10 نکته اساسی درانتخاب یک سیستم یو پی اس

10 نکته اساسی درانتخاب یک سیستم یو پی اس

۱۳۹۷ ۲۹ بهمن
0 نظر ثبت شده

10 نکته اساسی که باید درانتخاب یک سیستم ups آن ها را مدنظر قرار دهیم.

ups ها می توانند در مقابل نوسان های شدید ناشی از صاعقه، افت توان، افت ولتاژ، افزایش ولتاژ و شرایط نامناسب منبع ولتاژ تغذیه اصلی، از سیستم ها محافظت کنند. محافظ های نوسان در مقابل تعداد زیادی از نوسانات الکتریکی کوتاه مدت، حفاظت مقرون به صرفه ای را ارائه می دهند. اما برای ایجاد حفاظت کافی در محل، باید بدانید که چه انتظاری از آن ها دارید و چه فاکتورهایی را در انتخاب این دستگاه ها باید مورد بررسی قرار دهید.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کسب و کارها را درگیر می کند نوسانات ناشی از  صاعقه است. این نوسانات به سرورها، کامپیوترهای شخصی، مودم های پهن باند، پرینترها، سوئیچ ها، روترها و سایر تجهیزات، صدمه وارد می کند. این نوسانات در ابعاد مختلفی رخ می دهند و صدمات ناشی از آن ها حجم مختلفی می تواند داشته باشد. 

در حقیقت حتی اگر نوسانات ناشی از صاعقه رخ ندهد، افت ولتاژ،  افزایش ولتاژ و خاموشی های کامل، هر کدام به تنهایی می تواند باعث از دست دادن اطلاعات و خاموشی سیستم ها شود. نوسانات و تغییرات ولتاژی و شرایط نامناسب ولتاژ برق اصلی موجب می شود که قطعات حساس برقی، دچار آسیب گردند. خوشبختانه منابع برق اضطراری -ups- در مقابل تمام این تهدیدات از تجهیزات محافظت می کند. در حالی که محافظ های نوسان یک محافظت به صرفه در مقابل نوسانات الکتریکی لحظه ای را تامین می کند . حال ما 10 فاکتوری که باید  در انتخاب یک  ups و یا محافظ نوسان،  در نظر بگیریم به اختصار بیان می کنیم.

1- ظرفیت توان

زمانی که به مشخصات ups ها توجه می کنیم ولت – آمپر اولین مشخصه ای است که باید آن را تعیین کنیم. یک ups با رنج توان پایین نسبت به بار، نمی تواند مانع از بین رفتن داده ها و خاموشی ناخواسته تجهیزات، در هنگام قطعی های پیش بینی نشده گردد. بهمین دلیل، این مساله بسیار حیاتی است که ups با باری که آن را ساپورت می کند کاملا هماهنگ باشد.

شرکت نیروسان،  Sinus-Line 1000VA اینتراکتیو با توان خروجی 800 وات و خروجی کاملا سینوسی را  برای پشتیبانی یک سرور HP معرفی می کند. حتما در نظر داشته باشید که قیمت این محصول مناسب تر از ups های آنلاین با توان مشابه است.

کسب و کار های کوچک معمولا از یک PC معمولی بعنوان سرور استفاده می کنند، در این صورت  Necron 1000VA  لاین اینتراکتیو با یک باتری داخلی بمدت 20 دقیقه می تواند تغذیه کامپیوتر را تامین کند. هنگام محاسبات الزامات الکتریکی شبکه ها، باید حتما مطمئن شویم که توان تجهیزات جانبی نیز در نظر گرفته شوند. نمونه هایی از این تجهیزات که گاها فراموش می شوند، هارد دیسک های خارجی، سویئچ های KVM، روترها  و... هستند.

2- ظرفیت خروجی

دستگاه های ups مجهز به چند خروجی است که کامپیوترها و سایر تجهیزات را در زمان قطعی برق اصلی تغذیه می کند. تعداد خروجی های مناسب با تعداد باتری های پشتیبانبا توجه مشخصات فنی تعیین می گردند. همچنین بیشتر مدل های ups دارای پریز های محافظ نوسان هستند که این امکان را فراهم می کنند که از تجهیزات در مقابل اختلالات لحظه ای منبع برق اصلی محافظت کنند. تعداد خروجی های یک ups و یا محافظ شارژ محدود است بنابراین باید قبل از خرید ، تعداد تمام تجهیزات را مدنظر داشته باشید تا تعداد خروجی مناسب را تخمین بزنیم.

3- حفاظت الکتریکی

کامپیوترها و تجهیزات جانبی معمولا برای ولتاژ 220 ولت متناوب و فرکانس  50 هرتز طراحی شده اند. خروجی های یک ups کاملا با این نیاز منطبق هستند. محافظ های نوسان کیفیت ولتاژ را کنترل می کنند این در حالی است که اکثر مدل های ups ولتاژ شبکه را تنظیم می کند . همچنین  محافظ های نوسان مانند ups ، سطح ولتاژ را در مقدار مشخصی ثابت می کنند . محافظ های نوسان با کیفیت، از تجهیزات در مقابل نوسانات ناشی از صاعقه نیز محافظت می کند. حتما دقت داشته باشید که مشخصات فنی ups و محافظ نوسان را کاملا کنترل کنید تا محافظت لازم در مقابل نوسانات ناشی از صاعقه را بتوانید پوشش دهید . زمانی که محافظ نوسان و ups با یک پالس کوتاه مدت بسیار شدید ولتاژ روبرو می شوند، امکان دارد محافظ  مدارهای داخلی آن ها، آسیب ببیند.  در این صورت این سیستم دیگر به درستی کار نخواهد کرد و تجهیزات متصل به آن ها در معرض خطر قرار خواهند گرفت و در مقابل ولتاژ های لحظه ای و پالسی آینده محافظت نخواهند شد. بنابراین مدلهایی را انتخاب کنید که این تکنولوژی را دارا باشند که در صورت خرابی مدارهای داخلی  شرایط ایمنی را ایجاد کند. بعضی از مدلها این امکان را دارند که در چنین شرایطی تجهیز را از پریز آسیب دیده جدا کند و بعضی مدلها با LED علائم هشدار را نمایش می دهند. تجربه ها نشان می دهند که خود محافظ های نوسان عمدتا  دچار آسیب می شوند. اما معمولا امکان تشخیص اینکه یک محافظ نوسان آیا بدرستی عمل می کند یا خیر وجود ندارد. بنابراین وجود تکنولوژی failsafe   در آن ها ضروری است .

4- حفاظت خط داده

اگر یک کامپیوتر به یک ups قوی متصل شود اما سایر تجهیزات مانند تلفن و کابل، خطوط DSL و دیگر تجهیزات مخابراتی محافظت نشوند، در این صورت استفاده از ups، از نظر حفاظتی  بی فایده خواهد بود. با وجود اینکه این کامپیوتر به صورت مستقیم در برابر افزایش ولتاژ لحظه ای محافظت می شود اما این مساله بسیار محتمل است که ولتاژ صاعقه از طریق خطوط کابل مودم ، DSL و یا دیگر خطوط انتقال، تخلیه گردد. در یک شبکه صدمات غیر مستقیم  می توانند ویران کننده به شمار آیند. زیرا  زمانی که جریان صاعقه در مسیر کابل های اترنت حرکت کند، به تمام تجهیزات که در مسیر آن قرار دارد  صدمه می زند. در هنگام رعد و برق برای پیشگیری از خطرات احتمالی معمولا گفته می شود که کابل اترنت را از کامپیوتر جدا کنند ولی در صورتی که از ups استفاده کنیم دیگر به این کار نیازی نیست. 

5- نرم افزار همراه

نرم افزار همراه یک ups، می تواند در حد یک مکانیزم محافظ ساده و یا یک دستگاه گزارش دهی داده ی پیشرفته ، باشد. با وجود اینکه  کار ups تنظیم و تثبیت برق منبع اصلی برای تجهیزات حساس و تامین تغذیه پشتیبان در زمان قطعی برق اصلی است، ups های با کیفیت امکان استفاده از  نرم افزارهای پیچیده ای را نیز فراهم می کنند و چنین نرم افزاری شرایط منبع الکتریکی را نمایش می دهد . این اطلاعات شامل ولتاژ ورودی و خروجی، فرکانس ورودی و خروجی و سطوج بار است. همچنین نرم افزارهای قوی قادرند اتصال شبکه به ups و پیکره بندی آلارم را پشتیبانی کنند. اکثر ups ها همچنین برنامه ای را شامل می شوند که این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا در هنگام قطعی منبع اصلی عملکردهای مورد نظرتان را تعیین کنید. بیشتر اورگان ها نمی توانند PC ها و سرورها را 24 ساعته کنترل کنند بنابراین این برنامه ups به صورت خودکار کامپیوترهای متصل شده و یا سرور ها را مدیریت و خاموش می کند. البته این شیوه مانع از دست دادن داده، اطلاعات و خاموشی کنترل نشده دیتابیس و فایل ها می شود واز این طریق داده ها محافظت می شوند. انتخاب نرم افزار مورد نظر بستگی به موارد استفاده از آن ها دارد.

6- گارانتی حفاظت از تجهیزات

هنگام خرید یک محافظ نوسان و یا یک ups گارانتی حفاظتی تجهیزات سازنده و محدودیت های کاربردی را بررسی کنید. همیشه روزی که آن را خریداری می کنید دقیق ثبت کنید تا در هنگام نیاز با مشکل مواجه نگردید.

7- قابلیت های اعلام خطا

ups دارای نرم افزار مناسب است که می تواند  تجاوز حدود نوسان ولتاژ، قطعی ولتاژ، افت و یا افزایش ولتاژ، سطح بارها، درجه حرارت محیط و قدرت باطری ها را از حد آستانه، گزارش کند.  علاوه بر آلارم صوتی، نرم افزار می تواند یک ایمیل هشدار نیز ارسال کند. این آلارم ها می توانند برای کاربران بسیار ارزشمند باشند. زیرا نوسانات که آسیب می رسانند معمولا مورد توجه قرار نمی گیرند.

8- نوع ups

ups ها اساسا دارای دو تکنولوژی هستند: لاین اینتر اکتیو و آنلاین.

بطور معمول ups از برق اصلی تغذیه می شود. در نوع لاین اینتراکتیو ولتاژ برق اصلی در صورتی که بدون مشکل باشد مستقیما به مصرف کننده منتقل می شود و اگر اختلالی تشخیص داده شود سوییچ تغییر وضعیت داده و تغذیه  توسط اینوتر که به باتری پشتیبان متصل است تامین می گردد . در ups آنلاین ولتاژ اصلی توسط رستیفایر به ولتاژ DC  تبدیل می شود و سپس این ولتاژ به اینورتر و یک سری از باتری ها منتقل می شود . اینوتر این ولتاژ DC را به ولتاژ  AC تبدیل می کند. هنگامی که برق اصلی قطع گردد باتری ها تامین انرژی را بر عهده می گیرند و برقراری ولتاژ کاملا بدون وقفه است.

9- قابلیت مدیریت شبکه

ویژگی های ups بر اساس سازنده و مدل متفاوت است. زمانی که یک ups را برای سازمان خود انتخاب می کنید به یاد داشته باشید که دسترسی به تنظیمات پیکره بندی دستگاه ، وضعیت منوها و لگاریتم سیستم در صورتی که از شبکه اترنت استفاده شود به سادگی قابل دسترسی خواهد بود.

در ups های ارزان قیمت عموما برای مشاهده ی پیکره بندی سیستم و پارامترهای مختلف آلارم و الگوریتم سیستم از دسترسی محلی، استفاده می شود. ولی در اتاق سرور ، با وجود چندین کامپیوتر و دستگاه های ups اتصال هر ups به صورت محلی به سیستم مساله کاملا غیر ممکن محسوب می شود.

10- شاخص جایگزینی باتری

یکی از احتمالا مهمترین ویژ گی های هر ups لامپ اخطار مربوط به باطری است. این آلارم زمانی که باتری ها خراب می شود تحریک می شوند. بدترین زمان برای کشف این مساله  که باتری ها نیاز به جایگزینی دارند در زمان قطع برق اصلی است. این یک تجربه کاملا تلخ محسوب می شود.حتما در نظر داشته باشید  ups اتاق های سرور نیاز به نظارت و آزمایش بیشتری دارند بنابراین به صورت دوره ای، باید بازبینی شوند. به هر حال یک نشانگر که نمایش می دهد باتری به جایگزینی نیاز دارد ، می تواند وقوع خرابی را پیش بینی کند و یک مشخصه برای ups ها است.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید