5 فاکتور اصلی موثر در طول عمر باطری

5 فاکتور اصلی موثر در طول عمر باطری

۱۳۹۸ ۰۹ اردیبهشت
0 نظر ثبت شده

سوال اغلب مشتری ها این است که چه بازه ی زمانی طول خواهد کشید تا عمر باطری ups تمام شود. جواب این سوال بستگی به شرایطی دارد.

عمر هیچ کدام از باطری ها دائمی نیست. عمر باطری را می توان با استفاده از منابع انرژی بدون وقفه تحت شرایطی که در دفترچه ی راهنما توصیه شده است، به حداکثر رساند. در بیان کلی تر، عمر باطری های UPS به 5 فاکتور اصلی وابسته است :

 

 

1. محل قرارگیری UPS :

توصیه می شود که یک ups در یک محیط با دمای کنترل شده و محدودیت های ویژه قرار بگیرد. در نزدیکی پنجره ها یا محیط هایی که حجم زیادی از رطوبت و گردو غبار و گازهای خورنده وجود دارند، قرار نگیرد. همچنین دریچه ی تهویه هوا باز نگه داشته شوند.

 

 

2. محدوده ی دما :

ظرفیت مجاز برای یک باطری ups ( شرایطی که طول عمر باطری را ماکزیمم می¬کند و در نتیجه باطری عملکرد مطلوبی خواهد داشت) بر اساس دمای محیط 25 درجه¬ی سانتیگراد (77درجه فارنهایت) است. هر 10 درجه¬ی سانتیگراد (18 درجه ی فارنهایت) افزایش دمای محیط، باعث کاهش 50 درصدی از عمر باطری خواهد شد.

 

 

3. تعداد شارژ و دشارژ ( سیکل کارکرد باتری) :

در هنگام نصب، یک باطری صد در صد ظرفیت مجاز خودش را دارا می باشد. اما هر چرخه ی تخلیه ( به عبارت دیگر، هر دفعه که یو پی اس روی باطری می رود) ظرفیت نسبی آن را کمی کاهش خواهد داد. درک درستی از سیکل کارکرد باتری می تواند به مشتری ها کمک کند تا چرخش تکراری یا غیرعادی را متوجه شوند و عمر باطری را پیش بینی کنند.

همچنین بیشتر مدل های ups قابل تنظیم می باشند، بطوریکه مشتری ها می توانند "تعداد شارژ و دشارژ اضافی" را کاهش دهند که باعث مصرف غیرضروری باطری نشود.

 

 

4. نحوه ی نگهداری :

اجازه بدهید مشتریان بدانند که  باتری های یو پی اس مانند باتری های قدیمی ماشین، نیاز به نگهداری و تعویض آب باتری ندارند. به آنها اطمینان دهید که باطری ها را برای پاکیزگی بازبینی خواهید کرد و هرگونه گرد و غبار و خاک و آلودگی محیطی را ازبین می برید. باطریهایی نشت پیدا کرده یا باطری ها با تورم بیش از حد، باید به موقع تشخیص داده شده و تعویض شوند.

 

 

5. شرایط انبار کردن باطری :

برای جلوگیری از عواقب خرابی، بیشتر مشتریان ups می توانند قبل از نیاز پیدا کردن به باطری های جایگزین، آنها را خریداری کنند. فقط هر 6 ماه یکبار باید باتری ها بصورت کامل شارژ شوند. در غیر این صورت باتری ها طی 18 تا 30 ماه کارآیی خود را از دست خواهند داد.

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید