طور کامل شارژ نشده اند،فول شارژ شوند.

اگر در عمل چند درصد نهایی ظرفیت باتری  به طور کامل شارژ نشود، مشکل آنچنانی به بار نمی آید،  زیرا در غیر اینصورت  می بایست عمر  باتریهای سرب اسید در حالت  فول شارژ نشدن بیش از حد معقول تمام شود.

4- انرژی از دست رفته

در حالت عادی  تمام زمان ژنراتور هدر رفته، و باتری های لید اسید در فشار خواهند بود مسئله مهم دیگر نیز، باتری ها % 15 از انرژی که از طریق ناکارآمدی شارژ ذاتی وارد شده است را هدر میدهند بنابراین اگر شما 100 آمپر قدرت را ارائه می کنید، فقط 85 آمپر ساعت ذخیره می کنید.

این امر می تواند هنگامی که از طریق خورشید شارژ می شود، ناامید کننده باشد.  زمانی که شما تلاش می کنید تا قبل از اینکه خورشید توسط ابرها پوشیده شود و یا غروب کند  به وسیله ی هر تقویت کننده ای که ممکن است تا حداکثر  فشار واردرا از  بهره وری کاهش دهید.

5-تلفات Peukert

هر نوع از باطری اسيد سرب هر چه سريعتر  تخليه شود، انرژي کمتري ميتواند از آن خارج شود. این اثر را می توان با استفاده از قانون Peukert محاسبه کرد (به نام دانشمند آلمانی W. Peukert)

و در عمل این بدان معنی است که بارهای فعلی بالا مثل یک دستگاه تهویه کننده، یک مایکروویو یا یک پکیج الکتریکی می توانند باعث ایجاد یک ظرفیت باتری اسیدی شود که به اندازه 60٪ ظرفیت معمول خود را تامین کند. این زمانی است که شما بیشترین نیاز را از دست می دهید

 

 

پس از تلفات Peukrt در تخلیه سرب اسید سریع

مثال بالا مشخصات باتری Concord AGM را نشان می دهد. این مشخصات بیان می کند که باتری می تواند 100٪ ظرفیت آن را در 20 ساعت (C / 20) تخلیه کند در صورت تخلیه در یک ساعت (C / 1)، تنها 60 درصد از ظرفیت امتیاز توسط باتری تحویل خواهد شد

این اثر مستقیم از تلفات Peukert است.

در پایان روز، یک باتری AGM برای 100Ah در C / 20 ظرفیت 30Ah را در زمانی که در یک ساعت تخلیه می شود، به عنوان 30Ah = 100Ah x 50٪ DoD x 60٪ (تلفات Peukert) ارائه می دهد.

 

 

ظرفیت قابل استفاده در اسید سرب در C / 20(تخلیه 20 ساعته)

 

ظرفیت قابل استفاده در اسید سرب در(تخلیه یک ساعته) C / 1

6 / مسائل مربوط به قرار دادن

باتری های اسیدی سرب در جریان شارژ باتری گاز اسیدی، گاز مضر را آزاد می کنند و باید در جعبه باطری مهر و موم شده قرار بگیرند همچنین جهت جلوگیری از ریختن اسید به بیرون، باید به طور صاف قرار داده شوند شوند. باتری AGM این محدودیت ها را ندارد و می تواند حتی در داخل فضای زندگی شما قرار بگیرند.

این یکی از دلایلی است که باتری های AGM بسیار محبوب فروشندگان قرار گرفته اند.

6 / الزامات تعمیر و نگهداری

باتری های اسیدی سرب باید به صورت دوره ای با آب مقطر پر شوند، که می تواند در صورت خرابی باتری های شما دشوار باشد

باتری های  AGM و ژل نیاز به تعمیر و نگهداری آنچنانی ندارد ، در حالیکه بدون نیاز به تعمیر و نگهداری می توان با ناکامی روبرو شد، باتری سلولی که به طور تصادفی بیش از حد بار شده است، می تواند با جایگزینی آب جوش آن را نجات داد، یک باتری ژل یا AGM که بیش از حد شارژ می شود، اغلب غیر قابل برگشت می شود.

7-ولتاژ sag

باتری 12 ولت اسید سرب کاملا شارژ حدود 12.8 ولت شروع می شود، اما قطرات ولتاژ به طور مداوم تخلیه می شودولتاژ پایین تر از 12 ولت است که باتری هنوز 35 درصد از ظرفیت کلی آن را باقی می گذارد، اما برخی از لوازم الکترونیک ممکن است با کمتر از 12 ولت کامل کار کند. این اثر "sag" همچنین می تواند منجر به کم نور شدن نور شود.

8 / اندازه و وزن

یک باتری معمولی با ابعاد 8 درصدی که معمولا برای بانکهای باتری بزرگ استفاده می شود، 20.5 "x 10.5" x 9.5 "است. برای انتخاب یک مثال خاص 8D تروجان 8D-AGM وزن 167 پوند را دارد و تنها 230 آمپر ساعت از ظرفیت کل را در اختیار شما قرار می دهد که شما را با 115 آمپر ساعت واقعا قابل استفاده می کند و تنها 70 دستگاه برای برنامه های تخلیه بالا!

اگر شما سیستم برق یو پی اس برای یک سازمان یزرگ پیاده سازی می کنید، حداقل چهار 8D یا هشت نفر را می خواهید. این یک وزن خیلی زیادی  است که در اطراف آن حرکت می کند که اقتصاد سوخت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. و اگر فضای محدودی برای باتری های خود دارید، تنها ظرفیت باتری شما محدود می شود.

 

تراکم انرژی خاص با تکنولوژی باتری

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید