انواع یو پی اس

انواع یو پی اس

۱۳۹۷ ۲۰ شهریور
0 نظر ثبت شده

 

یوپی‌اس ها انواع مختلفی دارند و هرکدام با مزایا و معایب خود برای کاربردهای بخصوصی مناسبند. در ادامه به طور مختصر با سه نوع اصلی یو، یعنی استندبای، لاین اینتراکتیو و آنلاین، آشنا خواهیم شد.

یوپی‌اس استندبای (آفلاین):

یوپی‌اس های آفلاین ارزانترین نوع یوپی‌اس ها هستند که درصورت فعال بودن برق اصلی باتری خود را شارژ می‌کنند اما در غیر این صورت تا زمانی که قطعی برق اتفاق بیفتد غیرفعال باقی می مانند. هنگام قطعی برق دستگاه یوپی‌اس از حالت غیر فعال به حالت پشتیبانی با باتری منتقل شده و در نتیجه برق مورد نیاز برای برای خاموش کردن تجهیزات یا وصل شدن به منبع برقی که مدت طولانی تری تجهیزات را پشتیبانی کند را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نوع یوپی‌اس اختلالات برق را اصلاح نمی کند به همین دلیل در صورتی که به پشتیبانی طولانی مدت یا محافظت از اختلالات برق نیاز دارید یوپی‌اس آفلاین یا استندبای انتخاب مناسبی نخواهد بود.

یوپی‌اس لاین اینتراکتیو:

در این نوع یوپی‌اس ها اینورتر و شارژر ادغام شده اند. این پیکربندی باعث می شود که هنگام انتقال از حالت برق شهری به باتری احتمال وقوع اتفاقات ناشی از ولتاژ گذرا محدود شده و در عین حال انتقال با سرعت بیشتری انجام شود. یوپی‌اس لاین اینتراکتیو نسبت به یوپی‌اس های آنلاین محافظت بیشتری فراهم می ‌کنند به همین دلیل گران‌تر هستند.

یوپی‌اس دابل کانورژن (آنلاین):

این نوع یوپی‌اس ها بیشترین محافظت را در برابر قطعی برق و مشکلات برقی فراهم می‌کنند. یوپی‌اس های دابل کانورژن به جای انتقال از حالت برق شهری به حالت برق باتری تمام برق AC را به DC تبدیل می‌کند. بخشی از برق DC برای شارژ باتری به کار می رود و باقی آن دوباره به AC تبدیل می شود تا توان مورد نیاز تأسیسات برقی متصل به آن را تأمین کنند، درحالی که یوپی‌اس های دیگر در صورت فعال بودن برق شهری جریان AC را مستقیماً به تجهیزات وصل می کنند. به این فرایند، دابل کانورژن یا تبدیل دوباره گفته می‌شود. فرایند دابل کانورژن مانع رسیدن اختلالات برقی به تجهیزات متصل شده و بدین واسطه بالاترین سطح محافظت را فراهم می‌آورد. با این همه همین تکنولوژی دابل کانورژن باعث می شود که یوپی‌اس های آنلاین علاوه بر گران‌قیمت بودن، کارآیی پایینی هم داشته باشند. علت این است که در حین عملکرد نرمال دستگاه جریان برق یک بار از AC به DC و باری دیگر از DC به AC تبدیل می‌شود و به این واسطه مقداری توان تلف می‌شود. بعلاوه دمای عملیاتی یوپی‌اس های آنلاین بالا است و درنتیجه بار خنک‌سازی دستگاه و محیط نیز تحمیل می‌شود.

 

اگر تجهیزات شما به یک یا دو دستگاه محدود می شود یوپی‌اس استندبای برای شما مناسب خواهد بود. اما درصورتی که هدف تأمین برق و محافظت تجهیزات گران‌قیمت و حساس مثل مراکز داده باشد یوپی‌اس استندبای یا حتی لاین اینتراکتیو مناسب نخواهد بود و باید حتما از یوپی‌اس آنلاین استفاده کرد.

 

برای آشنایی با طیف متنوع یوپی‌اسهای شرکت نیروسان به بخش «انواع یوپی‌اس» در منوی اصلی مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران
نظر خود را در این باره بنویسید